En verdensomseiling under havet

av (forfatter) og Constance Wiel Schram (gjendikter).

Aschehoug 2009 Innbundet

I året 1866 blir det observert en dyreliknende gjenstand i havet. En ekspedisjon drar til sjøs for å lete, og finner fartøyet Nautilus under kaptein Nemos kommando. Som hans fanger må tre av ekspedisjonens medlemmer bli med på ferden under vannet.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203250804

EAN 9788203250804

Serie Berømte bøker

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Fascinerende at Jules Verne kunne komme på alt dette i 1869!

Dette kaller jeg perfeksjon

Ble skuffet over denne... det eneste som får meg til å gi den terningkast fire, er den interessante figuren kaptein Nemo. Resten av historien var kjedelig.

Hos NPR har leserne stemt frem de 100 beste romanene innen science fiction og fantasy. Her er resultatet, rangert etter antall stemmer.

"En undersjanger av fantasi og spekulativ fiksjon som kom på 1980-tallet og tidlig 1990-tallet. Begrepet betegner bøker satt i en tid eller verden hvor damp som energi fortsatt er mye brukt - vanligvis det 19. århundre, og ofte satt i viktoriatiden England - men med fremtredende elementer av både science fiction og fantasy, som for eksempel fiktive teknologiske oppfinnelser som man finner i verk av HG Wells og Jules Verne, eller ekte teknologisk utvikling som datamaskinen oppstår på et tidligere tidspunkt. Bøker med steampunk har ofte anakronistisk teknologi eller futuristiske innovasjoner som Victorians kan ha tenkt seg dem, basert på et viktoriansk perspektiv på mote, kultur, arkitektoniske stil, kunst, etc."

Mitt første møte med Steampunk var i boka Soulless, og nå ønsker jeg å lese mer! Har ikke lest mange av bøkene i denne lista da den er ment som en liten buskeliste for meg selv :)

Ti sjøfarende menn jeg har likt å lese om, men kanskje ikke ville valgt å gå til sjøs med.

dette er de klasikerne jeg lese skal lese og har lest fra trine ( jeg er 12 år

På jakt etter gode science fiction- eller fantasyfortellinger? Flavorwire la ut 50 forslag i august i fjor.

• "Kaptein Grants barn - en reise jorda rundt" av Jules Verne
  • "Tsarens kurer" av Jules Verne
  • "Den hemmelighetsfulle øya" av Jules Verne
  • "Den siste mohikaner ; En reise til jordens indre" av James Fenimore Cooper
  • "Ivanhoe" av Walter Scott
  • "Jorden rundt på 80 dager" av Jules Verne
  • "De tre musketerer" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "Skatten på Sjørøverøya" av Robert Louis Stevenson
  • "Ulysses" av Alistair MacLean