Lumholtz' gjenferd

verden rundt i sporene til en glemt hvit oppdager, på leting etter alt som ble borte, og det som ble igjen

Oktober 2022 Innbundet

Carl Lumholtz (1851-1922) var Norges eneste tropeoppdager, verdensberømt i samtiden for sine ekspedisjoner til Australia, Mexico og Borneo. Han ble overøst med æresbevisninger og ordener og nevnt i samme åndedrag som Nansen og Amundsen, Stanley og Livingstone. Ekspedisjonene nedfelte seg i fire store bokverk og flere enorme samlinger, som i dag befinner seg på museer i inn- og utland. Det dreier seg om knokler og hodeskaller, preparerte dyr og et femsifret antall gjenstander han samlet inn fra urfolkene han levde sammen med i årevis av gangen.

Fra Lumholtz' hjemsted på Lillehammer følger Morten A. Strøksnes i oppdagerens fotspor ut i verden, til fjerne regnskoger, ørkener og fjellmassiver. Reisene kombineres med et omfattende pionerarbeid i norske og utenlandske arkiver, ikke minst i USA, som var Lumholtz' base i tretti år.

Den verdenen Lumholtz ble født inn i, framstår som ganske fremmed. I løpet av hans levetid ble imidlertid verden moderne. I dette spennet mellom det ukjente og det velkjente har Strøksnes boltret seg i et usedvanlig rikt materiale. Slik avdekker han ikke bare Lumholtz' liv og samtid i all dens prakt, villskap og voldelighet; han bruker også Lumholtz' tid som et mørkt speil for vår egen tid - og alle dens kriser.

Om Lumholtz levde et oppsiktsvekkende interessant liv, er hans historie aldri blitt fortalt, før nå. "Lumholtz' gjenferd" er et omfangsrikt, ambisiøst og unikt verk, illustrert med fotografier og kart.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2022

Omtalt tid 1900-1945 1850-1899

Omtalt person Carl Lumholtz

• "Volga - en russisk reise" av Geir Pollen
  • "Fru Muus' klage - ekteskapsskandalen som rystet det norske Amerika" av Bodil Stenseth
  • "Den hvite veien - en reise og en besettelse" av Edmund De Waal
  • "Ulykkelige Arabia - verden etter Jemen" av Cecilie Hellestveit
  • "André Bjerke - i kampens glede" av Peter Normann Waage
  • "Refrenger - tekster om stemmer og avtrykk" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Astragalen" av Albertine Sarrazin
  • "Afrika - fra de første mennesker til i dag" av Tore Linné Eriksen
  • "Passasjeren" av Cormac McCarthy
  • "Øyene i vest - Hebridene, Orknøyene, Shetland" av Kirsti MacDonald Jareg
  • "Eit hemmeleg liv - spesialagent og spaniafrivillig Wilhelm Holst" av Sigrun Slapgard
  • "En sommer med Proust" av Laura El Makki