Skal du ikke gifte deg snart?

og alt mamma og jeg burde ha snakket om i stedet

Gyldendal 2021 Innbundet

Nytt, sterkt samfunnsdokument fra en av forfatterne bak "Skamløs".
Nancy Herz ble en bejublet stemme i den norske offentligheten da hun bokdebuterte med Skamløs i 2017. Men det var også noen som mente at hun ikke burde hevet stemmen. Blant dem var hennes egen mor. Hvorfor dømmer Nancys mor henne så hardt? Hvor mange ganger om dagen skal man bli spurt om et giftermål er nær forestående? Og hvordan er det å oppdra et barn man ikke kjenner seg igjen i?
I denne boken åpner Herz samtalen med sin egen mor. Gjennom personlige og vanskelige samtaler nøster de opp i morens historie, og prøver å forstå hvorfor forholdet mellom dem er blitt så fastlåst og turbulent. For er det mulig å inspirere unge jenter til å ofre familiebånd og vennskap for å oppnå frihet og respekt - og fortsatt ønske forsoning på egen hjemmebane?

ISBN13 9788205533219

EAN 9788205533219

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Nancy Herz

Velskrevet og interessant om kulturelle og sosiale forskjeller, og om mor/datterforholdet.
Tror mange kan kjenne seg igjen, også de som ikke har vokst med to kulturer.

Jeg er norsk-libaneser. Jeg kan ikke viske vekk den libanesiske delen av meg. Selv i passet mitt står det 'født i Beirut' og det kan jeg ikke fjerne. Men jeg kan ikke fjerne den norske delen av meg heller. Identiteten min er dobbel

• "Utøyakortet" av Snorre Valen
  • "Jeg er ikke-" av Martina Gaux