Ingen lesedato
Favoritt!
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
I sine oppsiktsvekkende memoarer forteller Salman Rushdie for første gang historien om hvordan han, etter å ha blitt "dømt til døden" av Ayatolla Khomeini, ble tvunget til å gå i dekning. Hvordan kan en forfatter og hans familie leve med drapstrusler i over ni år? Hvordan kan han fortsette å skrive? Hvordan går kjærligheten over styr, og hvordan oppstår nye forelskelser? Hvordan former fortvilelsen hans tanker og handlinger, hvordan og hvorfor snubler han, hvordan lærer han å slå tilbake? Det er en bok med en høyst usedvanlig åpenhjertighet og ærlighet, medrivende, provoserende, gripende, og av aller største viktighet.
Forlag Aschehoug
Utgivelsesår 2012
Format Innbundet
ISBN13 9788203216428
EAN 9788203216428
Genre Personlige beretninger
Omtalt person Salman Rushdie
Språk Bokmål
Sider 645
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
For en utrolig bok! Rushdie, som måtte gå under dekke med et fiktiv navn, Joseph Anton (Joseph etter Joseph Conrad, og Anton etter Anton Tsjekhov), skriver her om disse lange, vonde årene etter denne skjebnesvangre dagen i 1989 da diktatoren i Iran, ayatollah Khomeini, utstedte sin fatwa mot forfatteren av Sataniske Vers (Khomeini har aldri lest Sataniske Vers, men en rådgiver maste om at den var sterkt blasfemisk). Rushdie skildrer med besk humor hans kamp for frihet, for ytringsfriheten. Boken er fremdeles brennaktuell i våre dager hvor kritikk av religion fortsatt kan få dødelig utfall. Likevel er ikke boken like mørk som det kan se ut til, for det er mange små glimt av glede i den, f.eks. er Salman Rushdie/Joseph Anton en familiekjær mann som elsker sin sønn, og hans venner og elskede er høyst fascinerende mennesker.
En veldig detaljert selvbiografi hvor forfatteren prøver å beskrive ni år i evig redsel for at noen skal eksekvere den dødsdom som er idømt ham av en fanatisk religiøs leder i et muslimsk land (Iran). Forbrytelsen er å ha skrevet en roman " Sataniske vers". Denne boken er skrevet som en annen persons selvbiografi. Dermed skriver han en historie om "ham" i stedet for "jeg". Hele tiden er det nettopp dette som er forvirrende, for meg. En drøss kjente personer treffes underveis, ikke å forglemme prominente personer som USA's president Bill Clinton og "Jernladyen" Margareth Thatcher , tidligere statsminister i Storbritannia. Utover det en rekke kultur-personligheter, selvfølgelig mest forfattere , de mest kjente i samtiden, og enda flere.
Dette utgjør et enormt persongalleri, men lykkeligvis trenger ikke leseren forholde seg så mye til dem. De blir mest å bruke som kulisser, et bakteppe for forfatteren gjennom sin kamp. Denne kampen er jo først og fremst en kamp for å overleve , men også å prøve å leve et alminnelig, det vil si for ham et produktivt liv. Det blir da også en kamp mot angsten, naturlig nok. Det sentrale budskap, som han heldigvis får sterkt frem, er kampen for ytringsfriheten. Noe som jo alle vil mene er uhyre viktig! Boken er meget velskrevet. Og den er spennende. To årsaker kanskje til at jeg aldri ga opp å lese den helt til slutten. Den er, tross, alt på 642 sider. Men der er et intens driv over handlingen, det hele er godt komponert , og ingen sider føles overflødige. En god bok , som jo også blir en del av litteratur - og kulturhistorien.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket" Han kom til å tenke på noe som Günter Grass en gang hadde sagt til ham om å tape: at det ga dypere lærdom enn det man fikk ved å seire."
Når, ville han vite, var det blitt irrasjonelt å mislike en religion , en hvilken som helst religion, og mislike den dypt og inderlig ? Når ble fornuft gitt den nye beskrivelsen ufornuft ? når ble eventyrene til de overtroiske hevet over kritikk, utenfor satirens rekkevidde? En religion var ikke en rase. Det var en idé , og ideer sto (eller falt) fordi de var sterke nok (eller for svake) til å motstå kritikk, ikke fordi de var skjermet mot den. Sterke ideer hilste avvikende meninger velkomne."
" kjære leser,
Takk for dine vennlige ord om det jeg har skrevet.Er det meg tillatt å påpeke noe så elementært som at friheten til å skrive er nær beslektet med friheten til å lese, og at du ikke må få lesestoffet ditt utvalgt, gransket og sensurert av noe presteskap eller Krenket Samfunn? Når ble det slik at et kunstverk skulle defineres av dem som ikke liker det? Verdien av kunst ligger i den kjærligheten den skaper, ikke hatet. Det er kjærlighet som får bøker til å vare. Så vær så snill, les videre. "
" Venner var den familien man selv valgte . Goethe brukte den vitenskapelige betegnelsen WAHLVERWANDTSCHAFTEN ( Valgslektskap) for å påpeke at forbindelser mellom mennesker, som kjærlighet, ekteskap og vennskap, hadde likhetstrekk med kjemiske reaksjoner. "
Det første han lærte var at nå visste han hvor bunnen var. Når man nådde bunnen, skjønte man hvor dypt vann en egentlig var på. Og man visste at dit ville man aldri mer."
Det man lærer på skolen , er ikke alltid det skolen tror at den lærer bort.
Danmark eksporterte store mengder fetaost til Iran, og hvis de åpenlyst ga seg til å fjeske med for en gudsbespotter , en frafallen og en kjetter, kunne ostehandelen bli skadelidende . Den danske regjering var tvunget til å velge mellom ost og menneskerettigheter, og i første omgang valgte de osten.
" Det er lettere å komme inn i Edens hage
enn til USA. For å komme seg inn i paradiset trenger man bare å være god."
"Han hadde gått i den fellen at han ønsket å bli elsket, hadde gjort seg dum og svak, og nå måtte han betale prisen."
Han lærte to ting om kameler. Det første var at kameler er incestuøse; ungen i denne flokken var resultatet av et ukomplisert forhold mellom mellom en hannkamel og moren hans. ( Incestkamelen fikk hans navn, eller en australifisert versjon av det. Den ble "Selman Kamel".) Og det andre var at når en kamel blir oppskaket , forvandles møkka fra tørre, harmløse kuler til en flytende sprut som sprer seg ganske langt bak den forurettede dromedaren. Man bør aldri oppholde seg bak en sur kamel. Begge deler er viktige lekser."
Sidan eg er ein av dei heldige som har lang sommarferie (eller berre mykje oppspart avspasering...) så er sommaren lesetid for meg. Dette er nokre av bøkene eg har lyst å lese i sommar, enten fordi eg ser på dei som fin sommerlektyre eller fordi sommaren kan vere ein passande anledning tilå få lest bøker eg ikkje får lest ellers.