Man bør aldri tie.
Under en fest ringer Melinda politiet. Noe som ikke faller i god jord, noe hun også merker fra andre lenge etterpå. Ingen vet hvorfor hun ringte til politiet, ikke en gang foreldrene hennes. Hennes nærmeste venn gjennom mange år finner ut at hun har ringt til politiet og dumper henne. Hun har plutselig ingen venner lenger, og har lite kontakt med noen i det hele tatt, da de fleste alltid har sett på henne som rar. For de andre er hun en outsider. Det eneste som får henne til å overleve dagene er kunsttimene selv om de har sine utfordringer også.
Fortellerstemmen når ikke leseren
Dette er en ungdomsbok som inneholder et viktig budskap, men selv slet jeg litt med fortellerstemmen/skrivemåten. Den traff meg ikke helt. Denne Melinda er noe vanskelig å forstå seg på, selv om man skjønner godt hvorfor hun er som hun er. Likte sarkasmen hennes veldig godt. Den er fin, fin. Bortsett fra det var det vanskelig å komme seg innpå hovedkarakteren, noe som også er meningen. Hun opplever noe som gjør at hun stenger alt og alle ute, og lever i sin egen verden. Det eneste hun er opptatt av er å komme seg gjennom dagene og ta seg en blund. Foreldrene hennes blir irriterte da de blir innnkalt til et møte på skolen fordi hennes karakterer synker, men likevel vil hun ikke snakke noe om noe. Det eneste hun bryr seg om gjennom dette skoleåret er kunstprosjektet hvor kunstlæreren hennes gir alle elevene i klassen hvert sitt objekt på en lapp. På lappen står det hva de skal lage kunst om, og fokusere bare på det objektet gjennom resten av skoleåret, og lage kunst av. Objektet hun får er et tre. Hun skal finne sin måte å lage kunst av et tre på. Vil hun lykkes?
En kjent ungdomsbok med et viktig budskap
Dette er en tidløs bok som jeg har sett og hørt om gjennom mange år, men som jeg ikke har lest før nå. Jeg så filmen først for mange år siden. Den var ikke spesielt minneverdig og syntes ikke at hun som spilte hovedrollen, Kristen Stewart (hun med bare et ansiktsuttrykk), passet inn i en slik rolle. Likevel hadde jeg lyst til å lese boka for å se om den var noe bedre, men ventet i flere år før jeg endelig leste den. Jeg er glad for å ha lest den, det er ikke det, fordi den inneholder et viktig budskap, men jeg hadde litt problemer med fortellerstemmen/skrivemåten. Ikke fordi boka er vanskelig å lese. Det er den ikke. Men skrivemåten var på en måte vanskelig å relatere seg til, og det var for stykkevis og oppdelt. Det har jeg ikke helt sansen for.
Det er lett å forstå at Melinda er som hun er; nedstemt, likegyldig, innesluttet og ensom, men i lengden blir hun noe monoton å lese om. Liker sarkasmen hennes veldig godt, og at hun er en som ikke følger strømmen, så selv om hun er monoton å lese om blir man på en måte dratt mot mystikken hennes. Det er bare det at det er ikke så voldsomt mye som skjer. Det er mest om hennes tanker og hvordan hun føler seg. Hvordan hun lever i sin egen verden. Selv om man liker henne, går man litt lei underveis.
Skjønner godt hvorfor Speak er så populær og liker også at den har et viktig budskap, bare synd at utførelsen ikke var noe for meg. Det var selve skrivemåten som ødela litt. Den traff meg ikke, noe som er synd for dette var en bok jeg gjerne ville like. Men etter å ha lest denne boka blir man mer bevisst på hvor viktig det er at man ikke bør holde alt inne og for seg selv, og heller bare si det som det er, uansett hvor vanskelig det er.
Fra min blogg: I Bokhylla
Leser estisk forfatter når jeg først er i landet.
På slutten av 1600-tallet kommer Laurentius til Estland. Han har fått studieplass på universitetet i Dorpat, (Tartu nå).
Landet herjes av hungersnød, og er ikke akkurat vennlig innstilt mot en med gull i lommene.
Det tar ikke lang tid før både skremmende og mystiske ting får Laurentius til å lure på om han er gal.
Interessant om forholdene i Estland, men noe tung og dyster.
Ville du ha byttet leilighet med noen du ikke kjente?
Kate Priddy er som en fugl. Hun er redd for alt. Det er kanskje ikke så rart siden hun for ikke så lenge siden var i et forhold som var alt annet en bra. Hun hadde en kjæreste som gradvis forandret seg fra å være en fin person til å bli en skremmende kontrollfreak. Det er forståelig at hun er en person som alltid er på vakt etter å ha vært i et slikt forhold. Hun overrasker sine nærmeste da hun tar motet til seg da søskenbarnet hennes foreslår å bytte leilighet for en periode. Hun bor i London og han bor i Boston. Søskenbarnet hennes heter Corbin Dell og de har aldri møtt hverandre. Det gjør de heller ikke da de reiser for å bytte leilighet. Dette er en fin mulighet for Kate å starte en ny fase i livet, og i mellomtiden benytter hun anledningen til å studere. Men Kate rekker ikke å bo der så lenge før noe urovekkende er i gjære. En kvinne dundrer på døra i naboleiligheten (Kates søskenbarn eier en leilighet i et fancy leilighetskompleks) og er bekymret for en kvinne som bor der. Politiet blir kontaktet og det går rykter om at kvinnen i Kates naboleilighet er brutalt myrdet. Kate kontakter søskenbarnet sitt og spør ham om han kjente henne, men han påstår at han ikke kjente henne godt, men Kate finner spor i leiligheten som viser noe annet. Bør hun være bekynret? Ikke nok med det. Det viser seg også at andre fra en av leiligheten hadde et slags forhold til denne nabokvinnen. Kan Kate stole på noen i det hele tatt?
En forfatter jeg vil lese mer av
Å utforske ukjente forfatterskap lønner seg. Ofte er det lett å lese bøker av forfattere man har lest mye av fra før, men har i de siste årene blitt flinkere til å utforske forskjellige terreng. Noen ganger finner man nye favoritter og andre ganger nye skuffelser. Det varierer så veldig. Denne gangen lønte det seg virkelig. Har aldri lest noe av Peter Swanson før, og gjett om jeg skal lese mer av ham etter denne. Her Every Fear er en bok som har fått svært mange forskjellige meninger. De som ser etter noe nyskapende kan bare glemme forventninger til Her Evey Fear. Det er ikke derfor jeg liker den så godt. Den er ikke spesielt original eller sylskarp, men grunnen til at jeg likte den så godt er det fantastiske persongalleriet. Ved siden av horror leser jeg mye fra thrillersjangeren, både vanlige thrillere og psykologiske thrillere. Selv om det er en sjanger jeg liker veldig godt, har jeg opplevd at persongalleri i thrillerbøker ofte har vært svært livløse, omtrent døde og da får man ikke et spesielt bånd om dem, og man blir bare likegyldig. Men her, i Her Every Fear, var persongalleriet for en gangs skyld svært fascinerende på hver sin måte. Det er heller ikke for mange involverte og de hadde alle en slags mystikk over seg. Man ville bli enda bedre kjent med dem og det var lett å se dem for seg. De vakte en enorm interesse, noe som er sjeldent i en thriller generelt.
Uhyggelig atmosfære
En ting til som Her Every Fear innfridde som jeg lenge har vært på søken etter, er thrillere med uhyggelige elementer, og det hadde denne. Ikke slik at man blir skremt og blir redd av sin egen skygge, men den hadde noen uhyggelige faktorer som jeg lenge har etterlengtet i en thriller, så det var gøy at P. Swanson serverte det. Noe som virkelig var på tide, for husker ikke sist gang jeg leste en thriller med uhyggelige elementer. Av og til lønner det seg å lete lenge. Det lønner seg å ha tålmodighet. Det som også er fengende med boka er at forfatteren bytter på forskjellige perspektiver underveis, men han gjør det på en ryddig måte, og jeg synes det er befriende. Noen liker at forfattere holder seg til en hovedrolle istedet for å bytte på perspektiver. Jeg liker begge deler. At han byttet på perspektiver, bidro til at boka ble desto mer interessant. Det eneste jeg ikke er helt fan av Her Every Fear er at det brukes upålitelig fortellermetode, spesielt fra Kates sin side, noe som er brukt i mange thrillere i de siste årene. Det komiske er at i Her Every Fear fungerer det, og man liker faktisk Kate. Den samme metoden brukes i Gone Girl og Piken på toget, to bøker jeg er mektig lei av å høre om, men som jeg dessverre må bruke eksempler på for å poengtere saken. Bare at i de to bøkene likte jeg ikke hovedrollene i det hele tatt, i forhold til Kate i Her Every Fear. Hun er mer menneskelig føler jeg.
Nå sier jeg ikke at Her Every Fear er samme type bok som Gone Girl eller Piken på toget, selv om den upålitelige fortellermetoden brukes. Her Every Fear er en helt annerledes bok og synes den har mer vendinger. Mer å by på enn bare skjøre og følelsesmessige karakterer. Peter Swanson har fått frem mer historie, dybde i karakterene og vekker nysgjerrigheten mer enn i de andre bøkene jeg på en måte har sammenlignet boka med, til tross for at de er helt forskjellige bøker. Han har funnet sin egen fortellerstemme istedet for å kopiere fortellerstemmen og oppskriften til andre thrillerbøker som er utgitt i de siste årene.
Vil du lese en annen thriller som ikke følger oppskriften til Gone Girl, er Her Every Fear et ypperlig valg. Den går sin egen vei istedet for å følge dagens thrilleroppskrift og byr på både uhygge, svært interessant persongalleri og spennende hendelser. Det er få bøker jeg tenker tilbake på og som hjemsøker, det gjør denne. Endelig en bok som gir inntrykk.
Fra min blogg:I Bokhylla
Judith driver en ganske vellykket lampebutikk. Broren, Ali, er arbeidsledig, og skal snart bli far. Resten av familien er nokså dysfunksjonell, og Judith må manne seg opp hver gang hun skal treffe dem.
Så møter Judith den sjarmerende arkitekten, Hannes. Med sin voldsomme entusiasme, trollbinder han både Judith, familie og venner. Han er utrolig hjelpsom og raus, og hjelper Ali med å få en bra jobb. Alle elsker Hannes, men etterhvert begynner Judith å ane at noe er fryktelig galt.
Hannes er sykelig sjalu, og det går på nervene løs. Til Judiths fortvilelse er det ingen andre som ser Hannes' skyggeside. Hun står helt alene i kampen mot en psykopat.
Fascinerende lesning om psykisk terror, kamuflert som godhet for utenforstående.
Det finnes noen for alle, eller?
Det er mange muligheter til å finne en date om dagen. Noen møter noen gjennom venner eller bekjente, mens andre tyr til mer moderne alternativer, som å fylle ut skjemaer på Internett eller enda enklere, bruke apper som Tinder. Det gjør Sofie. Hun er 19 år og føler at det er lite som skjer i livet hennes. Det er noe som mangler. Hun bruker Tinder og det tar ikke lang tid før hun blir hekta. Mye av tiden bruker hun på å møte tilfeldige gutter som hun kommer over på Tinder, og hun møter mange forskjellige mennesketyper. Ikke alle er som hun har forventet at de skulle være. Som oftest ender hun opp med skuffelse og hun har ikke akkurat lave krav når det kommer til hva hun ser etter i en partner Etter alle disse møtene begynner hun også å krangle med foreldrene hennes som synes hun er mye borte og aldri sier hvor hun er. Kommer hun til å finne sin drømmeprins eller er Tinder bare useriøst og bortkastet?
Forlaget sammenligner Tinderella med serien Skam. Siden jeg bare har sett to sesonger av Skam, så føler jeg at jeg ikke har godt nok grunnlag til å sammenligne diverse likheter mellom denne boka og serien da jeg aldri dessverre ble bitt av Skambasillen. Skammelig, jeg vet ... Det er en god serie, men jeg ble aldri hekta som mange andre. Vet heller ikke om boka er like avhengighetsskapende som serien, så derfor velger jeg å ikke sammenligne da jeg ikke har grunnlag for det.
Ikke akkurat en treffende bok
Meningen med denne boka er at den skal være tåpelig, morsom, og noe småfrekk, men det blir dessverre alt annet enn det. Det blir bare pinling, overdramatisk og alt annet enn morsomt. Man får litt vondt av denne hovedpersonen som har alt annet enn realistiske tanker og forventninger når det gjelder gutter og fremtid, spesielt siden hun har høye krav til alt. Helst vil hun at ting skal skje med en gang. Tålmodighet har hun altså ikke. Det er på mange måter vanskelig å relatere seg til denne Sofie. Hun er vanskelig å forstå seg på.
Nostalgi
Både omslaget og innholdet minner meg om disse TL bøkene. TL - bøker er bøker fra en bokklubb (TL - Klubben) for ungdommer mellom ca. ni til femten år, som fikk en månedspakke med to bøker og noe stæsj i. Jeg leste alle bøkene jeg fikk og det var både romaner og spenningsbøker med tema om ungdom, venner, familie og tenåringer som havner i trøbbel. Det var mye variert lesestoff. Både omslaget og innholdet minner meg litt om de bøkene, bare det at jeg har lest en god del TL - bøker som er mye bedre enn Tinderella.
Forfatter Heidi Nathalie Hovland har skrevet bok som er noe basert på egne erfaringer. Hun brukte selv Tinder mye og vet hvordan det er å være hekta på denne applikasjonen. Det er en fin tanke at hun bruker Tinder som en slags advarsel i boka, og at man må bli flinkere til å tenke grundig gjennom om man skal møte den og den personen eller ikke, og kanskje være mer på vakt. Likevel blir dette for tynt i en bokformat da kapitlene er stort sett det samme, historien byr på lite utvikling generelt og man blir bare oppgitt av denne Sofie.Tinderella er en morsom og fin tanke, og skjønner hensikten, men Tinderella hadde passet bedre i en novelle enn som bok.
Tv-programmet Catfish er et svært godt eksempel på at man må være varsom før man møter noen man har snakket med på Internett, for ikke alle er den de gir seg ut for å være. Det gjelder selvfølgelig Tinder også.
Fra min blogg: I Bokhylla
Paul og Elisabeth er to barn, som for det meste er overlatt til seg selv. Faren er død, og moren er pleiepasient i en alder av 35.
De to søsknene er ikke som andre på sin egen alder. På rommet sitt har de skapt seg et eget univers med et skattekammer, og hauger med bøker.
Men en dag blir leken alvor for de to barna.
En sammensatt historie som har blitt sammenlignet med de store greske tragedier.
Den styrtrike familien Bateman, bestående av mor, far og 2 barn under 10 år, flyr i sitt privatfly fra Martha's Vineyard en tåkete sommerkveld. Målet er New York.
Det er også et annet par, og en kunstner med på turen. Kunstneren, Scott, er en bekjent av fru Bateman og barna, og ankommer like før flyet tar av.
Etter 18 minutter i luften styrter flyet. Kun Scott og den 4 år gamle gutten til Batemans overlever ulykken.
Det spekuleres i media om det var sabotasje eller ulykke.
En stillferdig spenningshistorie. Annerledes i positiv forstand.