Strålende!
Du har virkelig perfeksjonert dette med ferielektyre, Marit. Ypperlig! Interessant å merke seg at lesebrett ikke er et alternativ – som det heller ikke er for meg.
Det du sier om Gobi-serien er kanskje bakgrunnen for at Merethe Solstad synes bøkene er tunge å komme gjennom. Jeg følger ditt råd; har flere «tradisjonelle» romaner liggende på vent og gir dem plass i kofferten.
Takk skal du ha. Jeg er likevel usikker på om jeg klarer å legge igjen bøker på ferieøya …
Da er alle ført opp på ønskelisten, sammen med Bringsværds nyeste, «Mens jeg har dere her». Leser den første først, som du anbefaler. Faller den i smak, noe jeg mistenker, vil jeg kanskje - for en gangs skyld - ha nok reiselektyre :-)
Jeg er glad i innbundne bøker, men så var det dette med overvekt på flyet da …
Tusen takk, Eli!
PS: Få ting gleder et bokelskerhjerte mer enn å oppdage nye forfattere!
Ja, jeg ble absolutt fengslet av denne historien. Kanskje har jeg nå funnet lektyre til min ferie om ikke så altfor lenge. Etter ditt og Marits råd prøver jeg meg på GOBI-serien. Vil du eller andre fortelle meg hvilke bøker som inngår, og i hvilken rekkefølge.
Mener en skrev at hun fant GOBI-bøkene så tunge at hun ga dem opp. Noen synspunkter?
Enig med Marit og Kjell; lesesirkelen kan få uante konsekvenser! Og det er vel litt av poenget :-)
Men hva betyr det å være seg selv? Kanskje det menes forskjellige ting... til forskjellig tid? Kanskje har vi i løpet av et langt liv vært oss selv på hundre ulike måter?
Men alle de "seg selv" som vi har vært...enten vi liker hverandre eller ikke... kan vi greie å nikke til hverandre, kan vi lære å leve sammen i det felles hodet og den felles kroppen vi har fått utlevert?
Rent bortsett fra at vi ikke har noe valg.
Et minne er ikke en kopi av det som har skjedd, det er aldri en nøyaktig gjengivelse av noe avsluttet og endelig, men tvert imot et bilde som aldri kan bli helt ferdig - og som vi i tankene bestandig vil arbeide videre med.
Rett og slett en nydelig, rørende bok om en eldre dames livslange kjærlighet til sin mann. Om det å ikke gi slipp på denne kjærligheten.
Noen tanker etter å ha lest «Venezia» t.o.m. side 110
Pietros karnevalsdrakt (side 78) gir meg assosiasjoner til middelalderens pestlege. En skikkelse som nærmest ble sett på som en inkarnasjon av døden selv. Kan det være en sammenheng mellom den vennesæle Pietros maske og de brutale sidene i han som nå kommer til syne? Hvem er vi bak masken? Pietros oppgave i livet er å beskytte Marco, som trekker til seg vanskeligheter som «et fluepapir». Koste hva det koste vil og fortrinnsvis uten at Marco merker det. Pietro forteller nøkternt: «Jeg husker første gang jeg drepte noen. Jeg husker det godt til og med. Siden har det blitt flere. Etter hvert kostet det mindre. Det er den første gangen som biter seg fast. De andre smuldrer etter hvert opp og blåser bort med glemselen.» (side 87).
Karnevalsdrakten kan også henspille på den svarte pesten (byllepesten) som sprer seg fra øst og vestover. Pietro misliker Venezia sterkt, en by han bor i 29 år og aldri kommer til å forstå seg på. Byens kristne tror pesten kommer med vinden eller jødene. Et av deres ritualer er å brenne katter, som de mener er djevelen i forkledning. Dermed får de smittebærende rottene fritt spillerom.
Når Pietro bruker uttrykket «den hvite tiger», oppfatter jeg at han referer til Vesten. For eksempel «Hos den hvite tiger fester man ikke ved slutten av fasten, men ved begynnelsen. (side 78). Vet noen av dere mer om uttrykket den hvite tiger brukt i denne sammenhengen?
Bringsværd gir spark til fordommer og dagens politiske situasjon. «Den som ikke er med oss, er mot oss, sa de alvorlig – slik alle fanatikere bestandig har formulert seg.» (side 103). «Min far rørte seg ikke av flekken. I vår familie har vi alltid kjent vår rette plass. (side 104). «Vogner – og alt som har hjul – blir betraktet som blindgater og noe som ikke passer her hos oss.» (side 109).
Ja, dette er en bok å lese langsomt, bla frem og tilbake i, og stadig finne noe nytt, interessant og tankevekkende.
Jeg er som deg, Kjell opptatt av disse små snuttene som handler om å skrive, fortelle og lytte. Markerer dem i min egen bok, og ser at de nesten danner en egen liten fortelling i fortellingen. Enda en dimensjon ved fasettromanen?
Fascinerende, tankevekkende og originalt. Som de sitatene du nevner, og for eksempel dette:
«Jeg fyller ark etter ark. Uten å bry meg om en rekkefølge. Men ofte føler jeg at tankene hekter seg inn i hverandre likevel – smitter hverandre med betydninger jeg ikke har forutsett.» (side 78)
Det var som om noen plutselig hadde gitt meg en diger stein, like tung som all lidelsen jeg hadde forårsaket, og sagt "Se her, nå må du bære denne"
For meg ble det 2 eller nesten tre da jeg leser ut den 3. nå i kveld.
Punkt 4 - A book with a criminal character (i.e. assassin, pirate, thief, robber, scoundrel etc) - "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" - av Tore L. Nilsen
Punkt 15 - A book by an author from a Mediterranean country or set in a Mediterranean country - "Greven av Monte Cristo" - av Alexandre Dumas
Punkt 33 - A book you have owned for at least a year, but have not read yet
"Havfruestolen" - av Sue Monk Kidd
To av tre fra egen hylle, så det er jeg godt fornøyd med :-)
Har mange spennende bøker på vent nå, men tror jeg prioriterer følgende to i februar:
Punkt 7 og 8 - 2 books related to the same topic, genre, or theme:
"Brennende hat" - av Val McDermid og
"Skuggasund" - av Arnaldur Indridason
Jeg lærte av å høre på Marco. Lærte å kjenne gleden over å kunne berette en god historie. Lærte at en fortelling ikke bare var det den ga seg ut for å være. Lærte at den kunne være ord i forkledning, formet som en gjennomsiktig gåte og peke på ting som ellers ikke så lett lar seg nevne ved navn.
Den som lytter, får tro hva han vil.
Men den som forteller, bør vite forskjellen, selv om han også vet -- og det er alle fortellingers innerste kjerne -- at ting slett ikke er usanne fordi om de aldri har hendt.
Vandrer, ta vare på drømmene dine. Ikke glem dem igjen langs veien. Og ikke la noen snakke dem bort fra deg. For de er det eneste du virkelig eier. Alt annet er lån.
I januar fikk jeg lest 2 bøker fra denne utfordringen.
Punkt 10. A book with “pop”, “sugar” or “challenge” in the title - "Huset på Sugar beach
på leting etter en tapt afrikansk barndom" - av Helene Cooper
Punkt 16. A book with a question in the title - Hvem var Jason Bourne? - av Robert Ludlum
I februar har jeg tenkt å lese følgende 2 bøker:
Punkt 1, A book becoming a movie in 2019 - Glassklokken - av Sylvia Plath
Punkt 19 A book with a title that contains “salty,” “sweet,” “bitter,” or “spicy” - "Det søte i bunnen av kaken - et Flavia de Luce mysterium - av Alan Bradley
Pussig nok er alle disse bibliotekbøker. Men, jeg har i allefall lest to av mine egne til den andre utfordringen vi har gående. Så kanskje ikke knallstart på prosjekt "lese flere egne bøker". Men, det er vanskelig når bøkene står der på biblioteket og roper for å bli med meg hjem :-). Ja, ja. Det kan jeg leve med.
Håper dere koser dere med utfordringen og at det blir mange gode bøker i året som kommer.
En bok som jeg ikke klarte å legge fra meg - som vanlig utrolig velskrevet av Linda Olsson. Det psykologiske samspillet mellom søstrene er godt beskrevet og jeg likte det at historien avdekket seg litt etter litt. Slutten rundet det hele av på en fin måte.
Godt poeng!
Noen tanker etter å ha lest første del: «Yazd» t.o.m. side 73
Slik åpner Tor Åge Bringsværd «Når du minst venter det»:
Alle som lengter hjem, lurer seg selv. For det finnes ikke noe annet hjem enn din egen kropp, den du alltid sleper med deg.
Slik er vi i slekt med snegler og skilpadder.
Bare at våre skall er så utrolig mye skjørere.
Etter å ha lest jeg-personen Pietros opptegnelser fra byen Yazd blir det tydeligere for meg hvorfor. Pietro forteller om sitt liv i nøkterne ordelag. Et hardt liv. Fortellinger i fortid og nåtid – uten selvmedlidenhet, med refleksjoner og en underfundig humor. Og med en undertone av sårhet, ensomhet og lengsel.
Spesielt følgende passasje synes jeg er betegnende for Pietros skjøre skall.
Pietro forteller sin venn Siamak om alle sine reiser og eventyr. Siamak sier,
Du rakk vel aldri å slå rot?
Røtter er for trær.
Siamak ser på meg. Det mener du ikke, sier han langsomt.
Det er slike samtaler jeg helst unngår. Min metode har alltid vært:
Hold ikke den samme tanken for lenge. Del den opp og la det komme noe annet innimellom.
(side 68)
Det er sjelden å knytte vennskap i så høy alder, sier Maryam.
Ja, sier jeg. Men så har de da også lettere for å vare livet ut!
Det høres absolutt interessant. Hvis du vil "følge meg" her på bokelskere.no, kan vi snakkes nærmere via private meldinger. Det er (dessverre) den eneste muligheten vi har for å sende private meldinger.
Jeg leser «Innhaugfolket» for første gang nå, mest fordi jeg, som deg, er interessert i dagliglivet på 1800-tallet. Bøkene er populære og godt likt av mange; jeg er ikke blant de mest begeistrete. Lange partier er for søtladne og forutsigbare for min smak, selv det også er interessante og velskrevne partier. Jeg skal fullføre, men bøkene havner ikke blant dem jeg ønsker å lese flere ganger.