Gisle Surssons saga

av (oversetter).

Aschehoug 1985 Innbundet

Sagaen om Gisle Sursson, som ble skrevet på midten av 1200-tallet, forteller om uavvendelig skjebne, om en manns ukuelige mot, om kjærlighet som bærer gjennom alt - og om møtet mellom hedenskap og kristentro. Sagaen er en psykologisk skildring som også inneholder en mordgåte. Den er kjent for de korte skjebnefylte naturskildringene som illustrerer beretningen. Vera Henriksen har stått for oversettelsen av prosateksten, gjendiktning av kvadene og har dessuten skrevet innledningen og kommentarene.

Utgivelsesår 1985

ISBN13 9788203114250

EAN 9788203114250

Serie Thorleif Dahls kulturbibliotek

Genre Historisk litteratur

• "En pilegrims vandring" av John Bunyan
  • "Baglerbispen" av Ragnhild Magerøy
  • "Verdenstreet - mennesker og makter i Odins tid" av Vera Henriksen
  • "Sagaens kvinner - om stolthet og trelldom, kjærlighet og hevn" av Vera Henriksen
  • "Makten - Haakon & Maud IV" av Tor Bomann-Larsen
  • "Mens nornene spinner" av Ragnhild Magerøy
  • "Bodvars saga" av Vera Henriksen
  • "Staupet" av Vera Henriksen
  • "Folket - Haakon & Maud II" av Tor Bomann-Larsen
  • "Bak den svarte døren - historie, mennesker og politikk i Downing Street" av Richard Herrmann
  • "Gammel krone for en ny tid - da solen gikk ned over det britiske verdensriket" av Richard Herrmann
  • "Kongespeil" av Vera Henriksen