Drapet på kommandanten

Bok 1

En idé gir seg til kjenne

av (forfatter), Yngve Johan Larsen (oversetter) og Ika Kaminka (oversetter).

Pax 2019 Innbundet

En trettiseks år gammel portrettmaler blir dumpet av kona. Han flytter ut på dagen, og etter en tid ender han opp i et hus oppe i fjellene. Huset har tilhørt en berømt gammel maler. Snart begynner det å skje merkelige ting. På loftet finner han et uhyggelig maleri, «Drapet på kommandanten», laget av den tidligere eieren. Han kan ikke slippe tanken på det. Funnet av bildet setter i gang en rekke av surrealistiske hendelser. Her inngår overnaturlige fenomener som på typisk Murakami-vis fører historien i bisarre retninger. Den navnløse fortelleren er, som mange av Murakamis figurer, en ensom ung mann som leter etter en retning i livet og i kjærligheten.

Forlag Pax

Omtalt sted Japan

Denne romanen hørte jeg ulike meninger om før jeg omsider leste den selv. Siste side lest for et par dager siden. Hadde ventet på lydbokversjonen ganske lenge, men den kommer visst ikke.

Uansett, her har vi en historie som byr på noe annerledes enn det meste jeg leser. Jeg blir i grunnen såpass utfordret at det holdt på å bli permanent stans. Det overrasket meg, for jeg har ellers ikke så store betenkeligheter med metafysiske innslag i romaner. Her tipper det litt over, og det tipper etter hvert likevel ikke over. Jeg har aldri vært borti ingredienser som dette i en roman før. Der hvor denne boka slutter, etterlater den noen vesentlige spørsmål. Jeg håper svarene kommer i bok 2, og håper absolutt biblioteket melder den innkommet før jul.

Det ligger for meg en litterær gevinst i å lese Drapet på Kommandanten. Historien som fortelles ærlig og godt. Handlingen stimulerer fantasien og strekker seg like mye mot lesersjelen, som mot hjertet.
Det høyst sannsynlige i et menneskeliv blandes med det helt usannsynlige i romanen. Der er Murakami en mester.

Jeg grep tak i en plankebit og lot meg drive avgårde med strømmen. Rundt meg var det bekmørkt, og på himmelen var verken stjernene eller månen å se. Så lenge jeg klamret meg til plankebiten, ville jeg ikke drukne, men jeg ante ikke hvor jeg var eller hvor jeg var på vei.

For å oppsummere så er som regel virkningen det eneste som gir mening, enten det er logisk eller ikke. Virkningen kan alle se, den eksisterer og øver sin innflytelse. Men å identifisere årsaken er ikke lett. Og det er enda vanskeligere å ta årsaken i hånda og vise den frem til folk med et “Se her!”. Men den eksisterer så klart, et eller annet sted. Uten årsak, ingen virkning. Akkurat som man ikke kan lage omelett uten å knuse egg. Det er som dominoeffekten, der den første brikken (årsaken) velter den neste (årsaken) med et klakk, før denne i sin tur velter den neste (årsaken). Klakk. Slik fortsetter brikkene å falle som en evig kjedereaksjon inntil man ikke lenger vet hva den egentlige årsaken var. Eller man ikke lenger bryr seg. Eller til ingen lenger ønsker å vite hva som lå bak. Det var bare en lang rekke dominobrikker som veltet. Kanskje det er slik historien ender.

Faktisk kunne jeg slutte å spise og heller sulte hvis det var det jeg ville. Jeg var fri til å gjøre som jeg ville uten å ta hensyn til andre.

Bøker som er lest i 2019.

• "Drapet på kommandanten - Bok 2" av Haruki Murakami
  • "Første person entall - noveller" av Haruki Murakami
  • "Vår" av Ali Smith
  • "Klara og solen" av Kazuo Ishiguro
  • "Å forlate en katt - hva jeg snakker om når jeg snakker om far" av Haruki Murakami
  • "Marias testamente" av Colm Tóibín
  • "Alle mine demoner - noveller" av Nikolaj Frobenius