Frihet

en politisk og personlig historie

Tiden 2020 Innbundet

Norge er et av verdens beste land å bo i, sies det gjerne, og undersøkelsene er mange som bekrefter akkurat det. Men hvilke forutsetninger må ligge til grunn for et godt samfunn? Hva skal til for å få muligheten til å ta frie og selvstendige valg for sine liv? Og av hvilke krefter er denne muligheten truet?

Med disse spørsmålene har Hadia Tajik reist landet rundt og snakket med arbeidere og gründere, elever og skoleledere, pensjonister og ungdommer. Og de har alle svar på hva slags samfunn Norge bør være. Temaene er mange, som helse, utdanning og arbeid, men også om hvilke vilkår ytringsfriheten har i den digitale tidsalderen, eller hvor frie norske kvinner og menn er i valget av kjærlighet. Samtidig deler Hadia Tajik av sin egen historie, som datter av pakistanske innvandrere, født inn i en norsk arbeiderklasse, med en far i olja og en mor på butikken.

Resultatet er blitt et rikt, ambisiøst og mangfoldig portrett av Norge i dag. Hvilke utfordringer landet står overfor, og hvor veien går videre. For det å kunne stå fritt handler også om å kunne stå sammen.

Forlag Tiden

Genre Biografisk litteratur