Anja + Gro

kunsten å få barn

av (forfatter) og Gro Hammerseng-Edin (forfatter).

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Anja og Gro Hammerseng-Edin er ikke bare blant Norges mest kjente idrettsutøvere - medaljevinnere og landslagsspillere i håndball. De er også omtrent de eneste offentlige homofile i idretts-Norge. Og i snart halvannet år har Gro og Anja vært mammaer til lille Mio.

Underveis har de reagert på flere ting som viser at samfunnet fortsatt ikke er helt tilpasset moderne familieformer. Det er sånne ting som at Anja måtte signere som «far» på sykehuset.

Selv om de har vært åpne om sin seksuelle legning, har de samtidig vernet om privatlivet. Men nå ønsker de å dele av sine egne erfaringer. - Hva hadde andre i deres situasjon gjort? Fikk de de samme rettighetene som mødre uavhengig av hvem av dem som fødte? Hva slags utfordringer kan deres barn få som følge av at de ikke passer inn i boksen som en tradisjonell kjernefamilie?

I denne boken forteller de om hele prosessen fram til i dag. Men også om å kombinere foreldrerollen med et liv med ekstreme krav i absolutt toppdivisjon i norsk idrett. De forteller usedvanlig åpent om oppturer og nedturer. En ting er å lure på om man er god nok som forelder, men en annen ting er å gjøre det når det samtidig finnes hatgrupper på nettet som allerede er overbevist om at de aldri skulle ha fått barn.

Dette har blitt en gripende og nær historie. Og selv om dette er en personlig bok, forteller den i bunn og grunn en universell historie om å være forelder.

Parallell tittel Mio

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202439811

EAN 9788202439811

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Anja Hammerseng-Edin Gro Hammerseng-Edin

Jeg er veldig glad for at Anja og Gro valgte å skrive denne. Den var veldig opplysende. Både koselig, opplysende og interessant å lese om deres historie. Jeg likte denne veldig godt! Synes de reflekterer mange ulike aspekter på en veldig fin måte, de har respekt for andres syn samtidig som de er veldig klare på hvilke verdier de har. Koselig lesing!

En mors kjærlighet er ikke avhengig av biologi.

Det oppleves krenkende at enkelte mener min legning definerer hvem jeg er, og ikke minst min verdi. Som om jeg plutselig skulle bli en annen dersom jeg valgte å være sammen med Per i stedet for Anja? Ville mitt forhold til Per gjøre meg normal?

Hvem har fasiten på hva som er en god mor? jeg har det ikke. Instinktivt føles det likevel som jeg vet hva den lille gutten vår trenger mest av alt. Kjærlighet og trygghet. Det kan vi gi ham. Ubegrenset.

Hva om vi tenker selv i større grad? frigjør oss fra en del tillærte sannheter. Selvfølgelig sitter mange besteforeldre, foreldre, lærer og andre inne med erfaringer og kunnskap som absolutt bør føres videre i generasjoner. Men det er viktig å være klar over at de ikke har fasiten på alt bare fordi de har levd en stund.

Det gode ved å få gi liv til et barn overskygger totalt den smertefulle delen av det. Ingen fødselshistorier er lik, så det er ikke noe poeng i å bruke mye energi på å forsvare eller forklare utsagnet. Jeg kan kun si at jeg hadde gjort det igjen.

Bøker jeg har lest denne perioden

Bøker jeg har lest i 2018

• "Memento mori - husk, du skal dø - 6 kvinner, 6 historier" av Mette Randem
  • "Ekte hverdag - 12 steg til et litt bedre liv" av Sølvi Foss
  • "Fearless - mental styrketrening gjør deg modig" av Anja Hammerseng-Edin
  • "Kvinner som hater kvinner - min kamp mot nettrollene" av Anne Brith Davidsen
  • "Radioresepsjonens 169 dilemmas - og andre lettbeintheter fra Tore, Steinar og Bjarte" av Tore Sagen
  • "Mammarådet - 16 kvinnelige bloggere om mammarollen i dag" av Susanne Kaluza
  • "Enkemannsstøt - om å miste den man elsker og finne nytt håp" av Jon Andreas Håtun
  • "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland