Dracula

den blodryppende historien om verdens mest berømte vampyr

av (forfatter), Tudor Humphries (illustratør) og Henning Kolstad (gjendikter).

Gyldendal Tiden 1998 Innbundet

Fortellingen handler om den grufulle blodsugende vampyren grev Dracula.

Den bloddryppende historien om verdens mest kjente vampyr. Med bakgrunn, bilder og fakta. Fortellinger om vampyrer har forekommet i sagn og litteratur til alle tider, men få har gjort så stort inntrykk som Bram Stokers spennende og grufulle historie om den blodsugende grev Dracula fra 1897. Serien "Illustrerte klassikere" tar for seg noen av verdens mest kjente myter og fortellinger. De spennende gjenfortalte historiene er krydret med interessant bakgrunnsinformasjon, foto og tegninger, kart og fakta.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1998

Serie Illustrerte klassikere

Genre Grøssere

Omtalt tid 1400-tallet

Omtalt sted Romania

Jonathan Harker er nyutdannet advokat fra London. Nå er han på oppdrag til Transylvania. Grev Dracula har kjøpt eiendommer i den engelske hovedstaden, og Jonathan skal til greven for å ordne overdragelsene. Allerede på veien til grevens borg, blir den unge advokaten advart mot å dra dit, men Jonathan er tro mot oppdraget. Han blir tatt godt imot i den gamle borgen, og det meste virker tilforlatelig. Dracula er vitebegjærlig og spør om alt som har med juridiske ting å gjøre i England. Jonathan svarer etter beste evne, og greven virker fornøyd. Etterhvert begynner imidlertid Jonathan å ane ugler i mosen. Han har kun greven å konversere med, og han føler at borgen blir et fengsel, for han får aldri gå ut, og må holde seg unna dører som er låst. En natt opplever han noe skremmende, og forholdet til greven blir aldri det samme. Jonathan har avslørt grevens hemmelighet, og nå frykter han for sitt liv. Det haster med å komme seg unna, men det hele virker umulig.

En kjent klassiker som også er filmatisert en rekke ganger. Perfekt lesing i mørke høstkvelder foran peisen. Ble lest som en del av oktoberutfordringen til Elidas 1001lesesirkel, der man skal lese en bok utgitt mellom 1801-1900.

Jeg personlig har et romantisk forhold til Dracula. Filmen med Gary Oldman og Winona Ryder, er en fantastisk kjærlighets historie. Disse nye vampyr filmer og serier, er ikke det samme. Ingen kritikk, jeg liker en del av det og. Men denne boka.... Og det er originalen... Neiiiiii... Den ødela så utrolig mye for meg. Så jeg anbefaler den ikke hvis du vil beholde den romantiske ideen.

Det er litt merkelig å lese en hel roman om et fenomen man har hørt om hele livet og tror man vet noe om. Dette var noe helt annet enn det jeg hadde ventet meg. Jeg trodde det meste av handlingen utspilte seg i skumle omgivelser i Transylvania, men der tok jeg altså feil.

Svært spennende fortelling, men altfor lang etter min smak. Alle samtaler og skildringer blir tværet ut i så små detaljer at det blir irriterende - jeg nøyer meg med en treer her.

Doktor, vet De hvordan det er når man mister troen på alt, også på seg selv? Nei, det vet De nok ikke. De kan ikke vite det, slike øyenbryn som De har.

MINA HARKERS OPPTEGNELSER: "Det var som et mirakel. Men foran våre øyne, og nesten idet vi trakk pusten, smuldret hele kroppen til støv og ble borte for oss.
Så lenge jeg lever kommer jeg til å være glad for at i det øyeblikket, under den endelige oppløsningen, kom det et fredfullt uttrykk over grevens ansikt, et uttrykk jeg aldri ville trodd kunne finnes der."

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

En enkel måte å bedømme et menneskes karakter på, er å forestille seg hvordan det ville være å dra på hyttetur med vedkommende. Jeg er overbevist om at samme sympati-antipati-akse kan være fruktbar for å analysere romanpersoners karaktertrekk.

Blir det liv og moro, eller krangling og helvete? Tar hun oppvasken? Snakker han bare om seg selv? Spiller hun gitar hele natten? Legger han an på feil folk? Slåss han mot naboens vindmølle? Prøver hun å myrde de andre gjestene? Slike ting.

Noen romanfigurerer er så gode, snille og hjelpsomme at det ville vært en drøm å ta dem med på hytta. Andre er minst like godt skrevet … men bør definitivt holde seg mellom to permer!

Her har jeg funnet noen romanfigurer jeg IKKE ville reist på på hyttetur med. Det var skremmende lett sammenlignet med å finne noen jeg VILLE hatt med ...

Times Educational Supplement (TES) har spurt 500 lærere hvilke bøker de liker best, og dette er resultatet.

NPR har oppfordret leserne sine til å stemme frem de 100 beste thrillerne, og her er resultatet - en lett blanding av krim og spenning.

Ingen antihelter i denne listen - altså ingen Dorian Gray, Macbeth, Emma Bovary, Pinkie Brown eller Alex DeLarge - og ikke ting som f.eks. den katolske tro i Joyces Portrait of the Artist [...], haiene i The Old Man and The Sea eller Loven hos Kafka. Kun tydelig artikulerte skurker, skjønt kanskje mitt valg av Moby Dick og Miltons Satan er et unntak her, men isåfall er de unntak som er for gode til å utebli! Det er nemlig også et poeng at antagonisten tar stor plass og er minneverdig. Man kunne selvsagt ha lagt til alt av Shakespeare i en slik liste, men det er vel gunstig å begrense den en smule; la oss derfor også avgrense listen til klassikere. Gjerne skyt inn forslag - jeg har hverken lest alt eller husket alt. Jeg vet det er mye jeg har glemt av f.eks. Walter Scott, Dostojevskij, Dickens, Balzac og Ibsen, og fra Bibelen, der er det vel mye saftig og mørkt å hente.

• "Dr. Jekyll og Mr. Hyde" av Robert L. Stevenson
  • "Frankenstein" av Mary Shelley
  • "Interview with the vampire" av Anne Rice
  • "The vampire Lestat" av Anne Rice
  • "Ringeren i Notre-Dame" av Victor Hugo
  • "De tre musketerer" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "Gullivers reiser" av Jonathan Swift
  • "The Sandman Vol. 1 - Preludes and Nocturnes" av Neil Gaiman
  • "Hunden fra Baskerville - en beretning om Sherlock Holmes" av Arthur Conan Doyle
  • "Jungelboken - fortellinger" av Rudyard Kipling
  • "Den vesle vampyren" av Angela Sommer-Bodenburg