Dagbok

13. desember-13. februar

Gyldendal 2019 E-bok

Haddy Njie gir et nådeløst ærlig innblikk i et familieliv, midt i en av norgeshistoriens største mediestormer. Boka handler om redsel, kjærlighet og raseri. Om politikk og journalistikk. Og om matpakker, leggerutiner og våkenetter.

I desember 2017 ble Arbeiderpartiets nestleder Trond Giske anklaget for flere tilfeller av upassende oppførsel. Mens samboeren Haddy Njie ledet juleprogram på tv, økte trykket mot ham. I flere måneder sto den lille familien i sentrum av det som skulle bli en av norgeshistoriens største mediestormer.
Haddy Njie gir et nådeløst ærlig innblikk i et familieliv, midt i orkanens øye. Dagbok handler om redsel, kjærlighet og raseri. Om politikk og journalistikk. Og om matpakker, leggerutiner og våkenetter.
Haddy Njie er journalist, artist og en av våre mest profilerte programledere.

ISBN13 9788205515376

EAN 9788205515376

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted Norge

Omtalt person Haddy N'jie Trond Giske

«Dagbok: 13. desember–13. februar» av Haddy Njie er definitivt en bok alle bør lese. Boken har fått hard medfart av mange fordi de mener hun behandler varslerne mot Trond Giske dårlig. Dette viser at mange fortsatt sitter fastlåst i den «blodtåka» som #metoo-bevegelsen satte i gang, der alt er svart eller hvitt, og alle forsøk på nyanser blir slått hardt ned på. Varslerne har fått fortelle sine historier, det er bare rett og rimelig at også Giskes versjon, formidlet via kona, bør høres. Vi lever tross alt i en rettsstat!

Det er lett å mislike Giske. Alle vet at han var mye på byen og sjekket damer, men jeg har aldri hørt noen beskylde ham for seksuelle overgrep. Når det gjelder varslene – som heller ikke dreier seg om overgrep – bestrider han alle, bortsett fra én hendelse. Giske var syk, og fikk aldri forsvart seg før Arbeiderpartiet fordømte han.

«Dagbok: 13. desember–13. februar» er en særdeles velskrevet bok som omhandler den fortvilte situasjonen Giske og familien havnet i. Hun beskriver godt det vanviddet de levde i, samtidig som hun på en god måte problematiserer varslene, og det faktum at de åpenbart – helt utvilsomt – ble benyttet som en del av en maktkamp i Arbeiderpartiet. Den enkelte varsler har sikkert hatt rent mel i posen, det er måten Arbeiderpartiet håndterte dette på som er sterkt kritikkverdig.
Uansett hva du mener om #metoo og Trond Giske, dette er en god og viktig bok du bør lese!

Terningkast 6!

Svært velskriven, personleg og engasjerande bok der vi får historia frå Haddy og Trond Giske sin ståstad. Men også mykje om det å vera i offentlegheitas søkelys og kva det gjer med dei som er det. Ngie har og evna til å reflektere vidare enn sin og familiens situasjon, og set ting inn i ein samfunnsmessig kontekst. Håper ho held fram som forfattar!

• "Min skyld? - en fars historie" av Jens Breivik
  • "Felicia försvann - i skyggen av verdens beste mamma" av Felicia Feldt
  • "Men du ser ikke syk ut" av Ragnhild Holmås
  • "Det usynlige biblioteket - roman" av Thorvald Steen
  • "Tiger i hagen - fortellinger" av Ari Behn
  • "Rettsnotater - 22. juli-rettssaken, Oslo tinghus 2012" av Kristopher Schau
  • "Hva visste hjemmefronten? - Holocaust i Norge: varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet" av Marte Michelet
  • "Elsk meg" av Sophie Elise Isachsen
  • "Hvem sa hva? - kvinner, menn og språk" av Helene Uri