Ti argumenter for å slette sosiale medier nå

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Res publica 2019 Innbundet

Det er vanskelig å se for seg et liv uten sosiale medier, men forfatter Jaron Lanier insisterer på at du vil få det bedre uten. I denne viktige boken presenterer han ti argumenter for hvorfor vi alle bør være mer bevisst vår aktivitet på nettet. Sosiale medier har en tendens til å bringe frem det verste i oss. Det gjør politikk skremmende, fordreier vårt forhold til sannheten og distanserer oss fra andre mennesker selv om vi har mer «kontakt» med andre enn noen gang før. Hvordan forbli uavhengige i en verden der vi er under kontinuerlig overvåkning og konstant blir stimulert av algoritmer?

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2019

Empati er det drivstoffet som driver et anstendig samfunn. Uten det er det bare tørre regler og maktkonkurranser igjen.

Når vi er enslige ulver, er vi mer fri. Vi er forsiktige, men også bedre i stand til å glede oss.Vi tenker selv, improviserer, skaper. Vi leter, jakter, gjemmer oss. Vi uler nå og da av ren begeistring.
Når vi er i en flokk, blir samspillet med andre det viktigste i verden. Jeg vet ikke hvilke konsekvenser det har hos ulver, men hos mennesker er det dramatisk. Når folk blir låst fast i en konkurranseorientert, hierarkisk maktstruktur, som i et stort selskap, kan de miste realitetene i det de driver med av syne, fordi den umiddelbare maktkampen overskygger virkeligheten selv.

Katter har gjort noe som tilsynelatende er umulig: De har integrert seg selv i den moderne, høyteknologiske verden uten å overgi seg. De har fortsatt kontrollen. Det er ingen grunn til å bekymre seg for at et hemmelig meme basert på algoritmer og betalt av en nifs, hemmelig oligark har tatt over katten din. Ingen har tatt over katten din. Ikke du, ingen andre.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Forbud virker stort sett ikke. Da USA forsøkte å forby alkohol tidlig på 1900-tallet, var resultatet en økning i organisert kriminalitet. Forbudet måtte oppheves. Da marihuana ble forbudt senere i samme århundre, skjedde det samme. Forbud driver frem korrupsjon som deler samfunnet i en offisiell og en kriminell sektor. Lover fungerer best når de i rimelig grad er tilpasset incentivene.

• "Den tredje sjimpansen - menneskets evolusjon og framtid" av Jared Diamond
  • "Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine" av Manfred Spitzer
  • "Nokpunktet - essays om helse og verdighet" av Per Fugelli
  • "Livet, tanken, blikket - essays" av Siri Hustvedt
  • "Syv korte leksjoner i fysikk - fra de minste partikler til de største galakser" av Carlo Rovelli
  • "Tre vegar til havet - roman" av Brit Bildøen
  • "En sånn jente - en dokumentar om voldtekt" av Monica Flatabø