Biene

av (forfatter) og Øyvind Rangøy (oversetter).

Bokbyen 2016 Innbundet

Biene (2012) har fått fleire estiske prisar, og i 2013 EUs litteraturpris. Dette vart det internasjonale gjennombrotet for forfattaren. Forlagsrettane er selde til ei rekke land, og boka har hittil kome ut i Italia, Latvia, Nederland og Norge. Meelis Friedenthal har vist kvalitet og vekt interesse heilt sidan debuten med Gullalder i 2005. Forfattaren er professor i Tartu, og gjesteprofessor i Uppsala.

Forlag Bokbyen

Utgivelsesår 2016

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Estland

Tildelt litteraturpris The European Union Prize for Literature (EUPL) 2013

Velfortjent prisvinner om en dyster tid.

Handlingen er lagt til det svenske (!) universitetsmiljøet i Dorpat, dagens Tartu i Estland på slutten av 1600-tallet. Det går et skapt skille mellom de svenske og tyske akademikerne og en sultrammet estisk bondebefolkning. Hit kommer den svenske viderekomne studenten, Laurentius Mylas, som er bokas hovedperson.

Vi følger ham den første uka som er full av tilpassingsproblemer, mange av dem velkjente for dem som har studert eller arbeidet på fremmede steder. Men hos Larentius blir utfordringene forsterket av dårlig helse, elendig klima og gammeldags - i våre øyne - tankegods. Kommer han i det hele tatt til å komme seg gjennom denne uka?

Friedenthals egentlige ærend er å sette lys på de ulike idéstrømningene som hersket på 1600-tallet. Moderne empirisk vitenskap inspirert av Isaac Newton er på vei inn, også blant akademikere som holder seg til det skolastiske arvegodset fra antikken og middelalderen. Det innebærer tro på okkulte fenomener som knapt lar seg bevise. De lyseste partiene i denne romanen finner vi der Laurentius oppholder seg blant sine medstudenter og lærere på universitetet.

Oversettelsen fra estisk til nynorsk flyter bra. En del spesielle ord og uttrykk har forfatteren selv forklart i et etterord.

Leser estisk forfatter når jeg først er i landet.

På slutten av 1600-tallet kommer Laurentius til Estland. Han har fått studieplass på universitetet i Dorpat, (Tartu nå).
Landet herjes av hungersnød, og er ikke akkurat vennlig innstilt mot en med gull i lommene.
Det tar ikke lang tid før både skremmende og mystiske ting får Laurentius til å lure på om han er gal.

Interessant om forholdene i Estland, men noe tung og dyster.

Dei friske har sløve og stive sjeler, men sjuke og døyande, dei med sjeler som berre så vidt heng fast i kroppen — kjensleg som ein luttstreng — dei ser jo ofte demonar og endåtil englar.