I går kveld ble jeg ferdig med Skyggen av Petrus Dahlin og Lars Johansson (svensk fantasy for ungdom).
Etterpå skal jeg begynne på faktaboka: Demoner: Besettende djevler og andre ondskapsfulle vesen av Asbjørn Dyrendal. Og videre i helga skal jeg fortsette med disse bøkene: Støv & stjerneskinn av Laini Taylor, og The graveyard book av Neil Gaiman.
Så her er det litt fantasy og litt fakta:) Og det ser ut til at det ikke går tomt for lesestoff for deg heller:)
God helg til deg også:)
Jeg tenker at når det gjelder akkurat denne boken så er det ikke så farlig om man ikke har lest de tre første, men at for å å få størst mulig utbytte av bok nr. 3 så bør man lese de to første først :o)
Er du sikker på at du vet hvem du er?
Karou er en helt vanlig tenåringsjente (tror hun). Hun er kunststudent i Praha (liker å fylle skisseboka si med monstre) og hun lider gjennom en fersk kjærlighetssorg. Hun er vel egentlig glad for at det har blitt slutt mellom henne og kjæresten, men hun liker ikke tomheten og ensomheten hun føler. Men heldigvis har hun en god venninne og en familie som hun ikke snakker om noen med for de er litt ... uvanlige, på en god måte. Men for den virkelige verdenen ville de nok ha blitt sett på som noe alt annet enn normale. De er vesener som ikke tilhører vår verden. Men Karou er glade i dem selv om hun ikke nevner "familiemedlemmene" for noen. Hun vil bare beskytte dem og seg selv (hun er den eneste i "familien" som ser menneskelig ut).
Brennstein har oppdratt henne som sin egen datter og hun gjør små ærender for ham som å levere og bringe mystiske ting over hele verden. En dag blir Karous tilværelse snudd opp ned da en mystisk "person" får øye på henne og følger etter henne. Han blir oppmerksom på det blå håret hennes og noe annet. Denne personen er Akiva, og er en slags djevel. Han forelsker seg i henne, og vil bli kjent med henne, men hvordan er det mulig med tanke på at de kommer fra to forskjellige verdener? Kan det oppstå kjærlighet mellom det gode og det onde?
Skjønner godt om dere ikke skjønner et kvekk av forklaringen angående boka, men det er en sær og vanskelig bok å forklare, spesielt hvis man ikke har lest mye av sjangeren; urban fantasy. Føler meg som en slags gærning når jeg prøver å forklare handlingen i slike bøker. Det er jaggu ikke lett. Men prøvde å forklare så godt jeg kunne ...
Uansett, jeg har alltid vært skeptisk til denne sjangeren for har lest mange slike bøker i det siste fra denne sjangeren som har vært temmelig middelmådige og stort sett det samme. Ofte føltes det ut som om man leste den samme boka om og om igjen. Men heldigvis er Mørk engel en bok fra denne sjangeren som skiller seg litt ut. Den er småfresh og nyskapende. Den er mørkere og dystrere, og det er detaljer i konseptet som skiller seg ut. Og det er svært sjeldent at jeg leser slike bøker uten at språket blir for barnslig. Her skrives det med "voksent språk" og mange av scenene og karakterene virker høyst levende. Det er lett å forestille seg det man leser og det skjer noe hele tiden. Det er heldigvis ikke mange dødpunkt.
Det eneste jeg vil trekke ned i boka og når det gjelder denne sjangeren er at jeg er lut lei av denne øyeblikkelig kjærlighetsgreia. En gutt og en jente (begge har spesielle krefter), de blir forelsket med en gang, og kjærligheten mellom dem er dyp og uendelig selv om de egentlig ikke kan være sammen med hverandre, for den ene partneren tilhører den gode verden og den andre partneren det onde. Jeg er lut lei av denne oppskriften. Det blir for typisk og masete. Det er på tide at noen bryter denne oppskriften og starter en ny formel. Og at hovedpersoner i bøkene hos denne sjangeren som regel er mellom 16 - 18 møter dyp og intens kjærlighet ved første øyekast og gjør alt for hverandre, det er så urealistisk for meg. Jeg er klar over at dette er en bok, men jeg får meg bare ikke til å tro på den delen av boka selv om det er fiction. Det blir for lettvint og en smule tåpelig at man møter sin store kjærlighet og en person man nesten vil dø for i en så unng alder osv ... Men det er min mening. Bortsett fra det inneholdt boka ander nyskapende elementer, heldigvis, som gjorde boka fengende mens jeg prøvde å ignorere denne standard kjærlighetshistorien.
Mørk engel har sine svakheter som jeg har påpekt tidligere i anmeldelsen, men hvis man ser bort i fra det, har boka mange andre spennende ingredienser. Boka består av masse spenning, fargerikt persongalleri, spennende personligheter, og mye sarkasme. Konseptet er mørkt og dystert, og det er godt å lese en bok fra denne sjangeren av en forfatter som har ordene med seg uten at det blir for barnslig. Kan godt leses av både ungdom og voksne og jeg er allerede godt i gang med å lese oppfølgeren i Ønskemesterens datter - trilogien, som er; Støv & stjerneskinn.
Jeg likte konseptet delvis, men var ikke fan av måten den ble skrevet på. Det ble for damete og pompøs på mange måter. Hadde store forventninger til denne, men dessverre ble jeg skikkelig skuffa:/ Men glad det er flere som er enige med meg for så langt vet jeg bare om folk som elsker den. Jeg hadde forventet meg noe mer, men likte bare ikke det kvinnelige språket. Og den overrasket heller ikke noe særlig.
When seen full on, the feathers atop his head looked like brush-cut hair, and that gave him a brutish, almost conservative look. If owls were the professors of the avian kingdom, then kookaburras, I thought, might well be the gym teachers.
The book was slim and palm-size, divided into short chapters: "Banking," "Shopping," "Border Crossing." The one titled "Romance" included the following: "Would you like a drink?" "You're a fantastic dancer." "You look like some cousin of mine." The latter would work only if you were Asian, but even then it's a little creepy, the implication being "the cousin I have always wanted to undress and ejaculate on."
The thing about Hawaii, at least the part that is geared toward tourists, is that it's exactly what it promises to be. Step off the plane, and someone places a lei around your neck, as if it were something you had earned - an Olympic medal for sitting on your ass.
Ja, man kan vel ikke få alt her i livet:)
Sier ikke at nav er helt håpløs, men det er noen kriterier jeg må være med på som er mot min vilje for å komme meg videre. Det er det jeg reagerer på.
Ikke meningen å høres krass ut, men er bare lei av å sitte fast i mitt eget liv:/
Vet ikke. Har alidr stolt på nav og kommer aldri til å gjøre det. Jeg gjør de kriteriene de forlanger, men det betyr ikke at noen lover meg noe som helst. Det føles ut som om alt jeg gjør er forgjeves. Blir bare ikke kvitt den følelsen.
I mellomtiden prøver jeg å holde ut. Ikke rart at jeg drukner meg selv i bøker:)
Er fortsatt på AAP og har vært det lenge, har jo vært arbeidsledig siden januar da jobbkontrakten gikk ut, og må følge noen kriterer for å være med på den avtalen. Fysiotereapi og en annen ting som jeg må være med på mot min vilje som jeg ikke vil si høyt. Men tør ikke annet enn det jeg får beskjed om, da vet du. En avtale er en avtale og det er kjipe greier.
Selv har jeg isolert meg helt. Har ingen kjæreste/samboer, ingen venner, så de eneste kontaktene jeg har er mine nærmeste. Så det er foreldrene som kommer og ser innom meg og av og til er jeg hjemme hos dem (en gang i uka).
Liker å være alene og har ikke noe i mot det, men klart det blir langsomt selv om man har bøker.
Så, livet er kjipt. Kan ikke si at jeg fryder meg. Misunner alle som skal tilbake til den grå hverdag nå i høst.
I dag har jeg vært sykmeldt i akkurat ett år og jeg sliter med tiden like mye som før. Jeg får ikke tiden til å gå og kjeder meg dønn i hjel snart.
Og nå har høstværet/ruskeværet kommet og slik har det vært hele uka så håper høsten har kommet for å bli. Har fått nok av sommer for lenge siden. (Kommer aldri til å bli sommermenneske, det er i alle fall sikkert).
Så langt denne uka har jeg lest Papirbyer av John Green. Og i helga skal jeg lese videre i disse bøkene: Caught av Harlan Coben (lenge siden jeg har lest noe av ham nå). Tror jeg blir ferdig med boka i kveld for jeg har mindre enn 100 sider igjen.
Og jeg har nettopp begynt på Støv & Stjerneskinn av Laini Taylor (oppfølgeren til Mørk engel) som jeg leste i forrige uke.
Og jeg skal lese The graveyard book av Neil Gaiman. Leste den på norsk for noen år siden, men vil lese den på engelsk for likte boka så godt og følte det var på tide å få med seg den på engelsk også.
Så her er det litt thriller, urban fantasy og "vanlig" fantasy. Både voksen og ungdom litteratur. Liker å lese fra begge målgruppene. Leser omtrent alt jeg kommer over.
Kos deg med lesing i helga og god helg. Det blir en stille og rolig helg med mye lesing på meg også, som alltid. Har blitt en eremitt under denne sykmeldingen.
"The Thief" er den første boken i en serie kalt "The Queen's Thief". Ved første øyekast kan det virke som om detter er en serie som kan plasseres under kategorien "fantasy", men etter å ha lest de fire bøkene som er kommet ut så langt i serien, så vil jeg heller si at den er mer historisk fantasy enn ren fantasy. Magi er noe som ikke forekommer i serien. Forfatteren har hentet inspirasjon fra gresk mytologi. Navnene på karakterene og settingen høres veldig gresk ut når man begynner å lese, men handlingen foregår i et alternativt univers som like gjerne kunne ha vært en del av gresk historie.
I dette alternativet universe er det tre land som hersker: Attolia, Sounis og Eddis. Forholdet mellom disse landene har alltid vært anspent, der trusselen om krig konstant er til stede. I første bok, "The Thief" blir vi kjent med Gen, en tyv som er kjent for sin evne til å stjele hva det enn måtte være. Når historien begynner, sitter han innelåst i et fangehull i staten Sounis. Han blir sluppet fri av kongens rådgiver, "The Magus", med beskjed om at han kan vinne tilbake sin frihet om han stjeler en eldgammel stein. Ryktene skal ha det til at steinen befinner seg i Attolia. Ledsaget av kongens rådgiver, to unge menn fra hoffet og en soldat, reiser Gen til Attolia for å finne den mystiske steinen.
Jeg skal ikke begynne å beskrive hver enkelt karakter i serien, men jeg kan si at alle karakterene er flerdimensjonale. Gang på gang blir leserne overrasket over deres intensjoner. Det er vanskelig å peke ut "slemme" og "snille" karakterer, rett og slett fordi forfatteren gir dem både styrker og svakheter på en svært realistisk måte. Selv om første bok i serien er underholdende og spennende nok, så er den mer ment som en introduksjon til serien. Første bok er dermed ikke den mest imponerende. De andre bøkene derimot, har mye mer å by på. Spenningen mellom de tre fiktive landene og deres herskere får større plass og dybde i de tre andre bøkene( "The Queen of Attolia", "The King of Attolia" og "A Conspiracy of Kings"). Fra og med andre bok, "The Queen of Attolia" blir ting mer komplisert. Som leser må man nesten lese mellom linjene for å forstå karakterenes intensjoner, noe som øker spenningsnivået. Noen interessant temaer som blir reflektert gjennom serien er maktbalanse, manipulasjon og lojalitet. Da jeg leste på Goodreads at forfatteren bruker 4-5år på hver enkelt bok i serien ble jeg ikke overrasket. Ikke med tanken på de velutviklede karakterene og de politiske alliansene som blir beskrevet. Anbefales på det sterkeste.
“All my life they had made choices for me, and I had resented it. Now the choice was mine, and once it was made, I would have no right to blame anyone else for the consequences. Loss of that privilege, to blame others, unexpectedly stung.”
Denne omtalen blir ikke lang fordi jeg vil ikke røpe for mye av historien.
I bunn og grunn så elsket jeg alt med denne boken, helt til jeg leste slutten og ble litt tom inni meg fordi den kom så fort og den var en skuffelse, litt som da Gale forsvant og fikk en jævla dårlig slutt i Mockingjay. Men så kom jeg på at kanskje denne boken var en del av en slags serie eller trilogi fordi da, da var slutten helt perfekt og boken en verdt 6! Jeg prøvde så klart å finne ut om det kom fler, men fikk ikke noe svar fra internett, derfor gir jeg ikke boken 6, men 5 fordi i seg selv hadde boken en utrolig dårlig slutt, men hvis det var den første boken i en serie var det en mega bra bok. I senere tid fikk jeg svar fra forfatteren selv og hun sier at det blir selvfølgelig flere bøker som igjen betyr at dette er en 6/6 bok.
Jeg trodde ikke det var dystopi før jeg det ble beskrevet hva som hadde skjedd før i verden og at ikke alle bøker var lovlig for "vanlige folk". Selv om jeg er litt lei av dystopi nå kom denne som en frisk pust og gjorde at jeg kanskje ikke helt ennå skal legge fra meg fremtidsromaner, fordi det er ganske gøy.
Boken kan minne om den første Delirium boken og kanskje litt filmen (veldig dårlig- ikke se den) In Time. Så hvis du likte Delirium eller bare dystopi eller en fin kjærlighetshistorie med en kul, feminist som protagonist så absolutt les denne romanen. Du vil ikke angre!
Fiction is better than real life. Why else would we read it?
Ville du ha hatt nok tålmodighet til å bære på en hemmelighet for resten av livet?
Ungjenta Dimity (også Mitzy som hun kalles) har bodd på det samme stedet (Doreset - området) i hele sitt liv og aldri vært utenfor sitt hjemsted. Hun vokser opp i fattige kår med moren som er kald og kynisk mot henne. Dimity bruker hverdagen på å rengjøre huset og finne urter og andre ting som kan brukes til mat. Hele tilværelsen forandrer seg da en familie dukker opp og bor på samme sted en sommerferie som blir en vane. De kommer tilbake sommerferie etter sommerferie og denne Aubrey - familien blir Dimitys høydepunkt. Dimity har levd hele sitt unge liv som mobbeoffer og har ingen venner. Hun blir straks venner med de to døtrene i familien, spesielt eldstedøtteren Delphine. Foreldrene til hennes nye venner er en kjent kunster ved navn Charles Aubrey og hans samboer, en marokkansk kvinne, en meget vakker kvinne som heter Celeste. Dimity blir litt etter litt betatt av faren i huset, kunstneren Charles. Spesielt når han begynner å tegne portretter av henne. Charles lever av å tegne både portretter og øyeblikket. Han er opptatt av å fange skjønnhet og nået i bildene sine og Dimity blir smigret og begeistret over at Charles viser sånn interesse for henne og tegner henne stadig oftere. Men det er bare et problem; han er familiefar og han er dobbelt så gammel som henne. Skal hun likevel våge å vise eller fortelle ham at hun har sterke følelser for ham? Han er i tankene hennes så og si hele tiden.
Boka har en paralell historie, som gjelder nåtiden. Zach er gallerieier og han er begeistret over Charles Aubreys portrettbilder. Zach er nyskilt og kona tar med seg datteren hans langt av sted og Zach må prøve å overleve sitt nye og miserable liv. Han har fremdeles galleriet, så vidt, men sliter økonomisk og han får tilbud om å skrive ferdig en bok om kunsteren Charles Aubrey som døde for mange år siden. Skal han velge å ta sjansen eller er det egentlig noe nytt å finne om den kunstneren enn det folk vet fra før? Han tar så sjansen og gjennom å intervjue personer som kjente Charles Aubrey får han sakte, men sikkert vite en hel del nytt om seg selv og den tiden som Charles Aubrey tilhørte. Zach begynner å grave som besatt i Charles fortid da han levde noen år før andre verdenskrig.
"Dameroman" var det første jeg tenkte da jeg så bokomslaget. Typisk sommerlig bokomslag og konseptet oser av fortapt tid og kjærlighet. Jeg mener ikke å kritisere "damelitteratur"- sjangeren, men det er en sjanger jeg alltid er skeptisk til, og selv om grøssere og psykologiske thrillere er nærmest mitt hjerte, så skader det jo ikke å utvide seg som leser også. Lese litt andre bøker og leseutfordringer skremmer ikke meg. Katherine Webb var heller ikke ukjent navn for meg. Jeg hadde hørt mye om hennes første bok Arven (bøkene hennes så langt har vært frittstående) , men hadde aldri lest den. Men det var nesten umulig å ikke få høre/vite om den boka.
Jeg prøver å lese litt flere "vanlige" romaner enn før enten de er "damete" eller ikke, men denne var dessverre så damete som jeg fryktet den ville bli. Mennesker som har lengsler de nesten ikke kan leve med, er ulykkelig forelsket og alt er skrevet veldig pompøst, med stor overdrivelse både når det gjelder samtaler og beskrivelser. Rene såpeoperaen. Og det har jeg ikke spesielt sansen fo,r at språket blir for "damete" og overdrevent. Det blir mye av alt; følelser, begjær, hva som er riktig eller galt og den samme regla går om igjen og om igjen som hakk i plata. Det er slitsomt og masete, spesielt når innholdet er forutsigbart.
Det jeg likte aller best i boka, noe av det, var personene Charles og hans samboer Celeste. De var sterke personligheter som virkelig bar historien. De andre karakterene, som Dimity (hovedpersonen), Zach og noen andre brydde jeg meg ikke noe særlig om. De ble flate i forhold og bare noen skygger.
Jeg skjønner godt hvorfor mange forelsket seg i boka. Boka er uskyldig og bærer på mange følelser, men for meg ble alt for pompøst og gjentagende. Lite skjedde på så mange sider og det som skulle være overraskende bomber for leserens del var noe leseren hadde funnet ut for lenge siden. Og da blir både magien og sjokket totalt fraværende.
En sang fra fortiden ble for forutsigbar på mange plan for min del. Mye var gjentagende og masete. Ingenting sjokkerte meg for jeg hadde funnet ut hva som foregikk lenge før hovedpersonene fant det ut, og da blir lesingen litt trått og ekstra langsom. Det blir litt som å spise grønnsakssuppe. Man vet hva man får, og det er godt en gang i blandt. Lettfordøyelig.
Kan alle mysterier oppklares?
Søskenparet Adrian og Alva er i tenårene og de flytter til et nytt sted som er bestemt av foreldrene deres. Moren deres har fått seg jobb på sykehuset der, og faren kommer litt nærmere plattformen han jobber på. Adrian og Alva går godt overens med tanke på at de er søsken og de har ikke noe i mot å vanke med felles venner. På det nye stedet kjenner de ingen og de er spente på å begynne på en ny skole. Men det er ikke det eneste som gjør dem spente, spesielt for Adrians del. På det nye rommet sitt merker han ting som han ikke kan forklare. Stadig vekk dukker det opp håndavtrykk på vindusruten som ikke er hans. Og av og til kjenner han lukten av våt jord. Han vet at det var en gutt som bodde på rommet hans tidligere. Gjennom nye bekjente får han vite om noe merkelig angående de tidligere eierne av huset. Tre familiemedlemmer forsvant på et mystisk vis og ingen har funnet en forklaring på det siden. Er de døde eller flyttet de uten å si et ord? Adrian og Alva blir nysgjerrige nok til å prøve å løse mysteriet rundt de tidligere beborne i huset.
De udøde er bok nummer fire i Grusom - serien som publiseres av Egmont, men disse bøkene trenger man ikke å lese i kronologisk rekkefølge for serien består av frittstående bøker. Det er nye hendelser og karakterer i hver bok. Og bøkene blir skrevet av forskjellige norske forfattere, bare så det er nevnt. Man trenger ikke ikke å begynne på bok en før man leser denne bare for å si i fra om det.
Jeg hadde ikke ventet meg noen avansert mysterie eller ordentlig grøss (selv om jeg er svak for denne sjangeren), men siden denne boka/serien er beregnet for barn/ungdom så skjønner man at dette ikke er avansert lesestoff og man får kanskje ikke den ordentlige grøsserfølelsen man higer etter når man tilhører i den voksne målgruppen, som meg. Så da ble ikke forventingene store, men jeg liker å lese både barnebøker og ungdomsbøker for å holde meg oppdatert på hva disse målgruppene liker å lese nå for tiden. Jeg liker å holde meg oppdatert. Og jeg forventet meg heller ikke noe avanstert siden denne boka og resten av bøkene i denne serien er relativt tynne og kan derfor ikke bygge opp sterke og lage dype inntrykk av den grunn. Det er ment som lett underholdning for yngre lesere og det er det også.
Som sagt var ikke mysteriet avansert og jeg gjettet fort hva som hadde skjedd og hvordan dette ville ende, og forventet ikke noe mer. Jeg syntes det var mest interessant å lese om karakterene og deres reaksjoner enn selve mysteriet og uhyggen. Karakterene virket troverdige og det var lett å se dem for seg. Men syns ikke mysteriet var like spennende og fascinerende. For meg ble det for lettvint. Litt vel lettvint og jeg savnet litt mer undertoner, flere løse tråder.
De udøde ga meg ikke den store leseopplevelsen, men det var heller ikke forventet. Det er en enkel bok med en enkel historie. Den vil kanskje få den yngre garde til å grøsse litt på ryggen, men for meg var det lett underholdning. Greit med litt lett lektyre også i denne kvelende sommervarmen.
Jeg så den filmen på kino sammen med søskenbarnet mitt og jeg er ikke lettskremt. Men jeg la igjen noe i setet da jeg gikk fra salen og da vi nesten gikk ut av bygget, holdt jeg på å glemme det (tror det var noe handlepose eller noe for vi var på kjøpesenteret før vi så filmen), og søskenbarnet mitt insisterte på å vente utenfor bygget mens jeg måtte gå inn i salen alene. Da var kinosalen helt tom, det var fortsatt bekmørkt og rulleteksten og musikken gikk fremdeles på skjermen. Lite hyggelig med andre ord. Men jeg var yngre og mer lettskremt. Nå har jeg sett så mange grøssere/skrekk at jeg er kurert. Men det å gå inn i en bekmørk kinosal husker jeg satte fantasien i sving og holdt på å skremme meg selv haha;)
Er hevn egentlig den beste løsningen?
Frederick Starks (kalt Ricky) er en mann som lever i en typisk, strukturert hverdag. Han har sine rutiner som han følger hver dag og lever et trygt og normalt liv. Han er enkemann og jobber som psykiater. Lever et stille og rolig liv. Holder seg for seg selv og lar dagene komme og gå. Men en dag blir denne trygge tilværelsen snudd opp ned da han får et brev fra en mystisk avsender som truer med å utsette en av slekningene hans for fare dersom Starks ikke følger instruksene. Avsenderen kaller seg for Rumplestiltskin. Noen er ute etter hevn for noe fra fortiden, men Starks kan ikke huske å ha sviktet noen eller gjort noen vondt? Men spillet gir ham ikke mye tid. Hvis han ikke finner ut hvem avsenderen av dette syke spillet er innen to uker, må en av slektningene hans (en tilfeldig slektning) bøte med livet ellers må Starks ta selvmord. Er Starks smart nok til å finne ut hvem denne syke avsenderen er? Og det verste er at denne avsenderen vet om Starks rutiner og blir holdt under oppsyn hele tiden. Starks er nødt til å komme seg ut av komfortzonen hans og gjøre alt han kan for å løse denne gåten før det er for sent ...
Denne boka minnet meg først litt om boka Velocity av Dean Koontz som jeg leste i fjor. Bortsett fra i den boka blir tilfeldige ofre truet på livet istedet for slektninger, men konseptet er nesten det samme. Syns denne boka er hakket bedre for jeg syns hovedpersonen Starks var mer interessant og denne boka hadde mer driv, men nå skal jeg ikke sammenligne de to bøkene mer og bare konsentrere meg om Truet som denne anmeldelsen egentlig handler om.
Hevn er vel stikkordet i denne psykologiske thrilleren, og hva er vel psykologiske thrillere og thrillere generelt uten hevn? Hevn er et ord jeg liker og jeg liker å lese om det og se filmer med det temaet (Vil gjerne nevne filmen Death Sentence. Det er den beste hevnefilmen jeg har sett så langt). For hvem ønsker vel ikke å ta hevn en gang i blandt, men ikke alle er i stand til å gjøre noe med det. Det blir bare med tanken. Jeg syns det er fascinerende å tenke på hvordan enkelte mennesker virkelig har guts til å ta hevn. Hva skiller dem fra oss andre mennesker? Hva holder oss andre tilbake? Er det fornuften eller er det fordi vi ikke våger? Syns bare det er en interessant tanke. Jeg er og blir en grubler ...
Selv om deler av boka var noe forutsigbart for min del og slutten ble litt som forventet, likte jeg innholdet bedre enn regnet med og jeg likte karakteren Frederick Starks. Det er sjeldent jeg liker hovedpersonen i en bok (ikke spør meg hvorfor), men jeg fikk av en eller annen grunn sansen for ham. Jeg liker tankemåten hans, og drivet og konseptet i boka gjorde meg nysgjerrig nok til å fortsette å lese om hans utfordringer selv om noe av det var litt vel forutsigbart for min del.
Forfatter John Katzenbach var en ukjent forfatter for meg, men denne boka gir meg mersmak til å utforske mer av hans forfatterskap i fremtiden. Han skriver hardbarket og skriver om noen virkelige badass karakterer. Karakterer som ikke har noen grenser.
Truet var litt forutsigbart, men det gjorde ikke noe for min del. Konseptet hadde jevnt driv og troverdige karakterer. Og man klarer ikke å la være å spørre seg selv hva man ville ha gjort i en slik syk situasjon? Hadde vi tatt advarslene på alvor eller hadde vi bare ledd av det? Og å lese bøker om hevn i ny og ne er bare befriende og herlig av og til. Dette var en god psykologisk thriller med en del actionfylte scener. Selv savnet jeg litt mer tempo, men man blir så godt kjent med karakterene underveis og det er egentlig et pluss. Ikke den beste psykologiske thrilleren jeg har lest, men en av de stødigste jeg har lest på en stund.