Ingen lesetilstand
Ingen hylle
2022
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Senhøstes 1851: En pur ung Henrik Ibsen ankommer Bergen uanmeldt og påstår at han er ansatt av Ole Bull som dramatisk forfatter ved Det norske Theater. Dette kommer bardust på teaterdireksjonen og ikke minst på den skolerte verdensmann og instruktør Herman Laading, som mot sin vilje blir satt til å samarbeide med den uerfarne og forknytte Ibsen. Dette er utgangspunktet for en dramatisk beretning om kunstneriske fiaskoer, kolliderende kunstsyn, dobbeltgjengere og en duell på liv og død under romantikkens synkende stjerne. Mordet på Henrik Ibsen er en regnvåt og burlesk roman om et uforløst geni, og en avgjørende, men underbelyst periode i livet til den norske litteraturhistoriens ubestridte ener. NOMINERT TIL P2-LYTTERNES ROMANPRIS. NOMINERT TIL KRITIKERPRISEN 2021 «En vilt fabulerende og underholdende roman ... Bergenshistorie, kultur og mytologi står sentralt, og elementer fra Ibsens litterære univers flettes kløktig inn. Nødtvedt skriver så det gnistrer, imponerer med eminent språksans, finurlig stil- og sjangerblanding, og et enestående talent for komikk.» Sigmund Jensens, Stavanger Aftenblad, Årets beste bøker «Omtrent på hver eneste side finnes det fortellerglede og stort språklig overskudd. Nødtvedt skriver med en kraft, et vidd og en oppfinnsomhet som få andre samtidsforfattere gjør ham etter.» Preben Jordal, Aftenposten, Årets 10 beste bøker «Mens norske teatre lever av å dramatisere samtidsromaner, omgjøres Ibsens fortidsdramaer til roman. Årets morsomste bok.» Tom Egil Hverven, Klassekampen, Årets beste bøker «Kem skjøt Henrik Ibsen? Ein høgst samtidig historisk røvarroman, og eit høgdepunkt frå start til slutt». Eivind Myklebust, Klassekampen, Årets beste bøker «Nødtvedt har lykkes både med å skrive poesi og prosa. I Mordet på Henrik Ibsen slipper forfatteren fri burleske og uimotståelige krefter. Deilig.» Endre Ruset, Vårt land, Årets beste bøker «Erlend O. Nødtvedt er for alvor i ferd med å etablere seg som en uomgjengelig forfatter. Alle bøkene hans er gode, fra de skjønne, underfundige, allusjonsrike og lærerike diktene i Harudes, Bergens Beskrivelse, Trollsuiten og Slekter, til det overdådig karnevaleske kampskriftet av en roman, Vestlandet. I årets roman går forfatteren på med ny giv. Uten å røpe for mye kan vi avsløre at romanen handler om mordet på Henrik Ibsen. Say no more; løp og kjøp. Så blir romjulen en lesefest for hele familien.» Amund Børdahl, Vårt land, Årets beste bøker «Mordet på Henrik Ibsen må være den morsomste boka som noen gang er skrevet om Bergen. Erlend O. Nødtvedts roman har neppe sin like. Romanen koker så å si over av oppfinnsom, fandenivoldsk skriveglede ...» Leif Ekle, NRK «Storarta og burlesk. (...) Dette er ein sprelsk, nyskapande og spennande roman med eit språk som er ein poet verdig. ... vi kan berre tilrå årets roman på det varmaste til alle som er glad i litteratur som svingar.» Rolv Nøtvik Jakobsen, Vårt Land «En bergensk latterbombe. ... Aldri har jeg lest en morsommere bok. ... mest av alt handler det om Nødtvedts lekne språklige overskudd og ualminnelige sans for humor, som her går opp i en høyere enhet.» Erlend Liisberg, Bergens Tidende (5 hjerter) «Mesterlig om Henrik Ibsens unge, formative år i Bergen. Mordet på Henrik Ibsen er så vilt fabulerende, overskuddspreget og underholdende at man ikke kan annet enn å løfte på flosshatten og imponert stampe spaserstokken begeistret anerkjennende i brolegningen. ... en roman som er så djevelsk godt skrevet at man uvegerlig tenker på Faust.» Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad (Terningkast 5) «... preget av betydelig språklig overskudd og lek med anakronismer. (...) Den milde bransjesatiren oppleves [...] som en befriende selvironi på den inderlige kunstnerens vegne, men kommer aldri i veien for den underholdende og besnærende historiske fiksjonen. (...) Jeg skulle gjerne tilbrakt mer tid i Nødtvedts rike Bergens-fiksjon fra gamle dager.» Vilde Sagstad Imeland, Morgenbladet «Her kommer en roman som på flere nivåer overgår den forrige. ... Situasjonskomikk, blødmer og ordspill sender latterbølger inn i leseropplevelsen. ... Hva består mordet i? Hvem iscenesetter handlingen? Det må man lese og nyte Erlend O. Nødtvedts roman for å finne ut av.» Tom Egil Hverven, Klassekampen «Erlend O. Nødtvedts forteljing om Henrik Ibsen er spinnvill og uærbødig. ... ein må berre gi seg over til denne burleske soga.» Hilde Vesaas, Dag og Tid «Med sitt overstadige, språkblandende og sjangerrundbrennende verk skriver Nødtvedt seg altså inn i den store romantradisjonen. Man fristes til å kalle Mordet på Henrik Ibsen original, i betydningen sjelden og modig, en forglemmegei i forlagsgrusen, en romantikkens blå blomst, skjønt med vestlandsk humør og tvisyn.» Eirik S. Røkkum, Bokvennen Litterær Avis
Forlag Aschehoug
Utgivelsesår 2021
Format Innbundet
ISBN13 9788203369261
EAN 9788203369261
Genre Humor Historisk litteratur
Omtalt tid 1800-tallet 2020-2029
Omtalt person Henrik Ibsen Erlend O. Nødtvedt
Språk Bokmål
Sider 263
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Erlend O. Nødtvedt dreper Henrik Ibsen med smittende entusiasme og energi i Mordet på Henrik Ibsen.
Denne romanen foregår på mange plan, både når det gjelder tid og språk. Prøv å henge med på alt som skjer, og du kommer til å slite. Sett deg heller i korga og kapp fortøyningene i bok-ballongferden hvor Erlend O. Nødtvedt er styrmann. Her dukker både Henrik Ibsen og Ole Bull opp, det samme gjør en ung Edvard Grieg og andre navn som er mer kjent i Bergen.
Mordet på Henrik Ibsen av Erlend O. Nødtvedt
Henrik Ibsen var i sin ungdom teatersjef i Bergen. Dette har skjedd, bare sjekk biografiene. I denne romanen dukker det opp flere brev fra 1800-tallet som handler om Ibsens tid i Bergen. Historien om Ibsen i Bergen må skrives om når verden blir kjent med innholdet, forteller bokens Erlend O. Nødtvedt (som neppe er hundre prosent lik virkelighetens) til teatersjefen på Den Nationale Scene.
Boken veksler mellom fortelleren Erlend O. Nødtvedts forsøk på å overbevise teatersjefen om at de sensasjonelle brevene må bli til et storslagent teaterstykke på Den Nationale Scene, og gjenfortellingen av det som står i disse brevene.
Mordet på Henrik Ibsen er en roman som kommenterer sine egne ambisjoner, sine overdrivelser og sitt ambisjonsnivå, som er så sjanglete og ufokusert i stilen at den selvsagt er gjennomtenkt til minste detalj - uten å virke kalkulert av den grunn. Fortelleren er en forfatter i småbarnsfasen, som plaget av pengemangel og våkenetter prøver å få teatersjefen til å se det store i prosjektet han prøver å selge inn.
Språket veksler mellom 1800-tallsformer og anakronismer, takket være trangen til å få fortalt historien fort nok, som når et turfølge i Indre Sogn på 1850-tallet kommer til et bryllup hvor de havner i felespillerens "backstageområde", og senere når Ibsen kjenner seg "groggy". Andre steder har ikke fortelleren tid å finne de riktige ordene, oppslukt som han er av sin egen beretning.
Mordet på Henrik Ibsen er også et hemningsløst byportrett av Bergen midt på 1800-tallet, hvor noe er sant, mye oppdiktet og alt skrudd opp til 11 av Erlend O. Nødtvedt (både bokens og det virkelige mennesket).
Flere slike norske romaner, takk!
Dette er det man i utlandet kaller en "wild ride". Allerede samtids-rammefortellingen er morsom i seg selv, men det historiske, egentlige plottet er ellevilt. Jeg lo høyt flere ganger, noe jeg sjelden gjør av romaner. Vekslingen mellom tider, stiler, sjangre og lynner er eksepsjonell. Ibsen selv (?) er akkurat som man kunne forestilt seg.
En viss interesse for Ibsen og hans tid hjelper nok på opplevelsen av boka. Så er man jo avhengig av å bli truffet av alt fjaset og alle påfunnene - humor er humor og folk er forskjellige. Meg traff det midt i hjertet.
Det er noen titalls sider til slutt som er fullstendig bortkasta og hvor jeg nok savner en strengere redaktør. Når jeg anbefaler boka til andre, så er det med råd om å hoppe over dette partiet. At jeg likevel gir maks skår kan virke selvmotsigende, men jeg kan ikke annet når så store deler av boka traff helt og fullstendig perfekt.
For en som elsker Ibsen er dette en bok jeg koste meg med fra side 1! Jeg lo høyt og gledet meg til neste kapittel. Er ikke så glad i pinlige situasjoner, men det var verdt å å pine meg igjennom e-postene til teatersjefen.. For en fantastisk bok!
Denne traff ikke meg helt denne gangen. Fant ikke helt humoren etter vel 150 sider og gav opp...
Nei, hva er dette for noe da. God ide, og begynnelsen er artig og spennende. Men etterhvert blir det for mye fjas, for mye av det samme. Kanskje er det en slags humor som ikke treffer meg.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketBøker eg har lest/hørt i 2023.
2023 var dessverre eit år med dårlig leselyst,
men då er det godt at det finnes lydbøker.
Bøker jeg har lest sammen med Litteraturhusets "Lesesirkel for samtidslitteratur"?