Jeg lo så høyt at morgenpendlerne på toget begynte å sende stygge blikk!
Jentebarnet i magen har utvikla alle eggceller, som blir til barna hennar ein gong. Der inne er barnebarna mine, slik eg også var ei celle i magen til mormor. Har aldri tenkt på dette som ein del av den fullkomne kroppen. At mitt celleliv starta i fosterlivet til mor mi. Ingen har fortalt meg om denne gjenklangen av kvinnekroppar i kvarandre. Har oftare blitt fortalt om kroppar som kan endrast og strammast. Kva som er mer feil enn riktig.
Vi sendte blomster sammen med et kort hvor det stod «Takk for alt», og som dermed tydelig signaliserte at vi regnet henne som død.
Inspirerende!
Syns denne var veldig skuffende.
Schyte er en dystopisk bok som følger to tenåringer, Citra og Rowan. De har vokst opp i en verden hvor alle problemene fra vår tid er løst, dette som medfører at ingen dør lenger. For å holde befolkningstallet stabilt trenger må noen ha ansvar for å drepe tilfeldig utvalgte personer. De som har dette ansvaret er Sychtes (norsk: Hjåer, fra mannen med hjåen). Citra og Rowan blir valgt ut til å være lærling til en Schyte.
Verden var beskrevet som en perfekt hverden hvor sykdommer, krig, politikk og alt annet 'unødvendig' var utryddet. Den ble styrt av en kuntig intelligens (AI) som var blitt bevist, og tok valg på vegne av verden på den mest rettferdige måten mulig. På grunn av at alt var blitt perfekt og ingen døde var det et behov for noen som uavhengig av AIen kunne ta livet av mennesker. Disse Schytene fikk styre for seg selv uten påvirkning fra resten av verden. De var rett og slett immune til lovverket, og som konsekvens var det her verden fremstod som det vi kjenner fra vår tid. Listige politikere, folk som er flinke til å snu på ordene til andre og hvor karisma er en viktig egenskap.
Citra og Rowan ble spesielt valgt ut av en Schyte med sterke moralske holdninger. Han utnevnte tenåringene som lærlinger fordi han så de også hadde noen av de samme verdiene. Citra er en ærlig og bestemt person som var lett å like, hun var ikke redd for å si det hun mente var rett. Rowan var flinkere til å blende inn i mengder, han handlet alltid rettferdig men det var sjeldent han snakket høyt om hvorfor han gjorde som han gjorde. De to prøver gjennom hele boken å holde på de moralske verdiene de har, men kommer til stadighet over nye hendelser som får dem til å stille spørsmål ved alt de har lært tidligere.
Det var også mange andre spennende karakterer i boken, karakterer med mange meninger om hvordan det å være en Schyte kunne gjøres annerledes. Det var disse karakterene som gjorde boken spennende for min del.
Første halvdel av boken bestod av mye introduksjon til verden og karakterer, jeg syns dette tok lang tid å lese og la ofte fra meg boken. Dette la derimot opp til mye spenning senere i boken. Verden i denne boken var det jeg hadde mest problemer med. Jeg slet med å se hvordan en verden kan bli så perfekt, men fremdeles ha så mange 'hull'. Disse Schytene styrte for seg selv og hadde en politikk som kan minne om dagens USA, mens resten av verden var perfekt. Samtidig slet menneskene som bodde der med motivasjon til å leve, fordi de ikke hadde annet valg enn å leve for alltid og dermed manglet mål og ambisjoner.
Derimot er jeg glad for at boken holdt seg til en sammenhengende historie som ble avsluttet når boken var ferdig. Da slipper man å lese tre bøker for å få med seg hvordan historien ender, men man har mulighet til å følge karakterene videre på nye eventyr. Dette og en spennende avslutning, (jeg klarte ikke legge fra meg boken da jeg kom til siste halvdel,) på boken ga meg lyst til å lese videre i serien.
(fra boknerd.no)
Jeg hadde sittet med barnet i armene gjennom våren, sommeren, høsten, barnet tråkket i fanget og hjertet mitt, og hele tiden forandret han seg bitte litt. For hvert øyeblikk fikk jeg noe nytt, for hvert øyeblikk hadde jeg mistet noe annet, og snart var denne tiden forbi.
Men det var ikke barnet som forandret og farget og formet hjernen min, det var opplevelsen av å gå gjennom en krise, og dette forandret ikke ordene, det stjal ordene, det ga meg ikke et nytt språk, jeg klarte bare å skrive at jeg gråt. Jeg bare gråter og gråter og gråter, skrev jeg.
Hjemme igjen lå jeg våken og gråt over traumet jeg hadde vært gjennom, er det lov å kalle noe man har valgt selv et traume? Om det ikke var et traume, så var det i alle fall håpløst og hjelpeløst. Men jeg kunne ikke ligge sånn særlig lenge, for så var det en annen som også gråt, en som trengte meg.
Verden er full av det trivielle, det smålige, det er den for alle, men det er som verst når man trenger hjelp. Hjelpeapparatet er ikke en magisk anordning, det er en gammel, sammenrasket maskin som bryter jevnlig sammen. Hjelpeapparatet tar ikke telefonen, det forlegger papirer, det går over i ny stilling, det er ikke til stede. Hjelpeapparatets ambisjoner er høye, det strekker sine små armer som antenner mot himmelen.
Jenter er noen underlige skapninger, og det er ikke ment som en fornærmelse. Jeg kan bare ikke si det på noe annet vis.
Anmeldelse først publisert på boknerd.no
Hysj er en grafisk roman som følger Hanna i en sommerferie hvor hun lærer mer om det å vokse opp. Hanna er mer interessert i å fange dyr og holde pusten under vann, mens venninnen heller vil være med den kule storesøsteren og prate om kropp og gutter.
Hisorien er søt og lettlest og viser hvordan Hanna håndterer det hele. Hun er en barnslig karakter, og som gjør det hun får impulser til å gjøre. Det å være populær og pen er enda ikke blitt en ting hun har startet å bekymre seg for. Dette er fint og forfriskende å lese om. Samtidig er det litt trist å se hvordan barndommen er over for de andre karakterene i historien. Snart vil Hanna også bli som dem.
Tegnestilen og fargevalget på hver side er enkelt, men samtidig nydelig. Det veksles mellom små bobler med tegninger som forteller historien, eller hele sider med store bilder. Det var igjen og igjen en fryd å bla om til neste side.
5 / 5
fra http://www.boknerd.no/
dette er et leseeksemplar
Komme hjem følger historien til et helt slektstre. Det hele starter med to halvsøstre i Afrika på 1700-tallet, og følger deres etterkommere gjennom generasjoner. Annenhvert kapittel følger familien til Effia som ble igjen i Afrika, og de andre følger etterkommeren til Esi som ble sendt til Amerika som slave.
Boken var lett og rask å lese, men etterlot meg med 'book hangover', en lyst til å lese mer. Hvert kapittel følger en karakter, og vi får et innblikk i denne personen sitt liv. Det er et slektstre på starten av boken som hjalp med å holde oversikt. Dette hjalp også til med å skape et helhetlige bildet over hele historien.
Selv om det var mørke og triste ting som ble beskrevet, alt fra slavehandel, slavearbeid, tvangsektespaer og mer, så var det ikke tungt å lese. Karakterene viste ikke om andre eller bedre måter å leve på så de syntes ikke synd på seg selv. Det gjorde at det fremdeles gikk fint å lese historiene til individene uten å måtte ta pauser for å tenke eller prossesere det man hadde lest.
Boken er todelt, og andre del er fra nærmere vår tid. Dette var den delen som var lettest å kjenne igjen. For eksemepl historier fra USA om slaver som slet med å integreres, og spesielt segregering i USA eller kolonisering i Afrika. Historiene her gikk dermed mer inn på meg, en de fra tidligere hvor alle levde et dystert liv uten håp om en lysere fremtid.
Dette var en interessant bok, som jeg fikk kjæresten min til å lese så snart jeg var ferdig med den. Jeg satt igjen med mange intrykk og et nytt syn på temaet. Boken var lærerik og bra skrevet. Det eneste som trakk den litt ned var siste del av siste kapittelet, jeg vet ikke om jeg var helt fornøyd med konklusjonen. Jeg kan virkelig anbefale Komme hjem av Yaa Gyasi til alle type lesere!
Tittel: Komme Hjem,
Forfatter: Yaa Gyasi
Forlag: Vigmostad & Bjørke
Språk: Norsk
Oversatt av Hilde Stubhaug
Støtter flere som er nevnt, spesielt Margaret Atwood (men ikke novellene hennes) og Arundhati Roy. I tillegg vil jeg legge til Connie Willis, Shirley Jackson og Angela Carter. Jeg er temmelig sikker på at disse kan motbevise deg i fordommene dine. Atwood og Willis er på topplisten min, i alle fall, sammen med blant annet Vonnegut som du selv har nevnt.
-Ødelegger han bøkene? sa Anna Hissig.
-Han har ikke lyst til det, sa fru Monsen.
-Han gjør det fordi han må. Biblioteksjefen sier at bøker tar for mye plass. Milton berg er like glad i bøker som du og jeg. Hvis han ikke ødelegger dem, mister han jobben sin.
-Finnes det bøker ingen låner? spurte Anna.
-Ja, ganske mange faktisk.
-Hvorfor er det ingen som låner dem?
-Fordi deter mange folk som ikke vet hva de går glipp av, sa fru Monsen lavt.