En samling artikler av varierende interessegrad. Noe er sånn passe, noe er interessant og noe er helt over the top og ganske morsomt. Kjekt å lese for deg som vil følge med på nye navn i sakprosaen.
Med forbehold fordi jeg ikke har lest hele boka.
Meget detaljert og grundig. Følte at denne var tung å komme inn i. Får ikke helt grep om hva som skjer, fordi jeg hele tida må pløye meg gjennom en endeløs rekke av navn og familier og deres forbindelser. Hvem er boka for?
Synes forfatteren får godt fram både tenkemåter og miljøer i tida da Vinci vokste opp. Og mange flotte illustrasjoner følger heldigvis med. En fin innføring i da Vinci for oss som ikke vet så mye fra før.
Denne boka har jeg virkelig forsøkt å lese ferdig, men jeg klarte det ikke. Dette blir veldig tungt av utallige navn, militære begreper og tall på soldater etc. Det er hjerteskjærende skildringer her av soldatenes skjebnesvangre ferd over fjellet om vinteren uten utstyr. Det er bra at noen forsøker å få fram hverdagsmenneskers liv på denne tida. Og jeg vet boka har truffet folk veldig. Solid, men ikke særlig engasjerende for meg.
Denne boka har en helt åpenbar agenda: den ønsker å så tvil om årsaken til Jan Wiborgs død. Offisielt begikk han selvmord. Forfatteren går langt i å antyde at det kan ha vært drap. Boka sier det aldri rett ut, men jeg oppfatter den som redelig allikevel, fordi det er så åpenbart hva som er hensikten. Og Lindh skriver profesjonelt, journalistisk, greit. Men han overbeviser ikke meg.
Det er fascinerende at en så ruvende skikkelse i norsk offentlighet har blitt helt borte i løpet av få tiår. Eller er det bare jeg som aldri hadde hørt om ham? Harry Fett kommer ofte til orde selv, og det er artig å lese om alle akademiske intriger som fantes den gangen også. I tillegg til å være en solid, tradisjonell biografi synes jeg Aavitsland får så godt fram den store endringen i mannsrollen i løpet av Harry Fetts liv. Til tross for store faglige og samfunnsmessige triumfer oppfatter jeg ham etter hvert som en litt ensom mann. Dette spennet gjør boka interessant.
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg visste svært lite om Voltaire. Derfor var det gledelig at denne boka var så givende å lese. Danielsen har stor kunnskap, men klarer å formidle den på en lett og tiltalende måte. Hun skriver ledig og kommer kjapt til poenget. Synes jeg fikk bedre innsikt i hvordan man tenkte om litteratur på Voltaires tid. Danielsen klarer å gjøre et temmelig smalt tema tilgjengelig for en allmenn leser.
Se på dem der de drar i hopetall, landets barn, bare se på dem dra i hopetall. De som ikke har noe, krysser grenser. De som har styrke, krysser grenser. De som har ambisjoner, krysser grenser. De som har det vondt, krysser grenser. Beveger seg, løper, emigrerer, drar, forlater, går, gir opp, flyr, flykter - til overalt, til land nær og fjernt, til land ingen har hørt om, til land hvis navn de ikke kan uttale. De drar i hopetall.
Og da de spurte oss hvor vi kom fra, vekslet vi blikk og smilte, blyge som barnebruder. De sa, Afrika? Vi nikket ja. Hvilken del av Afrika? Vi smilte. Er det den delen hvor gribber venter på at utsultede barn skal dø? Vi smilte. Hvor folk løper rundt nakne? Vi smilte. Den delen hvor de massakrerte hverandre? Vi smilte. Er det der den gamle presidenten drev med valgfusk og folk ble torturert og drept og en hel haug av dem ble satt i fengsel og alt, der hvor de dør av kolera -å herregud, ja, vi har sett landet ditt, det har vært på nyhetene.
Det er mat å spise her, alle typer mat. Men av og til, uansett hvor mye mat jeg spiser, føler jeg at maten ikke virker på meg, som om jeg er sulten på landet mitt, og ingenting hjelper mot det.
Har det kommet en serie??!!!
Denne boka vrir på tidsoppfatninga di og gjør det velkjente 1900-tallet til et fremmed, uhyggelig sted. Imponerende komponerte dialoger. Skikkelig mindfuck!
Mørk, innestengt og fåmælt mann. Han går på jakt, ser tilbake på livet, undres over sin far, trenges opp i et hjørne. Mange fine naturscener. Jeg får sympati med hovedpersonen, spesielt som barn, og forstår hvorfor han bygger opp et sånt enormt indre trykk. Jeg måtte tenke på min favoritt David Vann og hans univers. Emanuelsen rekker ikke opp til Vanns nivå etter min mening, men er absolutt verdt å lese.
Her har vi en bok der hovedpersonen dør allerede i annet kapittel. For deretter å overleve i tredje. Og det sier det meste, egentlig.
I Liv etter liv har nemlig forfatteren valg et fortellergrep som jeg ikke kan huske å ha sett før, men som jeg falt veldig for. Jeg mener at temaet for denne boka er Europa, og spesielt England, på 1900-tallet. Og for å belyse et så stort tema i en roman, vil mange forfattere enten følge en slekt gjennom årene, eller fortelle om mange, mange forskjellig personer. Kate Atkinson har valgt å følge én familie, familien Todd. Men samtidig blir denne familien utsatt for mange av hendelsene som kunne påvirke en familie på 1900-tallet. Og det betyr at flere av dem dør. Stadig vekk. Og dermed må vi begynne forfra. Ved hovedpersonen Ursulas fødsel i 1910. Og jobbe oss framover på nytt, i håp om at det skal gå bra denne gangen.
Det virker kanskje rart dette grepet med å hoppe tilbake til start hele tida. Men det er utrolig effektivt. For eksempel når det tar så mange kapitler å overleve spanskesyken. Vi følger den samme familien, og bryr oss om Ursula, og håper at det skal gå bra denne gangen. Samtidig er det jo et utrolig effektivt bilde på hvor mange som faktisk døde av denne sykdommen! Og hvor store omkostninger første verdenskrig hadde. Over 50 sider av boka går med til å kjempe familien Todd forbi 1918. Det sier mye om Europa på denne tida, synes jeg.
Atkinson skriver godt! Vi følger også livet til resten av familien, og hvordan varianter av like hendelser får nye konsekvenser for dem. Samtidig er forholdet mellom familiemedlemmene det samme, og personlighetene deres forandrer seg egentlig ikke. Jeg blir glad i menneskene hennes og vil dem vel. At de utsettes for forskjellige hendelser i mange varianter gjør at de får vist fram mange fasetter av seg selv, og dermed blir mer virkelige for meg.
Fascinerende nok blir Ursula påvirket at det spesielle fortellergrepet. Alle gjentakelsene setter etter hvert preg på henne. Som liten får hun forutanelser, og rammes stadig av uhygge og følelse av fare. Men hun vet ikke hvorfor, og det gir henne store sjelekvaler.
En av grunnene til at jeg liker boka er kanskje at når man som leser gjennomskuer fortellergrepet ganske kjapt så føler man seg litt smart, og finner desto større glede i å lese resten og finne spor etter det vi som lesere vet, men som ikke hovedpersonene vet. Jeg liker også dette hva hvis-aspektet og det litt fabulerende ved ideen. Og jeg liker det veldig engelske i boka. Gjennom bøker og TV-serier og filmer opp igjennom årene har man jo ofte blitt utsatt for Det Engelske, og her kan man virkelig kose seg med personligheter, replikker og beskrivelser som gjør at alt blir levende for mitt indre øye.
Dette er kanskje en umulig bok å filme, men du verden så artig hvis noen hadde prøvd!
Fra min bokprat om denne boka
Hovedpersonen flytter til Oslo etter videregående. Hun skal egentlig studere, men det skjærer seg allerede første dag. Etter hvert går livet hennes litt i oppløsning, og vi følger forsøkene hennes på å mestre hverdagen når pengene fra Lånekassa tar slutt. Her har vi en ironisk, upålitelig jeg-forteller som ikke har særlig selvinnsikt. Boka er svært lettlest, med korte setninger, mye humor og hyppige kapittelbrekk. Jeg synes jeg ser spor etter Erlend Loe her.
Tiltredes!
En liten perle! På forbilledlig få sider, med knappe, lite følelsesladede setninger, får forfatteren fram en hel gruppes skjebne i historien. Det fiffige fortellergrepet med å gjøre alt kollektivt fungerer veldig bra synes jeg og vekker pussig nok stor empati med enkeltpersonene. Avslutningen er tankevekkende og gjør at boka trekker paralleller til oss-og-dem-tankegang til alle tider og steder.
Urovekkende noveller fra barndoms- og ungdomsunivers. Dyktig til å få fram hvordan barnas verden er helt utenfor de voksnes, der en annen logikk gjelder. Tittelnovellen beskriver vanskelig søskenkjærlighet på nydelig vis.
Ville så gjerne at denne skulle være fantastisk. I stedet er den helt fin. Har absolutt page turner-kvaliteter, og jeg likte hovedpersonen. Passer godt for de som vil ha en litt annerledes og udefinerbar grenseland-bok.