Hold meg til jeg sovner

et liv i skyggene av 22.juli

Aschehoug 2021 E-bok

Fire år gammel flykter Lara Rashid sammen med familien sin fra irakisk Kurdistan i 1999 og etter en krevende tid på asylmottak i Nes begynner de et trygt liv på Nesodden. Men snart skal mørke skygger legge seg over det lykkelige rekkehuset de har skaffet seg.
Den 22.juli 2011 blir 18-år gamle Bano, familiens eldste datter drept på Utøya. Fanget i sorg får Lara for seg at hun må overta rollen til storesøsteren. Et valg som får store konsekvenser for hennes eget liv. Hvem er hun nå? Uten Bano? Samtidig er hun fanget i familiens bunnløse sorg. De trodde de hadde kommet til verdens fredeligste land. I stedet har det gode livet de skapte seg blitt en vond drøm både Lara og familien strever med å komme seg ut av.
Hold meg til jeg sovner er en gripende kurdisk familiehistorie, en fortelling om å finne seg selv i sorgen og en bit norgeshistorie vi aldri må glemme.

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788203369568

EAN 9788203369568

Omtalt sted Norge Irak

Omtalt person Lara Rashid Bano Rashid

Takk til Aud Hoelseth som anbefalte denne boka til meg.

De fleste husker godt hvor de var niende september 2001 og det samme med tjueandre juli 2011. Begge hendelsene var forferdelig og gruoppvekkende. Derfor setter slike datoer seg fast i minnene våre. Tror jeg.

Lara Rashid husker vi kanskje ikke så godt, men søsteren som lånte bort støvlene sine til Gro Harlem Brundtland. Hennes lattermilde og smilende ansikt husker vi godt. Bano er hennes navn. Bano Rashid var en av dem som ble skutt på Utøya og drept av mennesket som sitter innesperret i Skien fengsel.

Denne boka skrives av søsteren. Om hennes savn. Om familiens bakgrunn som innvandrere til Norge. Om slik hun opplevde hendelsene på Utøya. Og konsekvensene for mennesket Lara Rashid, lillesøsteren til Bano.

Denne boka anbefaler jeg på det sterkeste.

Absolutt lesverdig om 22 juli og tida etter der Lara slit med å finne sin eigen veg.

• "Dette er Ellens bok" av Andrea Bræin Hovig
  • "Hver natt dør jeg - roman" av Helle Haugsgjerd
  • "Frihet - en politisk og personlig historie" av Hadia Tajik
  • "Afrikanske fortellinger" av Tomm Kristiansen
  • "Jeg lyver når jeg må - noveller" av Line Baugstø
  • "22. juli og alle dagene etterpå" av Tonje Brenna
  • "Skal du ikke gifte deg snart? - og alt mamma og jeg burde ha snakket om i stedet" av Nancy Herz
  • "Er du lykkelig, søster? - roman" av Synne Sun Løes
  • "Dine farger var blå" av Marcus Jarl