Mathias Sandorf

av (forfatter) og Bente Christensen (illustratør).

Vidarforlaget 2008 Innbundet

Grev Mathias Sandorf, en ung adelsmann står i spissen for å ville frigjøre Ungarn fra Østerrike i 1867. Men de to kjeltringene Zirone og Saracany avslører planene hans og får han dømt til døden. Femten år senere kommer en lege, dr. Antekirrt, til havnebyen Trieste. Han har skjulte motiver og er interessert i hendelsen rundt Mathias Sandorf.

Havnebyen Trieste 1867. De to kjeltringene Zirone og Sarcany kommer over en utslitt brevdue. Bundet til foten har den en kodet melding med planer om å løs..rive Ungarn fra Øster..rike. Hvem er de vågale kupp.makerne? Det er store penger i spill, og sam..men med den korrupte bankmannen Thoronthal går de til myndighetene. Kuppmakerene, med Mathias Sandorf i spissen, blir arres.tert og dømt til døden. Femten år senere dukker den mystiske og sagnomsuste dr. Antekirrt opp. Han er lege, vitenskapsmann og ufattelig rik. Hva skal han i Trieste? Hvilke motiver har han for å røre opp i de dramatiske hendelsene rundt Mathias Sandorf så mange år tidligere? Mathias Sandorf (1885) regnes blant Jules Vernes mest spektakulære romaner. Boken foreligger nå for første gang på norsk, oversatt fra fransk av Bente Christensen. JULES VERNE (1828-1905) regnes som en av de store franske forfattere fra det 19. århundre. Foruten en lang rekke romaner skrev han noveller, teaterstykker, dikt, geografiske og historiske verk. Først og fremst er han kjent for serien med bøker som han selv kalte "ekstraordinære reiser i kjente og ukjente verdener", som omfatter hele 64 spektakulære reiser i det fantastiske og det reelle fra årene 1863-1919. Mange av disse regnes med blant den klassiske litteraturen for barn og ungdom.

Forlag Vidarforlaget

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Italia

dette er de klasikerne jeg lese skal lese og har lest fra trine ( jeg er 12 år

• "Kaptein Hatteras - kaptein Hatteras' eventyrlige ferd til Nordpolen" av Jules Verne
  • "Arvtakerne" av William Golding
  • "Å gurgle tjære" av Jáchym Topol