Digital demens

alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine

av (forfatter) og Christian Heyerdahl (oversetter).

Pantagruel 2014 Innbundet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.73 (15 terningkast.)

48 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Michelle Engel Jegeruds eksemplar av Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine

Lesetilstand

Ingen lesetilstand

Hylle

Ingen hylle

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Min omtale

Se min omtale

Omtale fra forlaget

Manfred Spitzer er en tysk hjerneforsker og nevrobiolog, og gjesteprofessor ved Harvard.Gjennom veldokumentert forskning formilder Manfred Spitzer oss den alarmerende og dystre sannheten om digitale medier som industrien fornekter: Digitale medier avlaster oss ikke. De skader oss. Vi får digital demens.
Gjennom å lese denne boken, får du formildet Spitzers unike kunnskap om hvordan digitale medier virker på barna våre og oss selv. Alt er forskningsbasert og alt vil vekke til debatt. Dette er et varskurop til arbeidsplasser, skoler og hjem!
Livene og omgivelsene våre er fylt av skjermer!

DIGITAL DEMENS viser deg hvordan du og barna dine skal takle presset og pågangen fra digitale medier, reparere skadene og trene opp igjen den mentale styrken, konsentrasjonsevnen, hukommelsen og roen.
En bok som vil snu opp ned på hvordan du forholder deg til skjermer, apper, smartphones, email, GPSer, overbruk av sosiale og digitale medier. En bok som trengs overalt og til alle!

Bokdetaljer

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2014

Format Innbundet

ISBN13 9788279006985

EAN 9788279006985

Språk Bokmål

Sider 379

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

4 5 4 2 0 0

Bokomtaler

Så du sitter der og klikker og kikker du også? Og ved siden av deg ligger kanskje en smartphone, som man adlyder det minste vink fra, rett som det er? Det tikker kanskje inn en oppdatering fra Facebook, en påminnelse fra Wordfeud om at det er din tur, og muligens har tenåringen sendt deg en crazy snap... Og så blir man jo nysgjerrig da, og må se hva det er som foregår, og blir avbrutt i det man holder på med for n'te gang...
Du er ikke alene. Til tross for at digitale medier kan sees på som en nyvinning i menneskehetens historie, så har vel de fleste av oss i den vestlige verden gjort oss svært avhengige av dem, på ulike måter.
Manfred Spitzer er en tysk hjerneforsker og psykiater som for noen år siden tok bladet fra munnen, og gjennom denne boka advarer høylytt om digitale mediers påvirkning på den oppvoksende slekt.
I oversiktlige kapitler presenterer han den nyeste hjerneforskningen, og gir utdypende og svært forklarende beskrivelser av hvordan hjernen er oppbygd, orienteringssans, hukommelse, læring og sosialisering. Han beskriver hvordan digital mediebruk er med på å sløve oss ned, lagre mindre i vår egen hjerne, hvordan skytespill kan føre til økt vold blant barn og unge, dårligere karakterer og innlæring.
Han tar også for seg at all denne multitaskingen forstyrrer oppmerksomhet og selvkontroll, og at dette kan føre til søvnløshet, depresjon, avhengighet og stress i unge kropper. De korte tekstene vi leser på internett er med på å gjøre oss utålmodige og hungrige etter å få tilfredsstilt belønningssentrene i hjernen fortest mulig, slik at dybde og refleksjon må lide. Mange orker ikke lenger å ta fatt på lengre tekster som krever tid og ettertanke.
Ikke minst belyser han viktigheten av å være på vakt mot å ukritisk utstyre barnehagebarn med lap-top'er, og ukritisk svelge det mediepedagoger hevder er bra og nyvinnende. Spitzer framhever at vi mennesker ikke bare er "øyedyr", men også er avhengige av sansene, ikke minst hendene når vi skal lære.
Det er svært surrealistisk å lese at politikere ikke tar bekymringsmeldingene inn over seg. Scenarioet som beskrevet gjelder Tyskland, men jeg antar at det ikke står noe bedre til med den kritiske tenkningen til de folkevalgte her på berget. Klasserom dynges ned av smartboards, lap-toper og andre duppedingser man antar vil avhelpe læring.
Nå skal man jo ikke svartmale situasjonen heller, - det understreker også forfatteren. De nye duppedingsene i hverdagen er tidsbesparende og nødvendige som tekniske hjelpemidler. Men når det gjelder barn og unge lar vi dem holde for mye på med det, uten at de får nødvendig veiledning og rådgivning omkring farer de kan møte på, eller at alt man finner på nettet ikke er troverdig og har validitet.
Boka til Spitzer er gjennomsyret av fotnoter og forskning på de ulike områdene han tar opp, - dette er ikke en saus av påstander og synsning, men basert i vitenskapelige forskningsartikler og bøker.
Når jeg leser nyere forskning omkring hånskrift vs. å notere på PC, tenker jeg at Spitzer fikk rett på dette området. Den neste skremmende tanken er at: tenk om han har rett i alt, og så var det ingen som tok ham alvorlig....
Manfred Spitzer, du er en modig mann! Du har møtt både hallelujarop og besk kritikk for boka di. Skriv gjerne flere om samme tema, - vi trenger noen sjeler som taler makta midt i mot.
Terningen lander på en sekser, både fordi du har tatt opp et brennbart, viktig tema. Ikke minst applaus for at du har maktet å gjøre dette på et høyt kvalitetsnivå som likevel er forståelig for alle.

Godt sagt! (9) Varsle Svar

Før jeg leste boken visste jeg og ante jeg at den digitale verden i stor grad er en helseskadelig verden, men etter å ha lest boken så visste jeg ikke at det var så ille, og da tok han ikke fram skadene det blå lyset gir fra disse skjermene. Spitzer henviser til utallige solide studier og setter kanskje ting litt på spissen, eller kanskje ikke? Han viser også et skremselsbilde hvordan mediene har kritisert boken hans og hvordan mediene og samfunnet også oppfordrer til bl.a. skytespill og mediebruk som noe bra. Boken setter tankene i virksomhet og forhåpentligvis virker den til å gi leseren et mer bevisst forhold til digitale medier, og kanskje prioritere den virkelige verden litt mer. Siden vi nå lever i en digital verden så savnet jeg et kapittel viet til tips til hvordan man kan takle, håndtere og bruke digitale medier med omhu. Han selv har mest sannsynlig skrevet boken sin på en datamaskin. Boken vil gi mange et sjokk, men dette er i såfall et godt sjokk. Stopper hjertet, ja, da kan et elektrosjokk redde liv.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Denne boken burde alle lese, men med et kritisk blikk. Selv om påstandene i boken er veldokumentert, tar jeg meg i å undre om Spitzer skriver litt for mye som en advokat som har som mål å virke mest mulig overbevisende, og dermed blir for selektiv i sitt kildevalg.

Når jeg innleder med å anbefale boken til alle, har det mest med å gjøre at digitalisering og digitale medier er blitt og kommer til å være en svært integrert del av måten vi lever på. Det er viktig å stille kritiske spørsmål til denne utviklingen. Spitzers kritikk for deg til å tenke, og det er vel hele poenget...

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Denne boka provoserer noe enormt. En ting man må være veldig klar over når man leser denne boken er at Spitzer er svært selektiv i sitt kildevalg. Spitzer dokumenterer godt for sine påstander, men velger å se fullstendig bort ifra all vitenskapen som taler digitale mediers sak. Han virker mer opptatt av å kaste skygge over bruken av digitale hjelpemidler og svartmaler bruk av alt ifra telefoner til dataspill.
Spesielt provoserende er det at han undergraver hvor viktig det er å kunne bruke nettopp disse hjelpemidlene og lukker øyne og ører for vitenskap som han ikke er enig i. Kjære foreldre, vær kritiske når dere leser denne.

Like vel får han terningkast 3 pga veldokumenterte argumenter.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Like lite som man lærer fjellklatring ved å bli båret opp til toppen, kan et ungt menneske bli ekspert (samme på hvilket område) ved å spørre en ekspert. Å skaffe seg kunnskap fra kilder på egen hånd, vurdere kunnskapen kritisk, avveie, utøve kildekritikk, føye sammen delene av et puslespill til en meningsfull helhet - alt det må man gjøre selv dersom man skal ha noe håp om å lære noe.

Godt sagt! (10) Varsle Svar

I 1913 skrev Thomas Edison - oppfinneren av glødelampen, platespilleren og kino - i en avis i New York: «Bøker kommer snart til å være overflødige på skolen ... all kunnskap kan læres bort ved hjelp av film. Skolesystemet kommer til å gjennomgå en total forvandling bare i løpet av et tiår.»

Godt sagt! (8) Varsle Svar

Som psykiater er jeg ikke begeistret for konspirasjonsteorier. Jeg tror ikke det finnes en ond makt som prøver å utbre digitale medier og dermed en snikende demens i befolkningen for å holde folk under kontroll. Nei, jeg tror det er langt enklere enn som så. Det finnes folk som tjener svært mye penger på digitale produkter, og som er helt likegyldige til menneskers, og særlig barns, velbefinnende. Man kan sammenligne dem med våpenprodusenter og -forhandlere, som som kjent tjener penger på andre menneskers død. Også tobakkindustrien, som fremstiller produkter som er beviselig dødelige, mange matprodusenter - som fremfor alt gjør våre barn syke med produktene sine - og reklamebransjen - som blant annet annet hjelper tobakks- og næringsmiddelprodusentene med å selge sine livsfarlige produkter - kan nevnes her.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

En av de viktigste erkjennelsene på området for nevrobiologi er at hjernen forandrer seg permanent etter hvordan den brukes. Sansning, tanker, opplevelser, følelser og handlinger - alle disse etterlater seg såkalte hukommelsesspor.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Hjernen vår er et produkt av evolusjon; den oppsto altså gjennom et langt tidsrom ved hjelp av tilpasning til bestemte miljøbetingelser. Digitale medier var definitivt ikke blant dem.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Å lære er å tenne en ild, ikke å fylle et tomt kar.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Det som utgjør deg, er nemlig ikke det kroppslige skallet, men livet ditt, erfaringene dine, og alt dette befinner seg i hjernen din.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Den som har lært mye i sitt liv (ikke "pugget", men virkelig opplevd og bearbeidet), har mange spor i hjernen som gjør det mulig for ham å finne frem i verden og å handle effektivt. Man kan også si at han er mentalt "på høyden".

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Mine pasienter spør meg ofte hva som skal til for å holde seg i god mental form etter som man blir eldre. Svaret mitt er overraskende for de fleste: «Glem kryssord og sudoku: Ta en joggetur!» Det viser nemlig den moderne hjerneforskningen: Den beste hjernetrimmen er rett og slett å jogge. Men når det dannes nye nerveceller, hjelper det ikke å drøvtygge allerede kjent kunnskap for å holde den i live. Man må i stedet prøve seg på noe riktig vanskelig.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Medievold underminerer grunnlaget for sameksistensen i samfunnet.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Plantebasert kosthold - hvorfor du bør spise grønnere, og hvordan du gjør det i praksis" av Nina C. Johansen
  • "Å klemme fingeren i døra - en bok om følelser" av Vera Micaelsen
  • "Huden - alt om vårt største organ" av Yael Adler
  • "Ditt smarte barn - slik hjelper du barnet å lære" av Hanne S. Finstad
  • "1244 forunderlige fakta" av Anne Miller
  • "Kjærlighetens etymologi - etymologisk ordbok med ord knyttet til kjærlighet" av Yann de Caprona
  • "Tenåringshjernen - hjerneforskerens overlevelsesguide til livet med ungdom" av Frances E. Jensen
  • "Rutetid - 3" av Frode Øverli
  • "Ti argumenter for å slette sosiale medier nå" av Jaron Lanier
  • "Høyt henger de - thriller" av Eva Joly
  • "Gi og ta - hvordan lykkes gjennom å hjelpe andre" av Adam Grant
  • "Skal landet gro att? - korleis berge norsk jordbruk" av Siri Helle
Alle bokanbefalinger for dette verket