Brooklynsk dårskap

av (forfatter) og Knut Ofstad (oversetter).

Aschehoug 2006 Innbundet

Nathan Glass har lungekreft og drar til sin barndoms Brooklyn for å tilbringe sine siste leveår der. Han ønsker ensomhet og rolige dager, men så treffer han sin nevø Tom Wood. Tom jobber i en antikvitetsbokhandel sammen med sin eksentriske sjef Harry Brightmann, og Nathans liv begynner å ta nye vendinger. Livet tar helt overhånd, og før han vet ordet av det har han fornærmet mannen til en servitør, han har en ni år gammel grandniese boende hos seg og han får bilen ødelagt av at noen heller cola i bensintanken hans. Nathan vikler seg mer eller mindre inn i gledene, sorgene og kampene til andre mennesker.

Den tidligere forsikringsagenten Nathan Glass har hatt lungekreft og har dratt til sin barndoms Brooklyn for å tilbringe sine siste leveår der. Alt han ønsker er ensomhet og rolige dager. Så snubler han over nevøen Tom Wood, som jobber i en antikvitetsbokhandel sammen med sin eksentriske sjef Harry Brightmann - og Nathans liv tar nye vendinger.
Nathan har satt seg fore å skrive Boken om menneskelig dårskap, men livet tar helt overhånd. Før han vet ordet av det, har han viklet seg mer eller mindre frivillig inn i gledene, sorgene og kampene til andre mennesker.
Paul Auster er en sann mester i å spinne historier ut fra møter mellom mennesker. Han blir stadig mer opptatt av små dagligdagse begivenheter, og hans personer engasjerer seg i sine medmennesker, som alle berører oss på en eller annen måte. I tillegg til sine romaner har Auster skrevet dikt, essays, filmmanus og en selvbiografi.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203209154

EAN 9788203209154

Omtalt tid 2000-tallet

Omtalt sted New York

Auster åpner denne velskrevne boka med en briljant idé. Hovedpersonen - med mye tid for hånden - finner ut at han vil notere og systematisere alle tilfeller av dårskap han har kommet over hos seg selv og andre i løpet av sitt liv. Arkivet vokser fort, men samtidig begynner Nathan å merke seg stadig nye tilfeller av dårskap blant mennesker han møter i Brooklyn. Observasjonene han gjør seg og fortellingene han får høre om mislykte ekteskap, karriérer, og forretningsideer fører imidlertid raskt til at han blir involvert i sine naboers problemer. Lenge er det både morsomt og innsiktsfullt å følge Austers persongalleri, men på slutten blir forfatteren etter min mening for opptatt av å avslutte alle tråder til en dårskapsfri slutt. Her skiller han seg fra for eksempel Ludvig Holberg, som vel mente at dårskap vanskelig kan kureres. En bonus er at vi får vite at Brooklyn tydeligvis er en svært trivelig bydel i New York City.

Livsforsikringsagenten Nathan Glass har hatt lungekreft, og bestemmer seg for å tilbringe sine siste leverår i sin barndoms Brooklyn. Han ønsker kun sitt eget selskap, og han har bestemt seg for å skrive en bok om den menneskelige dårskap.. En dag treffer han imildertid sin nevø, som jobber på et antikvariat. Nathans liv tar en ny vending, og plutselig er han viklet inn i andre menneskers gleder og sorger.

Etter noen bøker av litt vekslende kvalitet, leverer Auster endelig en austersk bok av forventet merke!

En typisk Paul Auster-bok der en rammefortelling presenterer rare historier om ulike menneskers mangslungne liv. Lettlest og underholdende, men etter hvert nesten motstandsløst banal.

Lesning var min flukt og min glede, min trøst og foretrukne stimulans; jeg leste av ren nytelse, og elsket den herlige stillheten som omgir en når man hører forfatterens ord gjenlyde inne i hodet.

But, for now it was still eight o'clock, and as I walked along the avenue under that brilliant blue sky, I was happy, my friends, as happy as any man who has ever lived.

Om jeg husker dagen i det hele tatt, er det bare som et usammensatt puslespill, en mengde isolerte inntrykk. En bit blå himmel her, en hengebjørk der, med sollyset reflektert i treets bark. Skyer som ligner menneskeansikter, verdenskart, tibente fantasidyr. Det plutselige glimtet av en stålorm som snor seg gjennom gresset. Firetonersklangen til en usynlig spottefugl. De tusen bladene på en asp som flagrer lik sårede møll i det vinteren glir mellom grenene. Enkeltvis er elementene på plass, men helheten mangler, delene henger ikke sammen, og jeg kan ikke gjøre annet enn å lete etter levningene av en dag som ikke eksisterer fullt ut.

When a person is lucky enough to live inside a story, to live inside an imaginary world, the pains of this world disappear. For as long as the story goes on, reality no longer exists.

Gliding through Times Square at three-thirty in the morning, and all the traffic is gone, and suddenly you're alone in the center of the world, with neon raining down on you from every corner of the sky. Or pushing the speedometer up past seventy on the Belt Parkway just before dawn and smelling the ocean as it pours in on you through the open window. Or traveling across the Brooklyn Bridge at the very moment a full moon rises into the arch, and that's all you can see, the bright yellow roundness of the moon, so big that it frightens you, and you forget that you live down here on earth and imagine you're flying, that the cab has wings and you're actually flying through space. No book can duplicate those things.

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

I Norge ble Brooklyn kjent for sitt betydelige innslag av nordmenn og norsk-amerikanere, men det er nå historie. Det norske sjømannshospitalet hvor jeg selv ble født er forlengst borte. Men egentlig er Brooklyn en svært mangfoldig bydel, og det preger også bøkene som har denne delen av New York som ramme om historien. Flere av dem dreier seg nettopp om innvandrere og deres etterkommere, polakker, jøder, egyptere, som alle forsøker å finne sin egen plass i det amerikanske samfunnet.

Kom gjerne med forslag i kommentarfeltet :)

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

Oppdaget at det å lage liste her var en fin måte å holde oversikten over hvilke bøker jeg har lest. Lister er i grunnen sabla greit... Suksessen fra 2010 fortsetter, her kommer listen for 2011-bøkene

• "Reiser i skriptoriet" av Paul Auster
  • "Oracle Night" av Paul Auster