En pilegrims vandring

av (forfatter) og Ellen Ofte Jakobsen (oversetter).

Ventura 2019 E-bok

En pilegrims vandring er et mirakel i verdenslitteraturen.

Komplett versjon (del I og II). Oversatt til 200 språk. 100 originale illustrasjoner.

John Bunyan, en mann av folket, har skrevet et udødelig klassisk verk. Selv om det snart er 350 år gammelt, leses det fortsatt verden over. Boken er oversatt til mer enn 200 språk og er en av tidenes mest leste.

Del I er fortellingen om Kristen som vil forlate byen Undergang for å søke veien til Den himmelske by. Han må kjempe seg gjennom de største vanskeligheter og farer på veien. (Les mer i bakre klaff.)

Del II handler om Kristens kone, Kristin, og deres fire sønner. De bryter opp fra byen Undergang og legger ut på den strabasiøse reisen for å finne Kristen. Del II har ikke vært utgitt på norsk siden 1973. Teksten i denne nyutgivelsen er oversatt på nytt, og språket er bearbeidet og tilpasset vår tid. Gled deg til å lese en av kristendommens gylne skatter!

John Bunyan ble født i 1628 i Elstow, Bedfordshire i England. Han døde i London 31. august 1688, i en alder av 59 år. Han var både forfatter og forkynner. Bunyan begynte sitt arbeid på Pilegrims vandring mens han var inn.satt i Bedfordshires fengsel for brudd på konventikkelplakaten, som forbød religiøse møter utenfor den etablerte engelske kirke. Boken ble trykket i hele 11 opplag i Johns levetid. Del II om Kristin ble først utgitt i 1684.

Forlag Ventura

Utgivelsesår 2019

Serie Kristne klassikere

Genre Religiøs litteratur Klassisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Som følge av at antall bøker for slike lister er begrenset til hundre, har jeg delt opp "The Aristocratic Age" i to bolker. I denne beveger vi oss fra tidlig Italiensk renessanse til den engelske barokken. God fornøyelse!

Bloom skriver om "The Aristocratic Age" (år 1321-1832):
- - - It is a span of five hundred years from Dante's Divine Comedy through Goethe's Faust, Part Two [1321-1832], an era that gives us a huge body of reading in five major literatures: Italian, Spanish, English, French, and German. In this and in the remaining lists, I sometimes do not mention individual works by a canonical master, and in other instances I attempt to call attention to authors and books that I consider canonical but rather neglected. From this list onward, many good writers who are not quite central are omitted.

Link til boken her på Bokelskere.no.