Bønn

har det noen hensikt?

av (forfatter) og Eyolf Berg (oversetter).

Luther 2007 Innbundet

Forfatteren tar opp spørsmål om bønn. Fungerer bønnen slik vi mener den burde? Hva kan vi egentlig forvente når vi ber?

Forlag Luther

Utgivelsesår 2007

Jeg håper oppholdet ditt vil bli velsignet, sa munken som viste ham inn i cellen hans. Hvis det er noe du trenger, så la oss få vite det, og vi skal lære deg å klare deg uten det.

Selv om jorden sørger for frø, jord og regn, blir det ikke avling uten at den kultiveres. Alt som trengs til å drive jordbruk, finnes der, men menneskene må selv finne ut hvordan de skal bruke det.

Merkelig, egentlig, at folk som lar sine liv styres av medietrender, overtro, instinkter, sosial tilhørighet eller til og med astrologi, kan synes det er dumt å be.

Å sitte i stillhet og se inn i en venns øyne, kan synes mer uskyldig, og definitivt mer romantisk, enn bare å prate. Det er imidlertid samtalen, ikke tausheten som bygger relasjoner. Selv om jeg ikke vil bagatellisere betydningen av et par vakre øyne, forventer jeg å kunne snakke med mennesker jeg bryr meg om - og høre dem snakke tilbake. Vi bygger ikke relasjoner ved bare å la det falle en og annen setning med års mellomrom. Samtalen mellom virkelige venner flyter som en uavbrutt strøm.

Som et barn som gir opp å plage foreldrene sine, har jeg noen ganger funnet ut at jeg får svaret på mine vedvarende bønner etter at jeg har lært å klare meg uten det jeg ba om. Da kommer svarene som en overraskelse, en uventet nådegave. Jeg søker gaven og finner i stedet Giveren, og iblant ender jeg opp med gaven som jeg ikke lenger søker.

• "Jesus - hva ville han? Hvem var han?" av Hans Kvalbein
  • "Etterlyst: Bergprekenens Jesus - har folkekirkene glemt ham?" av Oskar Skarsaune
  • "Møt Bibelen hver dag - bli kjent med Bibelen - fra begynnelse til slutt!" av Philip Yancey
  • "Den bibelen Jesus leste" av Philip Yancey
  • "Skuffet over Gud - tre spørsmål som ingen stiller høyt" av Philip Yancey
  • "Rykter om en annen verden - en vandring i troens grenseland" av Philip Yancey
  • "Mine homofile venner - syv historier om å håndtere homofile følelser" av Espen Ottosen
  • "Det blendende mørket - om å oppdage den store gleden" av Owe Wikström
  • "Tro under tvil - tanker fra en kristen skeptiker" av Tom Arne Møllerbråten
  • "Etterfølgelse" av Dietrich Bonhoeffer
  • "Nådens gåte" av Philip Yancey
  • "Når glassflaten brister - om brytningen mellom livet og troen" av Torborg Aalen Leenderts