Cannery row

2016 Heftet

In the din and stink that is Cannery Row a colourful blend of misfits - gamblers, whores, drunks, bums and artists - survive side by side in a jumble of adventure and mischief. Lee Chong, the astute owner of the well-stocked grocery store, is also the proprietor of the Palace Flophouse that Mack and his troupe of good-natured 'boys' call home. Dora runs the Bear Flag Restaurant with clockwork efficiency and a generous heart, and Doc, secreted away in his home at Western Biological Laboratories, is the fount of all wisdom. Packed with invention and ramshackle joie de vivre, Cannery Row is Steinbeck's high-spirited tribute to his native California.

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted California

Språk Engelsk

Jo. dere har selvføgelig rett, dere som finner likheter med hans tidliger bøker: "Tortilla Flat (Dagdrivegjengen) og Alle tiders Torsdag. Særlig med den siste finner jeg et direkte slektskap. Likevel kan Cannery Row -som de to andre-fritt stå på egne ben. Den er på mange måter nærmest amoralsk, likevel kan vi vel ikke la være å føle en slags godhet for disse, tja skal vi kalle dem lasaroner; Mack og hans venner? Dem i mellom hersker der en soliditet og kjærlighet som er viktig både for den lille byen og dens nære nesten like amoralske omgivelser, Doras Hus feks. Til og med der hersker en slags lydighet og orden og ikke minst omsorg. Doc er hele tiden den eneste som tjener til føden yrkesmessig. (Vel kjøpmannen Le Chong og Dora gjør vel også egentlig det på sin måte).
At forfatteren selv hadde en lang karrière bak seg som marinbiolog, er det kanskje som gjør Doc og hans gjøren og laden, både virker troverdig og forståelig. Og ikke alt skal man le av som et menneske steller med av pur lidenskap heller : -Jeg kom her på som en slags parralel i Tsjekovs Herr van Koren som "lå" ved Svartehavet for å studere manetenes forplantning". Ingen tvil om Tsjekovs hensikt: Ironi for å påkalle leserens munterhet.(?). (Beklager min digresjon atter en gang!)

Det som som slår meg i Cannery Row (som nærmest bare er en gate (eller bakgate om man vil -i byen Montery :, er at man ganske kort, helt i bokens begynnelse gir oss en innføring i at også denne ubetydelige avkrok måtte tilføres inntekter (enten de ble brukt på whisky eller horer): Dette " smugler" Steinbeck inn ,på en måte, slik at vi nesten glemmer den alvorlige hensikten bak:

Men det handler om sildens årlige innsig og i neste fase hermetiseringen av den. Det gir arbeid og lønn,-nemlig: (Et kort sitat) : "Så kommer en strøm av dagoer og kinesere og polakker, menn og kvinner i bukser og regnslag. De kommer løpende for å gane og rense og pakke og koke og hermetisere fisken. Hele gaten buldrer og stønner og piper og skrangler mens sølvflommene av fisk velter inn fra båtene, og båtene ligger høyere og høyere på vannet, til de er tomme." og litt mer sitat :" , og så uler fløytene igjen , og de søkkvåte, stinkende, trøtte dagoer og kinesere og polakker, menn og kvinner, siger ut og sprer seg, og går lutende oppover bakkene til byen, og Cannery Row blir eg selv igjen - stille og uvirkelig. Dens normale tilværelsen vender tilbake." ..........Og det som både Mack og hans venner samt leseren kan trekke et lettelsens sukk. (Dagdrivere som mange av oss (jeg sa ikke alle!) er det i sin sjel? Bare for å søke en tilnærming til hvorfor vi liker denne og de andre to bøkene som her er nevnt.

Vel dette med livsgrunnlaget her: silden. Tillat meg (som stavangermann) dra en paralell til A.L.Kiellands "Skipper Worse" .,,,,,,,,(sitat)" Overalt ivret munterhet , silden var kommet- silden som alle hadde ventet på , og som alle ventet seg noe av". Som den lille kystby i 1882 var det, var også den lille kystby Montery (i mellomkrigstiden?) avhengig av hva havet gir: inntekter, livsgrunnlag. Sild. Nok en digresjon fra min side, jeg har ikke tenkt å sette noe likhetstegn , eller sammenligning de to forfatterne i mellom. Og bare tanken på et plagiat er mer enn hårreisende! Dette vet jeg like så godt som andre.

Men tilbake til Cannery Row. En bok om sorgløshet (eller er det motsatt?), uansett glitrende skrevet, som alt jeg finner av denne forfatteren. Men, blott til lyst, tror jeg ikke det er, det er bare en sørgelig historie, hvor gleden, livsviljen bekjemper alt gjennom vennskap, kjærlighet , omsorg og ......Ja, jeg vet dette er dristig, men skitt la gå: Moral av fremste klasse!

Og hvor uvennskap over lengre tid ikke tillates, og løsninger med vold ikke tolereres.

Jeg anbefaler Cannery Row på det sterkeste. (Om min mening måtte tillegges et snev av betydning, overhodet.)

Cannery Row i Montery i California er et dikt, en lukt, en gnissende ulyd, en lysvirkning, en tone , en stemning, en hjemvé, en drøm. Canery Row er det samlede og det atskilte, blikk og jern og rust og fliset treverk, sprukne fortau og ugresstomter og skraphauger, sardinfabrikker og bølgeblikk, kafeer og bordeller, og små overfyllte butikker, og laboratorier og fallferdige skur. Innbyggerne er, som mannen sa, "horer, halliker, spillere og drukkenbolter," og dermed mente han at de var som folk flest. Hadde mannen sett gjennom et annet kikkhull, kunne han ha sagt: " Helgener og engler og martyrer og gudfryktige," og det hadde kommet ut på det sammme.

Carmel-elven er en fortryllende liten elv. Den er ikke synderlig lang, men på sin vei har den alt en elv skal ha. Den har sitt utspring i fjellene og går først i små stryk; så vider den seg ut i noen luner, demmes opp til en sjø, siger over demningen, klukker mellom runde rullestein, glir dovent under sykomortrær, risler ned i kulpen hvor ørreten står, og smyger langs bredder hvor padder holder til. Om vinteren blir den en rivende katarakt, en farlig og sint liten elv, men om sommeren er den skapt til å vasse i for barn og til å slentre i for fiskere.

Han var ikke snartenkt nok. Mens han lette etter et spørsmål, kom Doc med et. Hazel likte ikke det, for det betydde at han måtte rumstrere rundt i hjernen sin etter et svar, og en rumstrering i Hazels hjerne var som å gå omkring alene i et forlatt museum. Hazels hjerne var overfyllt med ting som ikke var katalogisert. Han glemte aldri noe, men han bekymret seg om ikke om å ordne sine minner. Alt lå hulter til bulter som fiskegreier i bunnen av en robåt, angler og søkker og line og agn og klepp i en eneste vase.

En eller annen burde skrive en lærd avhandling om T-modell Fordens moralske , fysiske og estetiske innflytelse på den amerikanske nasjon. To nasjoner av amerikanere visste mer om Ford-tenningen enn om klitoris, mer om koblingene i gearsystemet enn om planetene i solsystemet. Med T-modellen forsvant en del om begrepet privat eiendom . Skiftenøkler opphørte å eies av noen, og en pumpe tilhørte den mann som sist hadde lagt hånd på den. De fleste barn fra denne perioden ble unnfanget i Fords T-modeller, og ikke få ble født i dem. Teorien om det angelsaksiske hjem fikk et grunnskudd som den aldri riktig kom over.

Det er to måter å reagere på overfor sosial ostrakisme - enten beslutter man seg til å bli bedre, renere og snillere, eller også blir man forbanna, gir fan i alt og gjør verre ting enn før. det siste er den alminneligste reaksjon.

Viktige og knallgode verk av John Steinbeck, i kronologisk rekkefølge.

... gjerne om de ensomme, undertrykte, de som er litt off mainstream ... eller bøker som bare har et godt eventyr i seg, biografier, historie, reise og krim

• "Det ukuelige sinn" av John Steinbeck
  • "Den røde folen og andre fortellinger" av John Steinbeck