Du kan ikke endre andre, men du kan ta ansvar for deg selv. Bytt jobb. Skill deg. Forlat skipet.
Det som virker for godt til å være sant, er som regel det.
Klara fikk aldri se verden. Hun hadde til arbeid å hente vann. Det gjorde hun trofast, minst tredve ganger om dagen, de hundre meterne til bekken og tilbake. Dermed teller jeg at Klara gikk sine seks kilometer hver dag og for et år blir det gode to hundre mil, så for hvert eneste år kunne hun ha gått til Moskva om hun gikk østover og til Paris om hun gikk sørover. Men Klara skrittet aldri over bekken. Hun ble her, på Butangen, og det er dette kvinnfolkslitet vi hedrer og minnes i dag.
(...)
Presten hadde tatt brodden av døden, og tilværelsen måtte jo ha brodd, ellers fantes ikke forskjell på flue og veps.
Det var nesten så jeg tippa opp på en sekser, Lars Mytting.
Jeg lengter litt tilbake til Gudbrandsdalen etter å ha lest denne. ;)
Du blir bare bedre og bedre, du Lars.
Jeg trodde nesten ikke det var mulig, etter å ha lest den aller første boka di for mange år siden, nemlig Hestekrefter, en tittel som jeg nølte litt overfor, fordi jeg ikke er fullt så interessert i biler at jeg har lyst til å lese ei hel bok om dem. Men jeg vil absolutt anbefale den også, for alle som ennå ikke har lest den.
Jeg anbefaler forresten alle bøkene hans. Jeg har dem alle sammen selv, og ser ikke bort fra at jeg kommer til å lese dem om igjen.
Nordmennene er et høyreist og sterkt folkeslag av germansk avstamning. De er mer stoiske og langsomme enn svenskene, men ikke så flegmatiske som danskene. De kan virke meget innesluttede og skeptiske, men så fort man får deres tillit, er de troskyldige og åpenhjertige, og de er fremragende sjøfolk med verdens beste loser.
"Det er bra med gudstrua," sa hun før hun gikk. "Men sulten og vettet vil støtt være sterkere."
Søsterklokkene hadde ikke noen tungsindig eller skremmende larm. Hvert klokkeslag hadde en livlig kjerne, en lovnad om en bedre vår, en etterklang fargesatt av langvarige og vakre dirringer. Tonene nådde dypt inn, de skapte hildringer i tankene og berørte forherdede menn. Var klokkeren dyktig, kunne han gjøre kirkegjengere av tvilere, og forklaringen på Søsterklokkenes mektige drønn var at de var malmfulle. På den tiden betegnet dette ordet den kostbare skikken med å kaste sølv i malmen ved klokkestøpningen. Jo mer sølv, desto vakrere klang.
Noen lengtet annetsteds, men de som hadde vært på dette annetsteds, kunne fortelle at folk drev med det samme også der, kanskje på en litt annen måte, men ikke slik at den måten var mer verdt.
Forfatteren har jo en del gode poeng, selv om det kan virke som han overdriver en smule til tider.
Han har selv vært programmerer i Silicon Valley, og vet mye om hvordan programmer og algoritmer kan manipulere oss alle, hvis vi ikke er oppmerksomme og kritiske nok overfor hva vi går inn på og hva vi godtroende godtar av all dritten vi faktisk kan bli utsatt for på internettet. Han er redd for at vi alle utvikler oss i feil retning, og ender opp med å bli til ufyselige, ekstreme drittsekker til slutt ...
Men et godt poeng er at kynisk manipulering bør man/vi nok alltid være forsiktig med å la seg/oss selv bli utsatt for.
Han mener det jo så godt, og han forklarer det jo i klartekst her.
Tja, kanskje.
Men noen ganger er det et "greit ord" å begynne med.
Det er ikke alltid lett å finne de riktige ordene for å vise sin deltagelse.
Jeg mistet nylig min far. Han bodde i en helt annen verdensdel, og hadde ei kone der (som jeg gjennom flere år har lært å bli veldig glad i). Da jeg reiste dit i en hastetur, - med tre forskjellige flyvninger og en fergetur over mer enn 30 timer, fordi han ble veldig syk og ble innlagt på sykehus, kom jeg fram bare noen timer for sent. Han var allerede død da jeg kom fram. Da falt hans enke og jeg i armene på hverandre.
I'm so sorry, sa hun. I'm so sorry too, svarte jeg.
Det er vel også "greie ord" å starte med i en sorgens stund ...
Det er lov å vise at man sørger.
- Og det er lov og det er også riktig og viktig å kunne gråte når noen dør.
Hvis vanlige folk skulle bli helt lykkelige og tilfredse, ville de kanskje ta seg et øyeblikks fri fra besettelsen av tall på sosiale medier og løpe ut i en blomstereng eller til og med gi hverandre direkte oppmerksomhet. Men hvis alle går og tenker på hvorvidt de er populære nok, er bekymret for om verden skal implodere, eller er rasende på idioter som har havnet midt inni deres kontakt med venner og familie, så våger de ikke å frigjøre seg. De blir avhengige av å følge med.
Vi i Silicon Valley liker å se på at maurene graver seg lenger ned i møkka. De sender oss penger mens vi ser på.
Det ubalanserte maktforholdet er rett foran øynene på deg hele tiden. Føler du deg ikke ydmyket når du bruker et av Facebooks varemerker, som Instagram eller WhatsApp? Facebook er det første offentlige selskapet som kontrolleres av èn person. Altså, jeg har ikke noe imot Mark Zuckerberg personlig. Det er ikke ham det handler om. Men hvorfor skulle man ønske å underordne en stor del av livet sitt til èn fremmed, uansett hvem det er?
Da jeg vokste opp, fantes det viktige politikere, popstjerner, industrimagnater og alt sånt, men ingen av dem fikk styre livet mitt på avgjørende vis. De hadde innflytelse på meg nå og da ved å si noe som fanget oppmerksomheten min, men det var det hele. De holdt seg på god avstand fra mitt personlige liv.
Jeg har en mistanke om at selv om du sier at det ikke plager deg, vet du på et eller annet nivå at det gjør det, og det er ingen vits i å være sint for du ser ingen måte du kan gjøre noe med det på. Men det finnes en måte. Slett kontoene dine.
Blir "aldri" ferdig med Jeanette Walls sin selvbiografiske roman "Krystallslottet". Hittil har jeg lest den to ganger, og jeg "vet" det blir flere.Det er nok en kombinasjon av hvordan Walls takler sin utfordrende barndom (far med alkoholproblemer og mor med psykisk sykdom), og måten hun formulerer seg på i boka som gjør at den alltid kommer til å følge meg. Det gjør også inntrykk at Walls ikke later til å bære nag til sine foreldre, til tross for at de via sin livsførsel påførte henne en rekke sterke opplevelser gjennom hele oppveksten.
Ikke vær naiv. Se faren før den ser deg.
Forskjellen på deg og en psykopat er at du har moral. Du har sperrer. Du kjenner i hele kroppen hva som er riktig og hva som er galt. Og du bryr deg om andre. Du vil ikke bevisst skade noen rundt deg. Skulle du komme til å gjøre det, vil du trolig få dårlig samvittighet.
Det er- i tillegg til mye annet- det som gjør deg menneskelig.
Det må være rom for å teste ut originale tanker,selv om de ofte viser seg å være feil. En sjelden gang lykkes de, nemlig.
Hvis noen sier at du kan gjøre noe, hvis du kan se at de faktisk mener det, blir den muligheten plassert innenfor rekkevidde.
Nervebanene våre blir inngrodd, automatiske, hvis vi de bare følger vanen. De er strekt innstilt på å oppfange forandringer, nyheter. Nye synsinntrykk, lyder, språk, smaker og lukt stimulerer andre synapser i hjernen, andre meldingsruter, andre nettverk av forbindelser, og øker vår nevroplastisitet. Hjernen vår har utviklet seg til å kunne oppfatte endringer i omgivelsene våre. Det er slik vi blir oppmerksomme på rovdyr, på potensiell fare. Følsomhet for endringer vil derfor sikre overlevelse.
Jeg har forhåndsbestilt 3 bøker på Norli i dag. Det blir nok ikke noen tur i fysisk butikk i år.
Norli har forresten et ekstratilbud/ekstremsalg i tillegg til Mammut. Disse bøkene er innbundet. Der selger de bøker fra 49 kr og oppover. Jeg må innrømme at jeg bestilte flere derfra enn fra selve mammutsalget.
Det trengs en ydmyk og trygg lærer for å la eleven være eksperten, klare å lytte til eleven og la dette forme lærerrollen.
Hittil har det ikke lykkes å finne ut hvor den eventuelt kan kjøpes. Boken ble lagt til i samlingen min for lenge siden, da jeg fant den her inne via søkeordet "evolusjonsbiologi" . Jeg har rett og slett glemt den helt til du minnet meg på den nå nylig.