Kjempebra! Takk skal du ha :)
Jeg vil anbefale deg "Alle mine triste horer" (du vil bli overrasket over hvor fin denne boka er!), "Populærmusikk fra Vittula" (kan leses stykkevis og delt - herlige barndomsskildringer!), "Den evige jøde" (fin-fin!) og "Gulldronning, perledronning" (hjerteskjærende).
Ja, det kan du si! Men det er også veldig spennende at menn - og atpåtil forfattere! - går inn i sitt sjelsliv og gransker sine dypere tanker og følelser! Og stiller spørsmål ved familiemønstre, arv og miljø etc. Dette har jo kvinner - og i særdeleshet kvinnelige forfattere - drevet med i årtier. Der vi søker sjelsliv og følelser, har menn tradisjonelt søkt action. Så jeg ønsker denne bølgen velkommen, jeg! ;-)
Jeg er spent på hva du vil synes om boka! Jeg har selv hørt meg gjennom hundrevis av lydbøker helt siden lydbok-bølgen tok av. Noen bøker egner seg godt for lydbøker - andre ikke. Denne gangen tror jeg at jeg holder en knapp på den "ordentlige" boka. Grunnen er at det er så mange setninger det er verdt å grunne ved, og som kanskje forsvinner litt i en lydbok .... Alt kommer imidlertid an på oppleseren (alfa og omega for meg i hvert fall) ...
Så flott at du tok med denne innledningen! Jeg hadde nesten glemt denne fantastiske åpningen, som satte stemningen for resten av boka.
Dette er ikke den enkleste boka å skulle skrive en bokomtale om. Det tok nemlig en stund før jeg selv skjønte sammenhengen mellom det jeg i begynnelsen oppfattet som temmelig løse fragmenter., hvor forfatteren springer i tid og mellom ulike personer, uten at overgangene forklares nærmere.
I boka ”Imot kunsten”, som Espedal mottok Kritikerprisen for, skriver forfatteren om seg selv og sin familie i tre generasjoner. Han vokste selv opp i Bergen. Etter å ha mistet kona, flyttet han og datteren ut til Askøy. I sin iver etter å slukke alle savn hos datteren, forsøkte han både å være far og mor for henne. Gjennom hans allestedsnærværelse i ett og alt, fikk datteren til slutt nok. Hun hadde intet behov for at faren alltid skulle være der for henne. Hun trengte luft og ikke minst frihet.
Espedal forsøker å livnære seg som forfatter. Han og datteren lever faretruende nær fattigdomsgrensen. Det er så vidt det går rundt. Han skriver seg gjennom sin ensomhet og fortvilelse, noen ganger ved å se tilbake på sitt eget liv og andre ganger ved å grave i familiens historie. Han har mange fellestrekk med sin bestefar, som oppdro sine to morløse døtre alene. Fellesnevneren for både ham selv, faren og bestefaren er deres ensomhet.
Det tok litt tid før jeg vennet meg til Espedals spesielle fortellerstil, der han noen ganger maner på det samme, nesten som om han er redd for at leseren ikke skal forstå hva han mener dersom han ikke gjentar seg selv. Etter hvert ble det nettopp denne måten å fortelle historiene på som fascinerte meg mest. Mens andre forfattere strør om seg med metaforer, bruker Espedal et enkelt språk. Som for eksempel på side 124, hvor han skriver følgende:
”Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare meg uten min far, jeg våger ikke å tenke på det, og likevel tenker jeg på det tidlig og sent, om morgenen når jeg våkner og om kvelden: jeg vil ikke klare meg uten ham. Jeg må klarer meg uten ham; om noen år er han borte …”
Gjennom denne måten å beskrive sin savn og lengsler, får forfatteren frem noe ekstraordinært sårt. Og som jeg som leser ble sterkt berørt av. Han er også glitrende til å beskrive stemninger. Som når han på side 46 skriver:
“Leiligheten hadde alt, men den manglet kjærlighet, det var ingen kjærlighet mellom mannen og kvinnen i denne leiligheten, snarere en forakt som med årene vokste til hat, i årene etter at de to døtrene hadde flyttet ut var det ingenting annet enn hat tilbake, hatet mellom mannen og kvinnen, det fylte alt, hvert eneste rom. Det ble synlig det som hadde vært skjult i den store leiligheten, denne forakten, dette innestengte hatet, det kom frem og ble helt tydelig, vi så og hørte det nå, hvordan de angrep og såret hverandre, hvordan de skjelte hverandre ut og ydmyket hverandre, hvordan de gneldret til hverandre, som to dyr, han og hun.”
Alt i alt en svært fascinerende og spesiell roman , som jeg med stor sannsynlighet kommer til å lese om igjen. Da slipper jeg også å sitte og lure på hvem sin historie forfatteren er i gang med å fortelle; sin egen, farens eller bestefarens historie. Jeg skjønner svært godt at denne boka har blitt prisbelønt og også ble nominert til Nordisk Råds Litteraturpris.
Ja, sa han, og så på meg med et underfundig blikk.
Er det mulig å sortere mottatte stjerner etter dato, istedenfor antall stjerner? (Men selvsagt at stjernene står med antall i parentes slik som nå) Jeg synes det er interessant å vite hva man nylig fikk stjerne for, og per dags dato er det (så vidt jeg vet?) ingen måte å finne ut av det på..
Nå for tiden oversvømmes bokmarkedet av mengder med for meg ukjente bøker i lekker innpakning. Leser man bak på smussomslaget, er det ikke måte på ovasjoner om hvor stor litteratur det dreier seg om. Av og til faller jeg for fristelsen og kjøper en slik bok, bare for å oppleve at det er møl fra ende til annen - eller i alle fall ikke DEN store litteraturen jeg hadde håpet på.
Det kunne vært interessant å høre om flere enn meg har hatt lignende opplevelser i senere tid. I så fall: hvilken bok opplevde du/dere dette med? Og hvorfor? Sagt med andre ord: hvilke bøker kan vi med fordel styre unna?
Det kan jeg ikke tenke meg! Disse sidene er for øvrig bare helt supre! Kanskje litt svulstig og klisjefylt, men kontakten med andre bokelskere har virkelig tilført livet mitt en ny dimensjon! Tusen takk! ;-)
Ja, det er kjempeflott at vi brukere blir tatt på alvor! Jeg digger disse bokelsker-sidene! Og det på veldig mange, mange plan! Bare det å kunne ta vare på gode formuleringer i bøkene! (Jf. sitat-funksjonen). Strålende!
Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelige familie er ulykkelig på sin egen måte.
For meg er det ikke de første linjene som er avgjørende for om jeg kommer til å lese videre i en bok eller ikke. Kreative "påfunn" om en slående første setning trenger overhode ikke å bety at resten av boka er fantastisk. Men FOR en glede når det faktisk gjør det ...
Den første setningen f.eks. i Hamsuns "Sult" og Tolstojs "Anna Karenina" er jo blitt helt udødelige. Det spesielle med de første setningene i disse bøkene er også at de faktisk rommer hele romanens høyere mening - alt konsentrert I en eneste setning!
Min erfaring er at bøker bør kunne gi meg noe etter svært kort tid. Men jeg har også ikke helt sjelden opplevd at det kan ta opp til 100 sider før det virkelig løsner. Jo høyere "status" eller verdi en bok har i den litterære verden, jo mer skal det vanligvis til før jeg avbryter en påbegynt bok.
Jeg tror faktisk at det er den første linjen i “Anna Karenina” som er min favorittåpningslinje: “Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelige familie er ulykkelig på sin egen måte.”
Er det dette som er morskjærlighet - denne intuitive innsikten midt i katastrofen, denne gnisten av empati som blir igjen selv når mennesket er henvist til å leve som et dyr?
Man bør bare ha én venninne, men henne skal man velge omhyggelig.
Hvis du vil gjøre karriere, skal du ta en marginal og eksotisk tekst .... som det fremdeles er forsket lite i, og krenke dens bokstavelige mening ved å lete etter en hensikt som forfatteren ikke har fått øye på selv ...
Om det finnes noe jeg virkelig avskyr, så er det disse perverse rikingene som kler seg som fattige, med tøystykker som henger i laser, grå ulluer, uteliggersko og blomstrete skjorter under slitne gensere. Ikke bare er det stygt, det er krenkende også: Ingen ting er mer foraktelig enn de rikes forakt for de fattiges begjær.
Som alle vet, slår diplomatiet bestandig feil når styrkeforholdet er stabilt. Ingen har noen sinne sett en sterkere part godta den andres diplomatiske forslag.
Leiligheten hadde alt, men den manglet kjærlighet, det var ingen kjærlighet mellom mannen og kvinnen i denne leiligheten, snarere en forakt som med årene vokste til hat, i årene etter at de to døtrene hadde flyttet ut var det ingenting annet enn hat tilbake, hatet mellom mannen og kvinnen, det fylte alt, hvert eneste rom. Det ble synlig det som hadde vært skjult i den store leiligheten, denne forakten, dette innestengte hatet, det kom frem og ble helt tydelig, vi så og hørte det nå, hvordan de angrep og såret hverandre, hvordan de skjelte hverandre ut og ydmyket hverandre, hvordan de gneldret til hverandre, som to dyr, han og hun.
Lev ikke livet med håndbrekket på, det var Gustavs livsmotto; han løste bestandig kryssordene med kulepenn
Høres interessant ut! Må ta en kikk på den, tror jeg :)