22. juli og alle dagene etterpå

J.M. Stenersens forlag 2021 Innbundet

I 2011 var Tonje Brenna 23 år og generalsekretær i AUF. Hun brukte all sin tid på politisk arbeid, menneskene i organisasjonen - og på å forberede sommerleiren på Utøya.

I denne åpne og tankevekkende boka forteller hun om dagene og årene etter terroren.
Det er en sterk øyenvitneskildring om hva som skjedde den dagen. Hvordan det var å stå i den offentlige sorgen etterpå, om ansvaret og motsetningene. Om å bli voksen, få egne barn og se ting med andre øyne. Og ikke minst: Om å få tid og plass til å tenke som seg selv, et enkeltmenneske - uten å representere en hel gruppe av de overlevende.

Ti år etter setter Tonje Brenna sammen bruddstykker av minner, hendelser og erfaringer til en historie som stadig må fortelles om igjen. Til barn som nettopp har begynt på skolen, som ikke var født i 2011. Til ungdom, som var barn den gangen, som husker hendelsen gjennom foreldrenes reaksjoner. Til voksne som ikke vet hvordan de skal snakke om 22. juli.

22. juli og alle dagene etterpå er hennes bidrag til å sette ord på noe av det som bør huskes og stå igjen etter den sommeren og årene etter.

Forlag J.M. Stenersens forlag

ISBN13 9788272017223

EAN 9788272017223

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted Oslo Utøya

Omtalt person Tonje Brenna

Ikke noen omfangsrik bok, men viktig å ha lest for å prøve å forstå den 22 juli. FrP og høyre levnes ikke mye ære etter at de overtok regjeringsansvaret. Viktig påminnelse om damen som ikke ville brukt de ordene. Hun har ikke sagt hvilke ord hun ville brukt...

• "Ubesvart anrop" av Nora Dåsnes
  • "Jenta med minneboken - en historie om krig og familie, og et menneske tapt og funnet" av Bart Van Es
  • "Kjøttets tid - roman" av Lina Wolff
  • "Heimat - et tysk familiealbum" av Nora Krug