Anbefaler Fugletribunalet av Agnes Ravvatn! Du kan låne den av meg om du vil :)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Oi, dette var spennende! Flott intiativ! :)

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Linn Rottems flotte debutroman fra tidligere i år berører dette temaet. Forestillinger om et hjem er en imponerende god bok, har dog ikke lest den med en sykepleierutdanning for øyet. Tror det kan være interessant!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg trenger frisk luft. Dessuten er jeg sulten og har lyst på noe annet enn makrell i tomat og syltetøy. På Kiwi kommer jeg over en ganske artig squash. Den er økologisk og en smule bøyd. Jeg antar at dersom jeg har et G-punkt, vil den kunne finne det for meg. Det er absolutt verdt et forsøk, og funker squashen, vil den være mer miljøvennlig enn Mr. Rabbit med alle sine metallkuler og pulseringer. Optimistisk stapper jeg squashen i handlekurven.

Vel hjemme i sengen må jeg konstatere at den faktisk er behagelig. Kondomeriets orgasmegaranti kan gå å legge seg. En squash til 20 kroner fra Kiwi gir langt bedre resultater, det oppdager jeg straks. En squash er stille, noe som gjør at man kan konsentrere seg på en helt annen måte. Ikke denne duringen som drar tankene mot fedre og gressklippere.
Saftene flommer. Babyolje er helt overflødig. Det slår meg at dette muligens er deilig fordi jeg ikke har hatt noen forventninger i forkant. Vibratoren fra Kondomeriet skapte et slags press med garantien sin, den har fått meg til å tenke at hvis jeg ikke får det til med Mr. Rabbit, så kommer jeg aldri til å klare det, men Kiwi har ikke annet enn ferskvaregaranti. Det er derfor det virker.
Jeg tar meg i å stønne, helt av meg selv. Jeg kjenner at stønnet får meg på glid, at jeg slipper meg løs. Så enkelt er det altså. Jeg kommer til å komme!
- Julie?
En stemme roper prøvende navnet mitt. Typisk! Nå som jeg var så godt i gang.
Camilla, naboen, står oppe i gangen og unnskylder seg. Jeg synes det er litt ufint av henne å gå inn i andres hus på den måten.
- Beklager hvis jeg forstyrrer.
Jeg sier at hun ikke forstyrrer i det hele tatt.
- Jeg lurer bare på om du har en grønnsak jeg kan låne? Jeg har en kollega på lunsj, og så har jeg glemt på handle inn tilbehøret.
- Jeg vet ikke helt hva vi har. Etter au pairen kom har jeg liksom mistet oversikten. Men hva trenger du?
- En blomkål, en paprika eller en squash?
- Jeg har en squash, sier jeg nølende.
- Kan jeg låne den? Please? Jeg kjøper en ny til deg i kveld. Jeg rekker bare ikke butikken nå.
- Det skal vel gå greit. Bare vent litt.
Jeg skyll squashen kjapt i vasken, tørker den med papir og går ut i gangen til Camilla.
- Så krokete den er.
- Den er økologisk, sier jeg og rekker henne den.
- Tusen millioner takk, sier Camilla og løper inn til seg selv. Jeg er litt usikker på om jeg vil finne en like bra i butikken, og forbanner min egen gavmildhet.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Ein gong sa bestemor at å miste bestefar kjentest som å brenne eit bibliotek, og eg såg for meg alle menneske som døyr som brennandre bibliotek, nokon som Bibliothèque François Mitterrand i Paris, nokon som eit bibliotek i ein liten kommune eller som Stockholmds Stadsbibliotek. Det sette seg fast, eg la meg om kvelden og frykta for kor lett det er å brenne papir og kor lett det er for hjartet å slutte å slå.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Han brukte å seie at me berre var mikroskopisk støv i universet. Me låg i senga mi og snurra på globusen min, som eg hadde tenkt å gi til han. Han fortalde meg om verdsrommet. At me, jorda og alt som er her, berre er støv. - Men eg likar tanken på at universet er så stort. Då er det ikkje så farleg lenger. - Nja, me er jo på ein måte fanga her, seier han. - Me kan jo berre reise? - Umogleg å sjå for seg at me kjem oss av denne planeten når den går under. Rommet i seg sjølv blir større, så det blir berre verre og verre å komme seg vekk. - Åh. - Og når alle sjernene brenn opp, så er det ikkje meir energi igjen i universet. Då blir alt mørkt.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Helene Uri er ute med en ny roman som utforsker det biografiske. Denne anmeldelsen er opprinnelig skrevet på min blogg Kasiopeiias bøker.

Helene Uri er et kjent, etablert forfatternavn. Med mange års erfaring fra språkvitenskap ved Universitetet i Oslo har det en tendens til å gripe inn i hennes fiktive univers også. Denne boken er intet unntak. Allerede 1995 debuterte hun som ungdomsbokforfatter, mens hennes første roman kom ut for ikke mindre enn 12 år siden. Årets bok, Rydde ut, er utgitt på Gyldendal, og eksemplaret jeg har lest er et leseeks.

Ellinor Smidt skal til finmark for å gjøre studier på det samiske språket. Der oppe blir hun kjent med nye mennesker og nye sider av sin egen familie. Det var dette Helene Uri satt og skrev om da hun ble gjort oppmerksom på at hun selv hadde samiske aner. Det biografiske grep inn i det fiktive og i boken lar Uri de to fortellingene løpe parallelt.

Det er med blandede følelser jeg leste denne boka. Til tider skriver hun sterkt om tapet av sin mor, savn og vonde følelser. Så vekseler hun tilbake til den fiktive historien som ikke vekker min oppmerksomhet noe særlig. Ellinor er ganske intetsigende, og de lange utgreiingene om mennesker som har levd for lenge siden (eller som i Elinors tilfelles ikke i det hele tatt) er under middels interessante.

Det er ikke ett eneste rom som ikke er preget av henne. Jeg prøver
badet. Først det store, ved vaskene står en parfymeflaske hun en gang
gav meg fordi hun hadde så alt for mange. Hun fikk stadig eau de
cologne til jul, for, som hun sa, hva skal man gi gamle damer utenom
sherry og godlukt? På det lille badet står en balsam hun ville vi
skulle prøve. Schwarzkopf – så effektiv, og så lukter den så godt,
påstod hun. På do kan det ikke være plass til noen minner? Men jo.
Speilet som henger over vasken, kjøpte jeg på loppemarked på Ullevål
skole da jeg var nitten år og fremdeles bodde hjemme. Både mamma og
jeg gikk på Ullevål. Det var vår skole.

Det er ikke lenge siden Uri selv mistet sin mor og sorgen knyttet til dette skriver hun åpenhjertelig om. Til tider er det vondt, vakkert og skjørt – det er de bitene jeg liker best. Der hverdagen glir over i minner og universelle følelser ligger som klangbunn. Som avsnittet over, det sier mye mer enn hvilken skole Helene Uri og hennes mor gikk på.
De andre delene jeg liker godt er det hun skriver om skrivingen – hvordan karakterer som Ellinor og Kåre (den staute nordlendingen hun forelsker seg i) trer frem og hvordan Uri skaper deres univers. Til tider reflekterer hun også over egen skriving:

Jeg har alltid hatt en tendens til å skifte mellom present og
preteritum når jeg skriver. “Kåre mente selv at han om mulig var en
enda bedre kokk enn elsker. De delte av og til en flaske vin eller tar
et glass akevitt. Hun dusjer på hans bad med varme i gulvet og myke
frotéhåndklær. Ellinor lister seg hjem. Hun nynnet igjen.” Presens og
preteritum i et evig rot. Ofte er de to tempusformene nærmest
fullstendig utbyttbare i min fiksjon. For mamma er det bare
preteritum nå. Jeg glemmer ikke lenger at hun ikke lever. Det er gått
to måneder i dag siden hun døde.

Dette er en blandet bok, på flere måter. Jeg synes helheten er middels – med lysglimt her og der, men paradoksalt nok er det ofte partier som egentlig ikke var meningen å være del av en roman som skulle utgis. Det fine er at slik er verden noen ganger, det blir annerledes enn vi hadde tenkt oss og det er disse avvikene som ofte blir det beste. Uri har ikke skapt noen stor litteratur denne gangen, men har i deler av boken satt gode ord på universelle følelser som sorg og savn.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Linn Rottem er en debutant som imponerer meg - denne anmeldelsen av hennes Fortestillinger om et hjem er hentet fra min blogg Kasiopeiias bøker.

Linn Rottem er et etablert navn i litteratur-Oslo. Masterstudent ved litteraturvitenskap og engasjert både i Litteraturhuset og Litteratur på blå. I våres debuterte hun med romanen Forestillinger om et hjem på Aschehoug. Eksemplaret jeg har lest er et leseeks.

Sara var en driftig, vital forlagsredaktør. Det var før ulykken som sender familien hennes, Hallvard og Agnes, ut i en hverdag de ikke helt hvordan man skal takle. Hallvard insisterer på å beholde Sara hjemme, til tross for hennes krevende og meget lite lovende tilstand. Boken strekker seg over ett år, hvordan Hallvard forsøker å finne ut hva som er best for sin familie og Agnes forsøker å finne ut av hvem hun vil være.

Tidligere i høst var Linn Rottem og snakket om romanen sin på litteraturhuset, og jeg ble veldig nysgjerrig på boken. Det er vanskelige, men absolutt ikke mindre viktige temaer som tas opp – som det kanskje er vanskelig å diskutere over kjøkkenbordet eller i en avisspalte. Romanen skaper rom for å snakke om det uten å gå rett på problemene. Den viser oss, i stedet for å fortelle.

Grepene Rottem har tatt rent fortellerteknisk imponerer meg. Det er komplekst og veksler mellom mange ulike “stemmer”. I tillegg til å gi stemme til både Agnes og Hallvard er det utdrag fra forestillingen Hallvard spiller i (Fruen fra havet), tidligere hendelser i Sara og Hallvards samliv, samtaler med legene redigert ned til nærmest tomme sider. Jeg er nysgjerrig på hvordan hun har arbeidet dette frem og synes det fungerer meget godt. I den nevnte samtalen om romanen skulle jeg ønske hun hadde snakket mer om dette, heller enn å snakke om Hallvard og Agnes som om de er levende personer, og ikke kun skygger av valg tatt av Rottem selv.

Kjøp lakrisbåter, nærmest hvisker han.
Jeg har aldri sett pappa spise lakrisbåter, det er mamma som gjør.
Pappa spiser nesten ikke godteri, bare mørk sjokolade og nøtter,
sånne sunne greier, så han kan holde seg i form til han skal på scenen,
det er i hvert fall det han sier. Han pleier å spøke med at det er kroppen hans,
men hjernen til mamma som gir meg smør på brødskiva. Jeg liker ikke smør,
svarer jeg da, og så ler vi alle tre, selv om det er en innmari dårlig vits.

Språket er veldig enkelt og fremstår til tider nærmest for naivt for min smak. Allikevel vokser det på meg, og når jeg oppslukes av historien forsvinner den lille irritasjonen som kanskje var der til å begynne med. Heller vil jeg løfte det frem som noe positivt – dette er en bok som også ikke så erfarene lesere kan klare, som f.eks. elever til skoleoppgaver. Det er veldig i tråd med Agnes følelser, men jeg synes det henger litt for mye igjen i de andre delene også. Men som sagt, dette ble ikke plagsomt.

Hvorfor ble jeg født med så mye trykk inni meg? Jeg blir alltid mer
forelska, mer lei meg enn andre. Jeg klarer ikke være sånn som Katrine
eller Runa, så positive liksom. Det kommer alltid noe trist. Det fine
tar alltid slutt. Hvorfor skal jeg tro på det gode da? Jeg har sikkert
en kronisk sykdom som gjør at negative ting fester seg i kroppen min,
som en svulst som suger seg fast til tankene, som gjør at jeg aldri
klarer å slappe helt av.

Som jeg allerede har nevnt synes jeg komposisjonen er meget godt utført, og jeg synes “teater-rammene” fungerer så bra – også med tanke på bokens tittel. Det hele er en forestilling, en som viser hvordan vi forsøker å gjøre de riktige, gode tingene – men at det hele avsløres når vi får se bak sceneteppen, at det ikke alltid er rosenrødt og enkelt og gjøre det “riktige”. Rottems debutant er en riktig god og imponerende roman der hun fremmer en stemme vi ikke ofte hører ellers i den offentlige samtalen. Historien er vond, og virkeligheten enda verre.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Hvem som utnyttet hvem, er ikke så lett å si. [...]
Var han prostituert eller ikke prostituert?
En smakssak, kanskje.
Som ung homse har man ikke så mange valg. Byen byr ikke på så mange alternativer. Hore uten å få penger for det, men like fullt hore.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Det eneste som kunne ha beskyttet dem, var om de brukte kondom, men hvorfor skulle de det? De trenger jo ikke å bekymre seg for å bli gravide. Tvert imot pleier det å bli fremhevet som en av fordelene med homosex - man slipper den nitriste gummien.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Når jeg leter etter Reynard ute, blir jeg fælen når jeg finner ham liggende bare noen meter fra bakdøren som han hadde sprettet ut gjennom kvelden før, utstrakt langs husveggen et sted jeg ikke kunne se inne fra huset.
Som om han ønsket å komme inn i huset igjen. Men døren var lukket for ham.
Nå gråter jeg, jeg hulker - "Reynard! Å, Reynard!"
Dette er en syk, hulkende sorg, som den som grep meg i Rays rom på sykehuset, dagen før han døde. På et tidspunkt da det ikke virket som om Ray skulle dø.
Enda fælere - Reynard er stiv, som en katt utskåret i tre. Tennene er blottet, øynene er halvt lukket, hvis det kan finnet et uttrykk i et katteansikt, uttrykker Reynard ekstrem pine, smerte.
Dette var ingen fredelig innsovning. Dette var en pinefull dyredød lidd i ensomhet.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

På det opplyste vaktrommet - nesten øde klokka 01.43 - sier jeg til en av sykepleierne at mannen min er i rom 539, og han er død, og hva gjør jeg nå? Det er toppen av naivitet, eller absurditet, å tenke seg at sykepleierne ikke er fullt på det rene med at en pasient nettopp er død på Fjernovervåkningen, noen meter unna; likevel: Jeg prøver å være hjelpsom, med et spakt smil spør jeg til og med: "Skal jeg - ringe til et begravelsesbyrå? Kan dere anbefale et begravelsesbyrå?"
Kvinnen jeg snakker til - en jeg ikke har sett før - ser strengt opp. Jeg ser ikke den sympatien i ansiktet hennes som jeg har sett hos de andre. Hun sier: "Liket av Deres mann vil bli brakt ned til likkjelleren. I morgen da De ringe et begravelsesbyrå for å få hentet det."
Det er så sjokkerende - rystende - det er som om hun skulle ha lent seg over skranken og gitt meg en ørefik.
Det! Så fort har Raymond sluttet å være han og er nå det.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hagedyrkeren er innbegrepet på en optimist: Han tror ikke bare at fremtiden vil bære frem fruktene av hans anstrengelser; han tror på fremtiden.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Selv om en har et klart og godt budskap ispedd en og annen livsvisdom blir det ikke nødvendigvis en god bok. Jostein Gaarder brenner for klimaet i sin nyeste bok Anna og jeg har lest og blitt skuffet.

Anna er ei 16 år gammel jente som er opptatt av klima og miljø. Hun foretar en slags reise (inni sitt eget hode, eller?) inn i fremtiden der hun møter sitt eget oldebarn, Nova. Jorden har fått en ny sjanse og Anna føler det hviler på hennes skuldre å få de omkring seg til å ta ansvar.

Allerede her viser bokens første svakhet seg tydelig – historien er ikke god, den er kronglete og vekker lite interesse hos meg. Allikevel finnes det gode poeng, morsomme forslag til løsninger og smarte tanker om både klima og mennesket i Gaarders bok.

"Er det noe du er redd for, Anna?" Hun svarte straks:
"Global oppvarming."
Det rykket litt i den sindige psykiateren. Han var åpenbart en rutinert lege. Bare denne ene gangen virket han overrasket over svaret hun gav, og han spurte igjen:
"Hva var det du sa nå?
Jeg mener at jeg er redd for menneskeskapte klimaendringer. Jeg er redd for at vi som lever nå skal sette klodens klima og miljø på spill uten å ta hensyn til dem som kommer etter oss.

Jeg lar meg sjarmere av beskrivelsene av vår egen tid og dumheten vi viser. Gaarder selv kaller Anna et kampskrift. Til tross for at det gjør at han har gitt seg større rom for laber kvalitet, er det trist å se fra en forfatter som vi vet kan så mye bedre. Å skape magiske univers og fortellinger har jo nettopp vært hans styrke og det er nok fler enn meg som er skuffet. Et sterkt budskap til tross, det hele burde vært mer subtilt og kunne fått mer slagkraft av å bli sagt “mellom linjene”, for det er vel ingen tvil om at det er en pekefingeren som rettes rett mot oss her?

"Tippoldefaren min reiste med dromedarer. Oldefar kjørte en Mercedes, og farfar fartet verden rundt med en jumbojet. Men nå reiser vi med dromedarer igjen."
Han ser ettertenksomt på henne og legger til:
"Oljen ble en ulykke for landet mitt. Vi ble rike i en fei, men nå er vi fattige. Hvordan kan vi være rike når vi ikke lenger har noe land det går an å bo i?"

Gaarder har en meget klar agenda med sin bok, og det ligger allerede i bokens tittel. Fabelen er som sjanger en historie som skal virke både belærende og refsende, men pakket inn i en underholdende fortelling. Pekefingeren er i alle fall tydelig i denne boken, men for at man skal være med på Gaarders budskap krever det en bedre historie. Jeg savner også et høyere tempo, som særlig ødelegges av avsnittene med Nova. Dessverre blir dette et kampskrift som forsvinner på grunn av dårlig gjennomførelse. Selv om tankene man gjør seg er både riktige og viktige når det sjeldent særlig langt om det formidles i en haltende måte som det gjøres her.

Spørsmål om global oppvarming har faktisk ikke så mye med synsing å
gjøre. Enten har man lært og forstått, eller man lever i uvitenhet

Min originale omtale av Jostein Gaarders bok Anna. En fabel om klodens klima og miljø ble publisert på min bokblogg Kasiopeiias bøker 17. april 2013

Godt sagt! (2) Varsle Svar

"Er du optimistisk? Eller er du pessimist?"
"Jeg vet ikke. Kanskje begge deler. Hva med deg?"
"Jeg er optimist, jeg, Jonas. Og vet du hvorfor? Jeg synes det er umoralsk å være pessimist."
"Umoralsk?"
"Pessimisme er bare et annet ord for latskap. Jeg kan være bekymret, det er noe helt annet, men pessimistene har gitt opp."
"Der har du et poeng."
"Det er dessuten noe som heter håp. Og i praksis kan det noen ganger være å slåss. Vil du være med på det, Jonas? Vil du være med ut i verden og slåss?"

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Problemet er at slike spørsmål ofte blir for store for den enkelte å forholde seg til. Hva gjør jeg for Amazonas, liksom? Hvilket ansvar tar jeg for den afrikanske savannen, eller for fiskebestanden i Atlanterhavet? Men det er ikke sånn folk tenker. Det er ikke sånn menneskets hjerne er konstruert.
Mennesket er et lekent, selvopptatt og individualistisk dyr. Alle forsøk på å redde menneskeheten og kloden vi lever på, må derfor ha dette som utgangspunkt.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det er lenge siden hun installerte appen LOST SPECIES, som fra time til time holder henne oppdatert om tapet av plante- og dyrearter. Hun kan selvfølgelig bare avinstallere den og stenge seg ute fra alt som foregår i verden rundt henne, men hun synes det er hennes plikt som menneske å følge med på den pågående nedbryting av Jordens leveområder.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

"Er det noe du er redd for, Anna?"
Hun svarte straks:
"Global oppvarming."
Det rykket litt i den sindige psykiateren. Han var åpenbart en rutinert lege. Bare denne ene gangen virket han overrasket over svaret hun gav, og han spurte igjen:
"Hva var det du sa nå?"
"Jeg mener at jeg er redd for menneskeskapte klimaendringer. Jeg er redd for at vi som lever nå skal sette klodens klima og miljø på spill uten å ta hensyn til dem som kommer etter oss."

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Men på nyttårsaften det året Anna fylte ti, var det ikke kommet snø verken på vidda eller i lavlandet. Frosten hadde for lengst bitt seg fast i landskapet, men bortsett fra en liten skavl her og der var fjellet fritt for snø. Selv det mektige skarvet lå skammelig nakent under åpen himmel og avkledd den hvite vinterkåpen.
Mellom voksne ble det mumlet noe om «global oppvarming» og «klimaendringer», og Anna bet seg merke i de nye ordene. Hun fikk for første gang i livet en anelse om at verden var i ulage.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hei! Heldige deg som skal til India! Jeg var i Mumbai i slutten av oktober, og i den forbindelse laget jeg meg en liste over India bøker jeg hadde i bokhyllen. Listen min ser slik ut; http://bokelskere.no/lister/188613/liste/
Anbefaler deg spesielt India av Thobjørn Færøvik, Shantaram og Hvit Tiger.
God tur! :)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

TanteMamieEllen E. MartolKaren PatriciaCathrine PedersenTine SundalHilde Merete GjessingGunillaBjørg RistvedtKirsten LundPiippokattaDemeterLinda RastenHilde MjelvaelmePrunellaOleAnne Berit GrønbechHilde H HelsethDolly DuckToveTone Maria JonassenElisabeth SveeMonica CarlsenMartine GulbrandsenLailaÅsmund ÅdnøysiljehusmorAmanda AHeidi BBCamillaVannflaskeMarianne  SkageHeidi Nicoline ErtnæsBjørg L.Synnøve H HoelIreneleserMarianneIngeborg GEli HagelundJulie Stenseth