De mørke kilder

Gyldendal 1994 Innbundet

Boka er annen del av trilogien om Lillelord. Mens første del tok for seg Oslo-gutten Wilfred Sagens barndom og pubertet, møter leseren ham her som ung voksen. Mens skuddene smeller i nærheten, er det korkene som smeller der Wilfred befinner seg. Han opptrer som visesanger på Maxim, og slår seg sammen med en nattklubbsangerinne. Og i kunsten søker han en vei til Stedet han må finne før det er for sent. De to andre bøkene i trilogien er: Lillelord og Vi har ham nå.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788205221703

EAN 9788205221703

Serie Gyldendal magnum

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Festlig, spennende, men til tider langtekkelig og absurd.

Opptakten fra Oslos (den gang Kristianias) restaurantmiljø under den mest hektiske jobbetiden under første verdenskrig er et høydepunkt i boka. Hovmester Waldemar Mathiesen er skildret med engasjement, troverdighet og empati.

Hovedpersonen, Wilfred «Willy» Sagen, er det derimot vanskelig å få noe særlig tak på, selv om forfatteren strever hardt med å forklare hvor kompleks og dobbeltbunnet denne 21-åringen er.

En annen sentral karakter er Wilfreds første samboer, kalt Celine, som er like vakker, uutgrunnelig og kameleonaktig som Prousts Albertine i «På sporet av den tapte tid». Det er nok ikke tilfeldig at flere av karakterene har franske kallenavn: Celine, Adèle og René.

Andre del av boka omfatter en spennende skildring av undergrunnsmiljøet i København med sprit- og spillebuler, som vår antihelt såvidt berger seg gjennom. Slutten av boka er derimot en nedtur. Til å være utgitt så seint som i 1956 virker språkføringen underlig gammelmodig og til tider ugjennomtrengelig. Innimellom er teksten likevel svært så sitatverdig. Kanskje tiden har løpt vekk fra Johan Borgens hovedverk, Lillelord-trilogien?

Et menneske kunne kanskje aldri praktisere den enkle sannhet at man ikke får i pose og sekk, et menneske ville alltid ha alt

Og de unge dikterne, de visjonære som ser tvers gjennom alle illusjoner, de kan gå i gang med å være den tapte generasjon, for hvis misgjerninger den forrige bærer alt ansvar. Det er deres soleklare rett —

For lysene var gått ut av ham, de ville ikke være tent lenger. [ . . . ] Han likte det. For inne i ham var det mørkt, og mørke kilder ville springe. Men de ble dempet ned av dagens blide vanne.

På ny hadde de vært tre venner som lærte å kjenne hverandre litt mindre for hver dag som gikk.

Men det var alltid så med de beste familiemennesker, de hadde ikke familie.

• "Vredens barn" av Sara Lidman
  • "Vi har ham nå - roman" av Johan Borgen