En verdensomseiling under havet

av (forfatter), Paul Wright (illustratør), Espen Hagerup (oversetter) og Ron Miller (redaktør).

2001 Innbundet

I året 1866 blir det observert en dyreliknende gjenstand i havet. En ekspedisjon drar til sjøs for å lete, og finner fartøyet Nautilus under kaptein Nemos kommando. Som hans fanger må tre av ekspedisjonens medlemmer bli med på ferden under vannet. Denne utgaven har fotografier, tegninger, kart og bakgrunnsinformasjon.

Beretningen om den gåtefulle kaptein Nemo og hans fantastiske undervannsbåt Nautilus er en forrykende science fiction-klassiker. Med bakgrunnsstoff, bilder og fakta. Denne utgaven har mengder av fotografier, tegninger, kart og spennende bakgrunnsinformasjon som gjør det lett å leve seg inn i livet under vann sammen med Nemo og hans mer eller mindre frivillige gjester. Velkommen inn i Jules Vernes frodige undervannsverden, og hans presise forutsigelser av vår tids teknologi. Serien "Illustrerte klassikere" tar for seg noen av verdens mest kjente myter og fortellinger. De spennende gjenfortalte historiene er krydret med interessant bakgrunnsinformasjon, foto og tegninger, kart og fakta.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205279032

EAN 9788205279032

Serie Illustrerte klassikere

Genre Science fiction Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Fascinerende at Jules Verne kunne komme på alt dette i 1869!

Dette kaller jeg perfeksjon

Ble skuffet over denne... det eneste som får meg til å gi den terningkast fire, er den interessante figuren kaptein Nemo. Resten av historien var kjedelig.

"En undersjanger av fantasi og spekulativ fiksjon som kom på 1980-tallet og tidlig 1990-tallet. Begrepet betegner bøker satt i en tid eller verden hvor damp som energi fortsatt er mye brukt - vanligvis det 19. århundre, og ofte satt i viktoriatiden England - men med fremtredende elementer av både science fiction og fantasy, som for eksempel fiktive teknologiske oppfinnelser som man finner i verk av HG Wells og Jules Verne, eller ekte teknologisk utvikling som datamaskinen oppstår på et tidligere tidspunkt. Bøker med steampunk har ofte anakronistisk teknologi eller futuristiske innovasjoner som Victorians kan ha tenkt seg dem, basert på et viktoriansk perspektiv på mote, kultur, arkitektoniske stil, kunst, etc."

Mitt første møte med Steampunk var i boka Soulless, og nå ønsker jeg å lese mer! Har ikke lest mange av bøkene i denne lista da den er ment som en liten buskeliste for meg selv :)

Ti sjøfarende menn jeg har likt å lese om, men kanskje ikke ville valgt å gå til sjøs med.

dette er de klasikerne jeg lese skal lese og har lest fra trine ( jeg er 12 år

Trodde kanskje jeg var litt sent ute, men jeg kunne ikke finne ei slik liste her på bokelskere. Så da har jeg laget ei sjøl. Oversatt fantasy er også tatt med. Kom gjerne med tips. Og her er definisjonen av "fantasy" temmelig romslig. Kunne kanskje kalt lista "Fantastisk litteratur på nynorsk"? Mulig den døpes om etterhvert.

Gode innganger til fransk litteratur, ifølge Sølvbergets Yngve B. Anda og NRKs Jostein Gjertsen. (Podcast fra Sølvberget)