Coffin road

av (forfatter) og Ragnhild Aasland Sekne (oversetter).

Goliat forl. 2018 Innbundet

Det står en forvirret mann på en forlatt strand på øya Harris i Hebridene. Han kan ikke huske hvem han er. Det eneste sporet til identiteten hans er et sammenbrettet kart over en sti ved navn «Coffin Road». Han har ingen anelse om hvor dette søket vil føre ham.

En etterforsker fra Lewis sitter ombord på en båt, med tankene fulle av tvil. Politietterforsker George Gunn vet at et lik har blitt funnet på en avsides klippe, 30 km fra land. Han er usikker på om han har det som trengs for å løse saken.

En tenåringsjente ligger på soverommet sitt i Edinburgh, desperat etter å finne sannheten om farens selvmord. To år senere, klarer Karen Fleming fortsatt ikke å akseptere at han ville forlate henne med vilje. Men hun vet ennå ikke om hemmeligheten hans.

Coffin Road følger tre farefulle reiser på vei til en og samme sannhet - og oppdagelsen av at ignoranse til slutt kan ta livet av oss alle. Boka er en frittstående fortelling fra forfatteren av den bestselgende «Lewis-trilogien».

Forlag Goliat forl.

Omtalt sted Hebridene

Tre mennesker leter etter svar:
Karen, 17 år, fra Edinburgh, George Gunn, politietterforsker, og en mann som ikke vet hvem han er.
Karen lengter etter faren, som angivelig tok livet sitt da Karen var 15. Hun får seg ikke til å tro at det er sant, og bestemmer seg til slutt for å finne svaret på gåten.
Gunn etterforsker et drap på en uidentifisert mann. Han ble funnet ihjelslått i et lite kapell på en øde øy utenfor Isle of Harris.
Mannen uten identitet, kjemper desperat for å finne ut av hvem han er. Han leier tydeligvis et hus på Harris, men hva han egentlig gjør der, vet han ikke. I lommeboken finnes kun kontanter, ingen identifikasjonspapirer.
Klarer de tre å løse gåtene sine?

God krim som passer for de fleste. Nok en gang er den full av nydelige beskrivelser av Hebridenes natur.

Her er min omtale av Coffin Road. Linken fører til min bokblogg.

Nok en gang har Peter May skrevet en pageturner med handling fra Hebridene og denne gangen har han blandet sammen fortid og samtid i en til tider nervepirrende krim.
Leg gjerne hele omtalen min her.

• "Portåpneren - roman" av Kjell Erling Bardal
  • "Den enøyde kaninen" av Christoffer Carlsson
  • "Ualminnelige mennesker" av Peter May
  • "Knokkelgraven" av Simon Kernick
  • "Agathe" av Anne Cathrine Bomann
  • "Der lyset slipper inn" av Lucy Dillon
  • "Fanget" av Lilja Sigurdardóttir
  • "Et blått sjal av bly - roman" av Kjell Erling Bardal
  • "Salt Lane" av William Shaw
  • "Den vakre død" av Belinda Bauer
  • "Want you dead" av Peter James