Jeg vet ikke så mye om skoger, jeg er ikke naturens muntre sønn. Det sa de andre i forgårs over kaffen. Men her er jeg under de jyske kjempene, i såkalte joggesko.
De norske soldatene har valgt det sjøl. De reiser til et land over 5000 kilometer fra Norge, et land hvor de ikke kjenner språket, ikke historien, ikke religionen og ikke kulturen, og fører krig mot folk som bor der. Jeg har ingen tårer å felle for dem, ingen støtte å gi dem. De er beskytta av all den teknologien militære penger kan kjøpe. De bruker satelitter og droner, tanks og målsøkende raketter mot folk som har så få våpen at de sprenger seg sjøl i lufta. De fører det som på fint heter en asymmetrisk krig. "Feige lag" ville det hett da jeg vokste opp. Feige lag i de andres land. De er ikke mine gutter. Ikke når de reiser, ikke når de slåss og ikke når de kommer hjem, levende eller døde. De fører ikke min krig.
Aldri si at du trenger en polakk. Du trenger en rørlegger, og rørleggeren er en fagarbeider uavhengig av etnisitet. Disse fire tiltakene er enkle, men omfattende. De vil gjøre hverdagen vår dyrere, og hverdagen til mange langt bedre. Det vil legge grunnlaget for et land hvor eldrebølgen og framtidig mangel på arbeidskraft ikke løses gjennom at vi blir kapitaleiere på verdensmarkedet, men ved å invitere flere til å bli en del av oss. Gjør vi ikke det, velger vi å gjøre oss til herskap og de andre til tjenere.
"Secret Diary of Adrian Mole" har jeg ikke lest, men jeg husker tv - versjonen (norsk tittel - "Adrian Moles hemmelige dagbok") fra en gang på 1980 - tallet. A.C Vestly fikk jeg med meg det aller meste av - både bok, barnetime og barne - tv. Dine opplevelser fra barndommens bibliotek minner mye om mine egne. Det var herlig å kunne bruke masse tid på barneavdelingen, og senere på voksenavdelingen. For kort tid siden begynte forresten mitt nærbibliotek med ordningen "Meråpent", d.v.s at kunder som ønsker det kan få bruke biblioteket noen timer både før (07.00 - 10.00 ) og etter ( 19.00 - 22.00) ordinær åpningstid, pluss på søndager. Da må de først gjennom 10 minutters opplæring med personalet, pluss skrive under en såkalt "meråpent - avtale". I meråpent periodene låser man seg inn ved å scanne lånekortet, pluss taste inn sin pin - kode. Jeg bruker denne ordningen ofte, og det skjer stadig at jeg er helt alene i lokalet. Med fri tilgang til å låne/levere bøker, lese aviser, bruke pc og lesesal :)
Jeg kom ikke hjem for å bli en annen, og heller ikke den jeg var. Jeg kom hjem for å bli den jeg er: en fyr med et dårlig montert badekar, et nattbord fullt av uleste bøker og et lite hus, i enden av en vei.
Her sitter jeg. Skrur i fullt alvor. Skrur for livet. Skrur feil, for det meste. Lager badekar til familien, på et vis. Verdens rikeste og reddeste mann.
I love you but I have chosen parkdress.
Book Depository selger den som CD-Audio
En motsetning riktignok, som sprang en i øynene, mellom de nakne overdimensjonerte kvinnene på reklamesidene der oppe og de mange tilslørte kvinnene nede i mengden. Ikke å se den andres ansikt, ikke et glimt av øyne, og heller ikke noe glimt av håret, ikke å få lov til å se dette glimtet, kan det være villet av Gud? Nei, det er ikke villet av Gud, det er jo kvinnenes skjønnhet, i forening med øynenes friskhet i bønnen! Og like lite villet av Gud er det å projisere disse nakne kvinnene, der ansiktene, munnene og stillingene deres ikke bare parodiserer paradiset, men snarere forfalsker, fornærmer og rakker ned på drømmen om det.
Pretensiøst pjatt.
Har aldri vært så glad for å bli ferdig med en bok som denne, leste videre i håp om en åpenbaring/avsløring/forklaring, noe som aldri kom. Kanskje funker dette bedre på originalspråket tysk? I norsk oversettelse ble for meg alle bisetningene, kommaene til hundebæsj i skisporet.
Pelikanen forlag har i det minste gjort seg flid med bokdesign og kvalitetsutførelse på selve boken.
For skravlete og lite redigert, uten å tilføre noe nytt av substans om Ambjørnsen. Men lettlest og underholdende et stykke på vei. Hvis Kristopher Schaus forfatterkarrerie blir langvarig bør han utvikle en annen metode enn i denne og På vegne av venner. Ambjørnsen-interesserte kan lese Farvel til romanen, også utleverende og samtidig en litterær opplevelse.
Jeg sitter her og lever, beruset i nuet - intet mer jeg krever.
Henrik Ibsen
They are gone now. Fled, banished in death or exile, lost, undone. Over the land sun and wind still move to burn and sway the trees, the grasses. No avatar, no scion, no vestige of that people remains. On the lips of the strange race that now dwells there their names are myth, legend, dust
Manipulatoren har oftest en kontroll over hva slags atferd han viser andre, mens psykopaten lettere avslører hvem han er, gjennom manglende kontroll. Det er med andre ord langt lettere å avsløre en person med alvorlig grad av psykopati enn en avansert manipulator, fordi manipulatoren skjuler hensiktene sine der psykopaten demonstrerer sin makt og viser mer av sitt sanne jeg.
Hvem ville ikke ty til noen ekstra tårer, ispedd en sterkt overdrevet lidelseshistorie hvis denne formen for manipulasjon hjalp, når man etter å ha kjørt for fort er i ferd med å miste førerkortet ?.
Manipulatoren må skape makt på en falsk måte, fordi han reelt sett ikke har makt.
Når manipulatoren forteller en historie om seg selv, er den tilpasset den personen han møter, og det samspillet som er mellom dem.
Ein gong trefte eg
sjølvaste spikeren
på hovudet.
Meg hjelpte det
ikkje det minste.
Alle gongene eg har
halde meg langt
unna spikrane
har det gått mykje betre.
Forfatter: Einar Økland
Utgitt: Frå samlinga «Svarte norske», Samlaget 1997
Eg håper det snart
begynner å lyne og tordne
slik at du blir redd
og gøymer deg under trappa.
Då skal eg kome og halde rundt deg
og når alt er over,
og du vil ut att,
så seier eg:
Eg såg eit lyn til.
Forfatter: Ragnar Hovland
Utgitt: Frå samlinga «Katten til Ivar Aasen møter hunden frå Baskerville, Det norske Samlaget 1996
I heile verda finst det hundre tusen
millionar menneske
men ingen andre enn du og eg
ligg ute i enga
med bruspulver i navlegropa
og ventar på regnet
Forfatter: Hans Sande
Utgitt: Henta frå samlinga «Kyss ein bananfrosk», Damm 1995