Gi og ta

hvordan lykkes gjennom å hjelpe andre

av (forfatter) og Anette Hjerde (oversetter).

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202436742

EAN 9788202436742

En innertier av en bok for meg. Jeg elsker jo populærvitenskap, så da kan jo ikke denne bli feil. Boken handler mye om samspillet mellom mennesker og er spekket med underbyggende fakta. Og mye er nytt og spennende. Jeg greier ikke å trekke paraleller til "Rausetens tid" som jeg ikke en gang greide å fullføre fordi den var så full av selvsaktheter og drøvtyggende sitater.

Noe har man hørt før, jeg kjente feks godt igjen "Jeg tror på styrken i svake bånd". For meg vekker dette opensource minner fra 80 og 90 tallet, GNU, Linux etc Husker enda et foredrag av en av de som skrev php som fortalte hvor overrasket han ble da han skulle holde foredrag om php og folk var interessert i hvordan de organiserte seg! Jeg ser det enda; hvordan folk som fokuserer på funksjon og resultater jobber helt indredrevet, og i likhet med giverne som blir beskrevet i boken "Gi og ta" enten havner på bunn eller på topp.

Jeg kjenner også igjen fenomener, hvor folk intenst overvurderer sin egen innsats, samtidig som de nedvurderer alle andre sin. Og dette med å skape psykologisk trygghet - det å være åpen for feil. Han argumenterer også tydelig og overbevisende om at motivasjon er viktigere enn talent - jeg er selvfølgelig enig: Hardt arbeid er det som teller, men motivasjon er det som får det harde arbeidet til å skje.

Jeg har også fått et navn på det fenomenet som får meg til å skjære tenner så det gnisser, nemlig det faktum at jo lengre folk har drevet på med teite ting, jo mer har de lyst til å fortsette! Jeg tenker jo at ett x antall ganger (eller år!) så oppdager vi av seg selv at dette ikke funker? Men, neida! Og takket være denne boken vet jeg at det heter: "eskalering av forpliktelser" Her er det forskning som veviser at "mennesker som har investert betydelige mengder tid, energi og ressurser i noe, er tilbøyelig til å øke investeringen når det begynner å gå dårlig" :D Burde kanskej smile litt mindre, når jeg kommer i håg at jeg faktisk har gjort det selv ... Men greit å ha forskning som forteller at jeg ikke er alene i det minste.

NYU-psykolog Peter Gollwitzer har gjennomført en serie av studeier som viser at mennesker som går ut offentlig og sier at de ihar tenkt å engasjere seg i en aktivitet som er relevant for identiteten deres, faktisk gjennomfører disse planene i betydelig mindre grad enn de som holder planene og hensikter om slik atferd for seg selv. Når folk har gjort planene og intensjonene sine kjent for andre, kan de allerede innkassere den identitetet de søker å ikle seg uten egentlig å følge opp handlingen. Gjennom å signere løftet om godhet, kunne Harvard-studentene etablere et snilt giver-image, uten å egntlig måtte oppføre seg som givere.

Be om hjelp oftere. Hvis du ønsker giveratferd fra noen, er det enkleste å spørre. Man er ikke alltid til bry når man ber om hjelp. Noen mennesker er fivere, og når du spør disse mennesken om hjelp, gir du dem en mulighet til å uttrykke verdiene sine og føle seg verdsatt. Hvis du ber om en fem minutters-tjeneste, er det ikke store byrden du pålegger vedkommende, og hvis det er en matcher du ber om hjlp, kan du regne med at du vil få muligheten til å gjengjelde. Wayne og Cheryl Baker påoeker at man kan "tenne en gnist av gjensidighet ved å be om noe like my som ved å hjelpe andre. Vær sjenerøs og gi hjelp uten åvente noe tilbake; men be også gjerne om den hjelpe du trenger"

Givere blir ikke utbrent av å ofre for mye av tiden og energien sin på å gi; de blir utbrent av når de jobber med trengende mennesker som de ikke er i stand til å hjelpe.

Men den klart mest avgjørende faktoren er trusselen mot eget ego: Hvis jeg avslutter dette nå, kommer jeg til å fremstå som en komplett idiot. Folk responderer på trusselen mot ego med å ivestere mer i håp om å kunne snu prosjektet til en suksess slik at de kan bevise overfor andre - og dem selv - at de hadde rett hele veien.

Ved direkte overtalelse, er de som har skiftet mening, hele tiden veldig klar over dette, at de er blitt overtalt av noen andre. Mens hvis de blir ledet til å overtale seg selv, opplever de at motivasjonen for endre oppfatning kommer innenfra.

• "Lean in - kvinner, karriere og kunsten å lede" av Sheryl Sandberg
  • "Handle rett - lure val i ein matbransje full av juks" av Siri Helle
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Farvel, ting - den japanske kunsten å bli lykkelig med færre ting" av Fumio Sasaki
  • "Et eget rom" av Lotta Elstad
  • "Stå imot - si nei til selvutviklingen" av Svend Brinkmann
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby
  • "Hersketeknikker - nyttige og nådeløse" av Sigrid Sollund
  • "Livet og korleis leve det - ei handbok for vaksne" av Anne Gunn Halvorsen
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Uperfekt - våg å vise hvem du er" av Brené Brown
  • "Syv korte leksjoner i fysikk - fra de minste partikler til de største galakser" av Carlo Rovelli