Hold meg til jeg sovner

et liv i skyggene av 22.juli

Aschehoug 2021 Innbundet

Fire år gammel flykter Lara Rashid sammen med familien sin fra irakisk Kurdistan i 1999 og etter en krevende tid på asylmottak i Nes begynner de et trygt liv på Nesodden. Men snart skal mørke skygger legge seg over det lykkelige rekkehuset de har skaffet seg.
Den 22.juli 2011 blir 18-år gamle Bano, familiens eldste datter drept på Utøya. Fanget i sorg får Lara for seg at hun må overta rollen til storesøsteren. Et valg som får store konsekvenser for hennes eget liv. Hvem er hun nå? Uten Bano? Samtidig er hun fanget i familiens bunnløse sorg. De trodde de hadde kommet til verdens fredeligste land. I stedet har det gode livet de skapte seg blitt en vond drøm både Lara og familien strever med å komme seg ut av.
Hold meg til jeg sovner er en gripende kurdisk familiehistorie, en fortelling om å finne seg selv i sorgen og en bit norgeshistorie vi aldri må glemme.

«En nødvendig bok om tap, identitet og 22. juli. Lara Rashids debut er velskrevet, rørende og svært reflektert. Lara Rashid gir hele beretningen om sitt tap 22. juli en menneskelig autoritet og en historisk dybde som jeg ikke har sett i andre beretninger fra eller refleksjoner rundt det som skjedde. Det mesterlige grepet her, det som virkelig løfter Rashids bok frem som noe helt eget, er at hun tar seg tid til å fortelle om foreldrene og hjemlandet sitt, før hun kommer til den skjebnesvangre dagen. Hold meg til jeg sovner er en nødvendig bok om vi skal komme oss videre, finne nye 'vi'.» Kjetil Røed, Vårt Land

ISBN13 9788203369551

EAN 9788203369551