Dyrenes følelsesliv

en ledende forsker undersøker dyrenes glede, sorg og empati - og hvorfor det betyr noe

av (forfatter) og Linda Rugaas (oversetter).

Huldra 2010 Heftet

Forfatteren hevder at dyr kan føle sorg, glede, sinne og nytelse, og går inn på hvorfor dyrs følelsesliv betyr noe, tar for seg kognitiv etologi, hva dyr føler, dyrisk æresfølelse og hvilke valg vi kan gjøre ut fra det vi vet.

Boken er skrevet av den prisbelønte forskeren Marc Bekoff som har studert sosial kommunikasjon på et bredt spekter av arter. I denne boken viser han at dyr har et rikt følelsesmessig liv. Bekoff forener historier om dyrenes gleder, empati, sorg, forlegenhet, sinne og kjærlighet med den nyeste vitenskapelige forskningen som bekrefter eksistensen av følelser, som sunn fornuft og erfaring lenge har vist oss. Fylt med Bekoff sin lette humor og rørende historier er "Dyrenes Følelsesliv" et skritt i retning av at vi må revurdere både hvordan vi ser på dyrene og hvordan vi behandler dem. Marc Bekoff er professor ved Department of Ecology and Evolutionary Biology, University of Colorado, Bulder, USA

Forlag Huldra

Faktisk er det noen ganger lettere å se og forstå følelser hos dyr enn hos mennesker, fordi dyrene ikke filtrerer følelsene sine. Det de føler er tydelig skrevet på ansiktene deres, kunngjort gjennom haler, ører og duftstoffer, og vist gjennom handlingene deres. Dyrenes følelser er rå og ubearbeidet og fremme i dagen for enhver å se, høre, lukte og føle. Alle kan vite det.

Som mennesker som studerer andre dyr, kan vi bare beskrive og forklare atferden deres ved å bruke ord vi kjenner fra et menneskeorientert ståsted. Så når jeg forsøker å forstå hva som skjer inni en hunds hode, må jeg være antropomorfisk, men jeg prøver å gjøre det fra et hundesentrert synspunkt. Fordi om jeg sier at en hund er glad, eller sjalu, betyr ikke det at han er glad eller sjalu på samme måten som et menneske ville være det, eller som andre hunder for den saks skyld. Å være antropomorfisk er et lingvistisk, eller språklig, verktøy for å gjøre andre dyrs tanker og følelser tilgjengelige for mennesker. Samtidig som vi visselig feiler fra tid til annen, er vi ganske flinke til å gjøre riktige antagelser i det mentale riket.

• "Trærnes hemmelige liv - skogen i bilder" av Peter Wohlleben
  • "Hjem til jul - fortellinger" av Levi Henriksen
  • "Arr" av Auður Ava Ólafsdóttir
  • "Englenes sorg" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Himmelrike og helvete" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Snøsøsteren - en julefortelling" av Maja Lunde
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Sommerlys, og så kommer natten" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Bror din på prærien - roman" av Edvard Hoem