Etterlyst: Bergprekenens Jesus

har folkekirkene glemt ham?

Luther 2018 Innbundet

Oskar Skarsaune leverer et viktig innlegg i debatten om folkekirken som kirketype. Med utgangspunkt i Bergprekenen spør forfatteren: Hva er egentlig kirken? Forfatterens tese er at vi må begynne hos Jesus selv. Da Jesus forkynte gledesbudskapet om Guds kongerike, skildret han dette riket som et annerledes-rike. «Den som vil bli være stor blant dere, skal være tjeneren deres, og den som vil være først blant dere, skal være alles slave.» I sin største tale i Matteusevangeliet, Bergprekenen, skildrer Jesus denne måten å leve på. Disiplene hans skulle leve etter hans forbilde. I denne boken stiller forfatteren utfordrende spørsmål. Han utfordrer kirken til å ta et oppgjør med de siste rester av hegemonisk tankegang om kristendommen som statens religion som skulle fremmes med maktmidler. Og han oppfordrer alle kristne til å finne tilbake til «nådens frigjørende evangelium».

Forlag Luther

Utgivelsesår 2018