En ren besettelse

basketak med D.H. Lawrence

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Flamme 2015 Heftet

Forlag Flamme

Utgivelsesår 2015

Omtalt person D.H. Lawrence

Eg har lenge tenkt at eg burde lesa noko av D.H. Lawrence, t.d. "Sons and lovers" som eg kjøpte for nokre år sidan i pocketutgåve, men det er ofte slik at ein tanke berre blir med det - med tanken. Så dukka brått Geoff Dyers bok "En ren besettelse - Basketak med D.H. Lawrence" opp her ein dagen. Her er det som skal til, tenkte eg. Og jo - etter å ha lese meg gjennom halve boka er eg endå meir tent på "Sons and lovers". Og det trass i at boka handlar mest om Geoff Dyer på tur, og Geoff Dyer som har store planar om å skriva den ultimate boka om Lawrence, men aldri kjem ordentleg i gong - fordi han er på tur.
Ei utruleg morosam bok, eigentleg - vittig og full av sjølvironi. Og altså litt om D.H. Lawrence også.

Aldri lest en lignende bok! Forfatteren setter seg fore å skrive en stor litterær undersøkelse av DH Lawrence, men ender i stedet opp med å råkjøre på moped, skrive side opp og side ned om hvor mye han hater sjømat, og klage over at han ikke klarer å henge opp bokhyller. Veldig britisk. Full av nevroser, sarkasme og ironi. Anbefales!

Hvis jeg ikke hadde skrevet denne boken, ville jeg antakelig fortsette å interessere meg for Lawrence resten av livet. Han ville tære på meg. Det er det jeg ser frem til: ikke lenger å ha noe med Lawrence å gjøre.

Som ansatt på bibliotek skriver jeg som regel en omtale av bøkene jeg leser. Her er titlene fra 2014.

• "Nordmørke" av Geoff Dyer
  • "Det jeg egentlig ville si" av Geoff Dyer
  • "Kjent og fremmed" av Teju Cole
  • "Askens poet" av Pier Paolo Pasolini
  • "Kuene" av Lydia Davis
  • "Skjellmannen" av Aslı Erdoğan
  • "Ond natur, eller Med Elvis i Mexico" av Javier Marías
  • "Nattnød - dikt" av Aina Villanger
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Vandrefalken" av J.A. Baker
  • "Slik virker litteraturen" av James Wood