Kampen for livet

kreft, håp og kjærlighet

av (forfatter) og Erlend Strand Rokseth (forfatter).

Schibsted 2015 Innbundet

En måned etter at hun hadde møtt mannen i sitt liv, fikk Anniken den utenkelige beskjeden: Hun hadde fått lymfekreft. Hun ble livredd. Ikke for kreften, men for at hun skulle dø fra Erlend, mannen hun var så forelsket i. Mannen som aldri vurderte å la henne kjempe kampen mot kreften alene.

Mens hun har kjempet for livet og ventet på beskjed om hun skal få leve eller dø, har hun likevel klart å leve. I 2013 fikk hun og Erlend Kreftforeningens hederspris for sin åpenhet - om å leve med kreft, og om å leve med en som er syk. For det handler ikke bare om redsel og kreftceller. Det handler om å leve. Om å gå videre. Om å innfinne seg med livet slik det er nå.

Anniken og Erlend har vært å se i dokumentarserien Kampen for livet på TV 2. Flere hundre tusen seere har fulgt dette paret med stor interesse hver uke og lært dem å kjenne som to helt spesiell unge mennesker.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2015

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Anniken Golf Rokseth Erlend Strand Rokseth

Interessant, trist, rørende og fin bok. Jeg hadde sett TV-serien "Kampen for livet", og følte jeg "kjente" Anniken litt etter dette. Jeg ble veldig fascinert og imponert over hvor stort pågangsmot og livsglede hun viste i TV-serien, og jeg var ikke i tvil om at jeg ønsket å lese boken. Her blir vi bedre kjent med henne og ektemannen Erlend, og vi får god kjennskap til kreftsykdommen hun har kjempet mot i flere år. Dette er en veldig sterk bok, og den handler ikke bare om kreft, men også om et utrolig solid kjærlighetsbånd mellom to unge mennesker. Det å få lese om hvordan de to møttes var utrolig fint og koselig, og jeg smilte når jeg leste om forholdet deres. Boken er også tankevekkende og får en til å reflektere over hva som er viktig i livet. Flott bok om to fantastiske mennesker. Anbefales!

En sterk historie om det å leve med kreft. Samtidig en vakker kjærlighetshistorie.

Jeg gjentar suksessen fra i fjor, og setter meg som mål å lese 52 bøker i løpet av 2015. Hver fullførte bok legges fortløpende til listen. Har du en bok å anbefale, eller et lignende prosjekt, må du gjerne legge igjen som en kommentar :)

Bøker som har tema kreft, i hovedsak barnekreft eller barne/ungdomsbøker

Bøker jeg har lest i 2017

• "Drømmen om en baby" av Julianne Nygård
  • "Memento mori - husk, du skal dø - 6 kvinner, 6 historier" av Mette Randem
  • "Fordi jeg er gammel nok" av Gunnhild Corwin
  • "Ildsjelen - historien om Vidar Bøe" av Håvard Rem
  • "I Mikkels lys - en pappas fortelling" av Torgeir W. Skancke
  • "Enkemannsstøt - om å miste den man elsker og finne nytt håp" av Jon Andreas Håtun
  • "Alt du ikke ser - livet med Joachim" av Ellen Arnstad
  • "Northug - en familiehistorie" av Sverre M. Nyrønning
  • "Jeg skal følge deg helt frem - om å miste den man elsker" av Ingvild Hurlimann-Lindseth
  • "Kvinner som hater kvinner - min kamp mot nettrollene" av Anne Brith Davidsen
  • "Pappahjerte - fra ungkar til far" av Peter Kihlman