Den hellige Birgitta

enken som utfordret Europa

Kagge 2021 Innbundet

Martin Luther mente hun var gal. August Strindberg kalte henne en «satans kjerring».
Den hellige Birgitta (1303-1373) var en av de tydeligste stemmene i Europa i sin tid og satte både konger og paver på plass.

Unn Falkeid skildrer en modig nordisk adelskvinne som valgte å følge et hellig kall og bryte opp fra det livet som var staket ut. Hun føder og oppdrar åtte barn, blir så enke og bestemmer seg for å dra til Roma, kirkens sentrum, for å be paven om å vende hjem fra sitt franske eksil. Stadig mottar hun visjoner som nedtegnes og som til slutt fyller åtte bøker. Birgitta etterlot seg en klosterorden og det hittil største forfatterskapet skrevet av en kvinne. «Den svenske enken» ble hun kalt. Hun ble kanonisert etter sin død, og er i dag Europas skytshelgen. Birgittas dramatiske liv er en enestående fortelling fra europeisk middelalder.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2021

Omtalt tid 1300-tallet

Omtalt sted Europa

Omtalt person Birgitta

• "Fra englisc til English - et språk blir til" av Kristin Bech
  • "Mannen fra middelalderen - historikeren og morderen Tormod Torfæus" av Bergsveinn Birgisson
  • "Kanelbutikkene og andre fortellinger" av Bruno Schulz
  • "Latin - kulturen, historien, språket" av Tore Janson
  • "Med skjebnen i hånden - Churchill-slekten i krig og fred" av Richard Herrmann
  • "Silkeveiene - en ny verdenshistorie" av Peter Frankopan
  • "Maria Stuart og hennes verden - en kongelig slektshistorie" av Richard Herrmann
  • "Jomfruen fra Norge" av Tore Skeie
  • "Hvitekrist - om Olav Haraldsson og hans tid" av Tore Skeie