Mordet på Henrik Ibsen

Aschehoug 2021 Innbundet

Senhøstes 1851: En pur ung Henrik Ibsen ankommer Bergen uanmeldt og påstår at han er ansatt av Ole Bull som dramatisk forfatter ved Det norske Theater. Dette kommer bardust på teaterdireksjonen og ikke minst på den skolerte verdensmann og instruktør Herman Laading, som mot sin vilje blir satt til å samarbeide med den uerfarne og forknytte Ibsen. Dette er utgangspunktet for en dramatisk beretning om kunstneriske fiaskoer, kolliderende kunstsyn, dobbeltgjengere og en duell på liv og død under romantikkens synkende stjerne.

Mordet på Henrik Ibsen er en regnvåt og burlesk roman om et uforløst geni, og en avgjørende, men underbelyst periode i livet til den norske litteraturhistoriens ubestridte ener.

NOMINERT TIL P2-LYTTERNES ROMANPRIS

«En vilt fabulerende og underholdende roman ... Bergenshistorie, kultur og mytologi står sentralt, og elementer fra Ibsens litterære univers flettes kløktig inn. Nødtvedt skriver så det gnistrer, imponerer med eminent språksans, finurlig stil- og sjangerblanding, og et enestående talent for komikk.» Sigmund Jensens, Stavanger Aftenblad, Årets beste bøker

«Omtrent på hver eneste side finnes det fortellerglede og stort språklig overskudd. Nødtvedt skriver med en kraft, et vidd og en oppfinnsomhet som få andre samtidsforfattere gjør ham etter.»
Preben Jordal, Aftenposten, Årets 10 beste bøker

«Mens norske teatre lever av å dramatisere samtidsromaner, omgjøres Ibsens fortidsdramaer til roman. Årets morsomste bok.»
Tom Egil Hverven, Klassekampen, Årets beste bøker

«Kem skjøt Henrik Ibsen? Ein høgst samtidig historisk røvarroman, og eit høgdepunkt frå start til slutt».
Eivind Myklebust, Klassekampen, Årets beste bøker

«Nødtvedt har lykkes både med å skrive poesi og prosa. I Mordet på Henrik Ibsen slipper forfatteren fri burleske og uimotståelige krefter. Deilig.»
Endre Ruset, Vårt land, Årets beste bøker

«Erlend O. Nødtvedt er for alvor i ferd med å etablere seg som en uomgjengelig forfatter. Alle bøkene hans er gode, fra de skjønne, underfundige, allusjonsrike og lærerike diktene i Harudes, Bergens Beskrivelse, Trollsuiten og Slekter, til det overdådig karnevaleske kampskriftet av en roman, Vestlandet. I årets roman går forfatteren på med ny giv. Uten å røpe for mye kan vi avsløre at romanen handler om mordet på Henrik Ibsen. Say no more; løp og kjøp. Så blir romjulen en lesefest for hele familien.»
Amund Børdahl, Vårt land, Årets beste bøker

«Mordet på Henrik Ibsen må være den morsomste boka som noen gang er skrevet om Bergen. Erlend O. Nødtvedts roman har neppe sin like. Romanen koker så å si over av oppfinnsom, fandenivoldsk skriveglede ...» Leif Ekle, NRK

«Storarta og burlesk. (...) Dette er ein sprelsk, nyskapande og spennande roman med eit språk som er ein poet verdig. ... vi kan berre tilrå årets roman på det varmaste til alle som er glad i litteratur som svingar.» Rolv Nøtvik Jakobsen, Vårt Land

«En bergensk latterbombe. ... Aldri har jeg lest en morsommere bok. ... mest av alt handler det om Nødtvedts lekne språklige overskudd og ualminnelige sans for humor, som her går opp i en høyere enhet.» Erlend Liisberg, Bergens Tidende (5 hjerter)

«Mesterlig om Henrik Ibsens unge, formative år i Bergen. Mordet på Henrik Ibsen er så vilt fabulerende, overskuddspreget og underholdende at man ikke kan annet enn å løfte på flosshatten og imponert stampe spaserstokken begeistret anerkjennende i brolegningen. ... en roman som er så djevelsk godt skrevet at man uvegerlig tenker på Faust.» Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad (Terningkast 5)

«... preget av betydelig språklig overskudd og lek med anakronismer. (...) Den milde bransjesatiren oppleves [...] som en befriende selvironi på den inderlige kunstnerens vegne, men kommer aldri i veien for den underholdende og besnærende historiske fiksjonen. (...) Jeg skulle gjerne tilbrakt mer tid i Nødtvedts rike Bergens-fiksjon fra gamle dager.» Vilde Sagstad Imeland, Morgenbladet

«Her kommer en roman som på flere nivåer overgår den forrige. ... Situasjonskomikk, blødmer og ordspill sender latterbølger inn i leseropplevelsen. ... Hva består mordet i? Hvem iscenesetter handlingen? Det må man lese og nyte Erlend O. Nødtvedts roman for å finne ut av.» Tom Egil Hverven, Klassekampen

«Erlend O. Nødtvedts forteljing om Henrik Ibsen er spinnvill og uærbødig. ... ein må berre gi seg over til denne burleske soga.» Hilde Vesaas, Dag og Tid

«Med sitt overstadige, språkblandende og sjangerrundbrennende verk skriver Nødtvedt seg altså inn i den store romantradisjonen. Man fristes til å kalle Mordet på Henrik Ibsen original, i betydningen sjelden og modig, en forglemmegei i forlagsgrusen, en romantikkens blå blomst, skjønt med vestlandsk humør og tvisyn.» Eirik S. Røkkum, Bokvennen Litterær Avis

ISBN13 9788203369261

EAN 9788203369261