Herskap og tjenere

Oktober 2010 Innbundet

Denne boken handler om å vokse opp i nær kontakt med norsk oljeindustri, polakker som arbeider i Norge, miljø som metafysikk, om norsk deltakelse i krigen i Afghanistan og om hva slags politikk verden trenger.

Herskap og tjenere handler om å vokse opp i nær kontakt med norsk oljeindustri, om polske håndverkere og vaskehjelper, om miljøvern som den nye religionen, om hvorfor norske gutter ikke har noe å gjøre i Afghanistan, og om at Norge ikke er verden, og at verden trenger en politikk som handler om noe annet enn sinnelag og moral.

Forlag Oktober

De norske soldatene har valgt det sjøl. De reiser til et land over 5000 kilometer fra Norge, et land hvor de ikke kjenner språket, ikke historien, ikke religionen og ikke kulturen, og fører krig mot folk som bor der. Jeg har ingen tårer å felle for dem, ingen støtte å gi dem. De er beskytta av all den teknologien militære penger kan kjøpe. De bruker satelitter og droner, tanks og målsøkende raketter mot folk som har så få våpen at de sprenger seg sjøl i lufta. De fører det som på fint heter en asymmetrisk krig. "Feige lag" ville det hett da jeg vokste opp. Feige lag i de andres land. De er ikke mine gutter. Ikke når de reiser, ikke når de slåss og ikke når de kommer hjem, levende eller døde. De fører ikke min krig.

Aldri si at du trenger en polakk. Du trenger en rørlegger, og rørleggeren er en fagarbeider uavhengig av etnisitet. Disse fire tiltakene er enkle, men omfattende. De vil gjøre hverdagen vår dyrere, og hverdagen til mange langt bedre. Det vil legge grunnlaget for et land hvor eldrebølgen og framtidig mangel på arbeidskraft ikke løses gjennom at vi blir kapitaleiere på verdensmarkedet, men ved å invitere flere til å bli en del av oss. Gjør vi ikke det, velger vi å gjøre oss til herskap og de andre til tjenere.

Her vil jeg gjøre et forsøk på å holde oversikten over de bøkene jeg leser i 2010. Et år hvor forøvrig nyttårsforsettet mitt (eller retter sagt desemberforsettet mitt) var å begynne å ta i bruk biblioteket igjen.

Listen oppdateres fortløpende.

• "Blant republikanere" av Frank Rossavik
  • "Glitterfitter - helt sanne historier om å være ung kvinne" av Sigrid Bonde Tusvik
  • "Min imaginære venn - dikt" av Anne Helene Guddal
  • "Slik jeg ser det nå" av Haakon Lie
  • "De superrike - sytekultur og kravmentalitet blant norske milliardærer" av Mímir Kristjánsson
  • "Kunnskapsbløffen - skoler som jukser, barn som gruer seg" av Magnus E. Marsdal
  • "Tredje venstre - for en radikal individualisme" av Magnus E. Marsdal
  • "Den gode vennen - roman" av Bjørn Esben Almaas
  • "Det mørke nettet - om høyreekstremisme, kontrajihadisme og terror i Europa" av Øyvind Strømmen
  • "Pol Pots smil - om en svensk reise gjennom Røde khmers Kambodsja" av Peter Fröberg Idling
  • "Sigd - dikt" av Ruth Lillegraven
  • "Jenter på do - dikt" av Ida Lórien Ringdal