Australiafarere

nordmenn som tok en annen vei

Cappelen 1986 Innbundet

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1986

ISBN13 9788202105051

EAN 9788202105051

Omtalt sted Australia

Mye har vært skrevet og fortalt om norske utvandringen til Amerika etter siste århundreskifte. Men det foregikk også en annen utvandring, om enn i mindre målestokk, til Australia. Emigrantene ble lokket av løfter om gratis jord, behagelig klima og ikke minst: store gullforekomster. Forventningene ble neppe innfridd, hverken når det gjaldt gull eller klima. Men etter hvert har flere tusen norske kvinner og menn slått seg ned i dette fjerne landet. En av de få nålevende fra eldste generasjon er Sverre Kaaten. Med ham som gjennomgangsfigur forteller Arvid Møller om det norske «settlement» på den andre siden av kloden. En fargerik historie om eventyrlystne nordmenn: gullgravere, farmere, vagabonder, straffanger. Utgangspunktet var forskjellig, men målet det samme: å skape seg en fremtid i en ny verden.

• "De dødsdømte - 25 menn, 25 henrettelser, ett oppgjør" av Asbjørn Jaklin
  • "Fars krig" av Bjørn Westlie
  • "Byens spor - Jesper og Trude" av Lars Saabye Christensen
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland
  • "Til Sibir" av Per Petterson
  • "Byens spor - skyggeboken" av Lars Saabye Christensen