Ordene er naturlig nok viktige i snakkekuren. Det kan ligge mye bedret helse i at følelser, fornemmelser eller kroppslig ubehag blir til ord, at noe indre blir forsøkt gitt en form. I det psykoterapeutiske rommet handler det ikke minst om at ordene blir delt. Man er to om det.
(Fra forordet)
Virginia Woolf påpekte: «Historien om menns motstand mot kvinners frigjøring er kanskje enda mer interessant enn historien om selve frigjøringen.»
Dom Joao, the fifth monarch so named on the royal list, will pay a visit this night to the bedchamber of the Queen, Dona Maria Ana Josefa, who arrived more than two years ago from Austria to provide heirs for the Portuguese crown, and so far has shown no signs of becoming pregnant.
Baltasar and Blimunda: A Novel by Jose Saramago
På amazon.com ligger nå en av mine favorittbøker til salgs for ca 2 dollar. Tilbudet varer i et døgn! Tast og kjøp!
The Keepers of The House - by Shirley Ann Grauskriv
Forfatteren vant the Pultizer Prize med denne boken i 1965.
Hun kunne fornærme og bli fornærmet. Som regel var det hun selv som kom til å står for for de fleste fornærmelsene. Og var den siste som kunne tenkes å innrømme sine feil - naturlig nok, siden hun hun ikke kunne innse at hun hadde noen. "
Sammen med Tårer fra en stein - samtaler om et arbeid av Ørjan Nilsson gir denne boka et godt innblikk i a-has historie og indre liv. Det er fullt av motsetninger. A-ha er et konsept og ikke et band. Platene spilles inn uten at de tre medlemmene møtes, men penger og troen på at de kommer til å lage sitt beste album en gang, gjør at de fortsetter. Noe av det selvmotsigende med a-ha er at de helt bevisst la seg på en ekstremt kommersiell linje da de prøvde å slå gjennom midt på 80-tallet. Så snart de ble popstjerner, fnyste de av rollen de hadde oppsøkt.
Til å være en bok skrevet i samarbeid med gruppa, er de befriende selvpiskende i sin oppsummering av livet som a-ha-medlem. En del skrivefeil trekker ned i denne ellers fine intervjusamlingen.
De beste a-ha-platene av dem jeg har hørt:
1. Hunting high and low
2. Scoundrel days
3. East of the sun, west of the moon
4. Memorial beach
4. Stay on these roads
Jeg for min del relaterer ofte det jeg leser til Knut Hamsun og hans forfatterskap.
Nå fikk jeg lyst til å lese I eventyrland på nytt.
Bøddelen , Jack Ketch , skal ha vært full , som han gjerne var, og øksen var sløv - han brukte fem hugg på jobben. Til slutt gikk han løs på det hjelpeløse offeret sitt med kniv. Folkemengden skrek og bar seg og vill lynsje ham-bøddelen.
" Jack Ketch" er blitt en skrekkfigur i engelsk historie, et skjellsord for alt som er stygt og vondt og et fellesnavn på alle Englands bødler, hvordan de enn utførte den uhyggelige jobben sin."
Da hertugen av York nå ble kong James II etter sin bror. hadde det gått flere år uten tegn til flere fødsler - det var all grunn til å tro at de hadde måttet gi det opp.
Men så skulle det skje likevel. Og det hadde med en mystisk "varmepanne" å gjøre - en panne av kobber som man fylte med glødende trekull. Den ble brukt til å varme opp sengene på kalde dager. Og historien ville ha det til at dronningen ikke var gravid i det hele tatt. den angivelige "sønnen" skulle være smuglet inn til dronningen under lokket på en slik varmepanne.
Den virkelige moren skulle ha vært en av tjenestepikene på slottet. "
Og Bringsværd er like spent som leseren på hva som vil skje ("smitter hverandre med betydninger jeg ikke har forutsett").
Fortsetter lesinga og siteringa:
Side 83:
Den som lytter, må få tro hva han vil.
Men den som forteller, bør vite forskjellen, selv om han også vet - og det er alle fortellingers innerste kjerne - at ting slett ikke er usanne fordi om de aldri har hendt.
Jeg skal i likhet med de siste par helgene forsøke å redusere antall uleste bøker i egne bokhyller. Noen av bøkene har stått uleste i over 10 år. Har mye spennende å velge mellom fra ulike sjangre. Dessuten må jeg velge ut noen bøker som skal gis vekk til brukthandlere, slik at hyllene blir mindre overfylte enn det de er nå. Det blir ellers en rolig helg, med noen turer ut i solen, hvis den kommer. Litt tv-sport blir det også. God helg til alle :-)
Hertugen av York kunne bebreide broren sin, kongen, for at han spaserte omkring i Londons gater , helt på egen hånd og uten beskyttelse - noen kunne ta livet av ham!
" Hva er du innbiller deg skal kongen ha svart. "Kverke meg , når de vet at da ville de få deg til konge i stedet ? Nei, engelskmennene er nok dumme, men så dumme er de ikke!"
Mocking Song
Tell me, woman, I ask you,
Can your husband dance?
Tell me, woman, answer me,
How does your husband
dance?
Oh my God, all he can do
Is to sit and eat.
Ever since I married him
He hasn’t moved his feet.
Ah, the glutton!
Livet ble en jammerdal og var ment å være det. Kirkene ble ribbet for alt som var vakkert, teatrene ble stengt, kronjuvelene ble smeltet ned og de kongelige kunstskattene ble solgt for en slikk og ingenting.
Det ble til og med forbudt å feire jul. "
Årstall er noe herk, særlig når de skal huskes. De kan ta livet av den beste historie, sann eller usann. "
Leser sakte.
Kunne nok lest hele boka på fire-fem dager, men tar det rolig for å forlenge nytelsen og få med meg alle underfundighetene.
Når jeg leser, tenker jeg på det Bringsværd forteller (bokbad) om egen skriveprosess:
"Jeg lager ikke disposisjon, når jeg skriver er jeg like spent som leseren på hva som skjer videre" (sitert etter hukommelsen). I den forbindelse siterer jeg følgende fra Når du minst venter det:
Det er ikke lett å skrive. Det vet alle som har prøvd. Og jeg har forsøkt flere ganger. Men samtidig finnes det ingen bedre måte å klarne hodet på, rydde vekk rusk og bøss fra tankene, forsøke å finne ut hva man vil og hva som betyr noe. (s. 37)
Og videre:
Det vakre med å skrive, er at vi kan hoppe frem og tilbake. Vi trenger ikke å godta den rekkefølgen som sol og måne ellers påtvinger oss.
Det er en vidunderlig frihet! (s. 51)
(Min utgave: CAPPELEN DAMM AS, Oslo, 2018, innbundet)
"William Shakespeare kunne oppleve hele verden og livet vårt som en scene. " All the world is a stage," som det heter i "As you like it" - der den menneskelige tragedien ligger og ulmer like under komedien, som alltid hos den store dikteren fra Stratford:
" Hele verden er en scene,
og de er alle spillere,
menn og kvinner.
De har sin inngang og sin utgang,
sin begynnelse og sin slutt.
De må spille så mange roller
i tiden de er gitt..."
Denne dikteriske opplevelsen av tid og forgjengelighet kan gjerne føres over på selve den historiske prosessen - for som skuespill og skuespillere er avhengig av hverandre , kan tiden bare oppleves gjennom mennesker og menneskene bare forklares ut fra sin tid."
" Historien har ikke noe eget liv, den er på sett og vis ikke mer enn oppbrukt tid - derfor har den heller ikke noen mening eller noe endelig mål for egen del. Ikke noen klar begynnelse og heller ikke noen sannsynlig slutt.
Historien er tid som kommer og går - fremtid som kommer oss i møte og blir fortid bak oss, gjerne til evig tid. For intet er mer tidløst enn nettopp tiden i så måte.
Om vi kan forestille oss historiens klokke som tikker og går, er dagene og ukene våre omtrent som sekundviseren - som årene kan være minuttviseren og århundrene ikke mer enn som timeslagene. På en klokke man ikke trenger å trekke opp, den rusler videre uansett.
Det forhindre ikke at historien også er full av årsak og virkning, av bånd og bindeledd mellom det som er og skal bli. Slik sett , er den nærmest å betrakte som vårt menneskelige alibi - den eneste forklaringen på oss alle og det aller meste , både før og nå og senere i livet. "
Boka kom heldigvis før ventet.
Starter lesinga i løpet av dagen.