oppmerksomhet er viktig. men hvorfor ønsker du "egentlig" å lese en bok? hva er skulle, burde, måtte - sammenlignet med kunne og ville?

Godt sagt! (0) Varsle Svar

... ikke sant; det er en smitteeffekt i dette! man ser omslag som ellers står i halvskyggen i bokhandelen;... kanskje jeg skulle ha... kanskje en virtuell eller reell lesesirkel av godt gammelt merke hadde vært noe. sterk kaffe og godt selskap...

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Nettopp; tekstlinjenes suggererende virkning... Jeg trengte en pause fra perioder hvor jeg ikke har lest en bok; det er fantastisk å være tilbake til der hvor lukten og lyden av en bok som åpnes for første gang får neseborene til å vibrere. Galskap? Tja... ;-) Er vel en grunn til at dette nettsamfunnet har en god tilhengerskare nå!

Godt sagt! (0) Varsle Svar
Godt sagt! (0) Varsle Svar

Cartarescu viser oss hvordan "the Art of the Personal Essay" (Lopate) kan se ut i praksis.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Eisenbergs språk er enkelt, konsentrert og usedvanlig vakkert. En nydelig bok for de av oss som ikke liker å bli snakket i hjel.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Veldig godt introduksjonskap. om det personlige essayet.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Bagsideteksten: En kvinde lejer et hvidt rum, hvor hun kan tænke frit. Men fortiden spøger. En gammel vandmølle, som har tilhørt hendes mødrene slægt i generationer, bliver jævnet med jorden. Hun bliver konfronteret med sin stedbundethed og forsøger at gøre sig fri. Samtidig er hun opslugt af et kærlighedsforhold, der bliver mere og mere destruktivt. Manden og matriarkatet, Morten og Mor, kæmper mod hinanden i hende. Jævnet med jorden er en kollage af 68 brudstykker, der tilsammen fortæller en spændende, sørgelig og til tider tragikomisk historie om at miste og slippe bindinger. Det handler om sentimentalitet og kynisme. Om idyl og gru. Om lidenskab og lidelse. I sidste ende handler det om at turde falde med åbne øjne. Som faldende kvinde.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Most of what I know about writing fiction I learned by running every day

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg leser ikke primært denne boka som en tekst om løping, men som en bok om skriving. En aktivitet som også krever trening og struktur. For de av oss som liker å skrive er det mye fint å hente her.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Hurra! jeg har funnet en løsning, og det er: LYDBOK! på denne måten kan jeg gå litt inn og ut av historien samtidig med at jeg kjører bil, går tur med hundene eller arbeider litt i hagen.

Enkelte partier er virkelig dårlige, men rett som det er blir jeg nesten slått i bakken av fortellerens oppriktighet, det som sjokkerer er ikke de avsløringene han kommer med angående KOK, men det perspektivet han tilbyr meg å se mitt og alle andres liv fra.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Bulls bok inneholder, blant mye annet, også en grundig innføring i William Morris' marxistisk inspirerte kritikk av Kants ideologiske estetikk - og da blir spørsmålet: kan man ønske seg mer? Vel, kanskje et litt bedre språk ... men uansett: denne boka er svært lesverdig - .

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sex i tide og utide

*Anmeldelse skrevet for Stavanger Aftenblad

Maria Børja utfordrer kulturelle tabuer når hun vier hele sin debutbok til fortellinger om kvinners seksualitet og begjær. Og her snakker vi ikke om erotikk, sensualitet og følelser, men om rett fram og direkte beskrivelser av samleier i alle mulige stillinger og situasjoner, om onanering og kjønnsorganers størrelser og fasonger. Dette er ikke hverdagskost, eller kanskje nettopp det, høyst hverdagslig, men likevel nokså sjelden å se som hovedtematikken hos kvinnelige forfattere – debutanter inkludert. Hun skal ha ros for sitt mot og sin vilje til å sette kvinnelig seksualitet i sentrum, men novellene til Børja mangler ennå mye på å være god litteratur, for det holder ikke med en vågal synsvinkel når man skal skrive skjønnlitteratur. Jeg ser at hun vil vise fram ulike former for seksualitet og begjær, men kan ikke helt se hvorfor hun vil det. Karakterene er som tomme figurer og fortellingene som sexen settes inn i er bleke og utydelige. Børjas noveller mangler med andre ord både innhold og språk, mange av dem fremstår som rotete og ukonsentrerte, uferdige. En god novelle krever en streng komposisjon for å fungere, Børjas tekster spriker i alle retninger. Å lese om andre menneskers seksualitet kan være både pirrende og interessant, og selvfølgelig kan en tekst være både skjønnlitterær og pornografisk, men «Voksenting» er dessverre ingen av delene. Den er i grunnen mer som blotting, helt ufarlig, men likevel, i all sin intimitet, litt ubehagelig anmassende.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Daddelverdig?

Anmeldelse skrevet for Stavanger Aftenblad

En ytterligere utvidelse av Sundes høyst personlige assosiasjonslogiske univers Daddelverdige. Det er fortellerens datters sko det handler om – hennes minst 30 par er utgått på dato, daddelverdige. Men hva slags ord er egentlig dette: daddelverdig. Det er et typisk Ole Robert Sunde ord, et slikt ord som du knapt nok har hørt før og som er så underlig at du ved første øyekast tror at du har lest feil, men det har du ikke, du har bare plutselig oppdaget et nytt ord, en ny måte å beskrive noe på, en ennå ubrukt mulighet som gjør språkets verden bitte litt større. Sammen med de uvanlige, uvante og underlige ordene er også de lange setningene et typisk trekk i Sundes litteratur, hva enten det dreier seg om romaner, kortprosa eller essayistikk, for sant og si er han seg selv lik i alt han skriver. Ved overrekkelsen av Gyldendal-prisen i 2007 sa professor Bale følgende om vinneren Ole Robert Sunde: mannen og stilen henger sammen nærmest som en biologisk nødvendighet. Det er en god beskrivelse, Sunde er en mann som med sin særegne stemme nesten er kroppslig til stede i sin egen diktning. «Selvomsorg» består av 29 korte prosatekster innordnet i åtte bolker. Alle fortellingene fortelles av et jeg, i første person entall, en nokså nevrotisk middelaldrende mann bosatt i Oslo, en mann som muligens minner mye om forfatteren selv. En distré og kunnskapsrik fyr som med den største selvfølgelighet blander personlige erfaringer med historiske begivenheter, som mens han koker egg til frokost lar lukten av nymalt kaffe bringe tanken via italiensk espresso tilbake til Romerriket under keiser Hadrian, en tyrkisk garnisonsby og videre til den Engelske kanal … alt mens timeglassets sand, som holder kontroll på eggene, renne sakte men sikkert gjennom kolben sin. Det kan nevnes; Sunde er ikke lettlest - men han er usedvanlig leseverdig. Tekstene kan oppleves som gjenstridige og innfløkte, selv om de faktisk har det mest tilforlatelige utgangspunktet som tenkes kan: En mann går rundt i leiligheten sin, lager seg en kopp kaffe, tar seg en sykkeltur, rydder litt i verktøyene sine (som han har i en kjøkkenskuff) og lytter til musikk. Fortelleren tar seg tid, sanser tingene rundt seg, lar historiske hendelser, kunst og hverdagsliv med største selvfølgelighet inngå i en og samme fortelling.
Sunde har sin egen stil, men han er ikke uten nære litterære slektninger. Komposisjonsmessig har han mye til felles med W.G. Sebald, assosiasjonsteknikken hans minner om Virginia Woolfs og ut fra tekstenes innhold og kompleksitet er det fristende å trekke en parallell til franske Georges Perec, og da særlig til boken «Livet. Bruksanvisning» fra 1978. Som Perec mestrer også Sunde den subtile kunsten å fange hele verden i et nøtteskall. Daddelverdig vil si at noe er klanderverdig, det er slett ikke en passende betegnelse på Ole Robert Sundes siste bok, men med all sin uutnyttede sjarm skal ordet likevel få stå som tittel på denne anmeldelsen.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Summen av tristhet i verden er konstant

Anmeldelse skrevet for Stavanger Aftenblad

I det jeg satte meg til for å skrive denne anmeldelsen kom en e-post ramlende ned i innboksen min, en mail av den typen som noen mennesker sender ut til alle kontaktene sine i ny og ne. E-posten, med tittelen «Two Choices – to valg», besto av en PowerPoint-presentasjon med 46 lysbilder. De handlet om Jerry, som til tross for harde prøvelser alltid valgte å se lyst på livet, og som dermed på mirakuløst vis kom til å overleve sin egen død. På lysbilde nummer 40 gjøres e-postens mottaker oppmerksom på at hun, som Jerry, alltid har to valg: Du kan velge om du vil se positivt eller negativt på livet. Moralen i Jerrys historie er med andre ord såre enkel – smil til verden og verden smiler til deg. Merkelig nok kan denne naive e-posten brukes til å underbygge et av Karin Johannissons viktigste poenger i boka «Melankolske rom», nemlig det at vi i vår tid har kommet til å tro at hver og en av oss, som enkelt individer, har eneansvar for vår egen livskvalitet og lykke. Professor Karin Johannisson har delt sin bok om melankoliens historie inn i ni underkapitler. I disse ser hun nærmere på ulike sider av melankolien, hun studerer og skriver om følelser av tap, sårbarhet, likegyldighet, lede, skrekk, angst, bortkommenhet og tretthet, hun skriver om det å lengte bort fra seg selv og sitt eget liv, og om det å savne noe man ikke vet hva er. På en solid og overbevisende måte viser hun at langvarig tristhet, trøtthet, søvnløshet, irritabilitet og håpløshet er følelser som har preget mennesker til alle tider, men følelsene har blitt gitt forskjellige navn og har blitt betraktet på ulike måter gjennom historiens løp. Innenfor visse kretser har melankolien blitt knyttet til genialitet, til det å ha et spesielt sensibelt sinn, til å ha evner ut over det vanlige. I andre sammenhenger har melankolien en negativ valør, det finnes ikke noe grenseoverskridende ved en melankolsk husmor, eller en utbrent omsorgsarbeider.
Som idehistoriker er Karin Johannisson interessert i melankolien som en del av normaliteten, som et grensesnitt mellom friskt og sykt, som en grensetilstand mange av oss beveger oss inn i eller i nærheten av i løpet av livet. La oss gå tilbake til Jerry, kanskje er historien hans ikke så uskyldig og ufarlig likevel? For Jerry kan også forstås som et viktig symptom på vår egen tid – en tid hvor tristhet, passivitet og negativitet, eller melankoli om man vil, framstår som et vrengebilde av de egenskapene det moderne jeget forventes å ha. I vår tid handler det om styrke, entusiasme og engasjement – om å gjøre som Jerry; ta seg sammen og smile til verden. Jerry er en perfekt representant for en markedsfundamentalistisk ideologi som helt har opphevet ansvar, rettferdighet og solidaritet. Lykkes du ikke i en verden som vår, er det ditt eget tankesett det er noe galt med. Dette sier Johannisson om saken: Mange fremmedgjøres i et samfunn som lover noe det i praksis er umulig å oppnå. Det oppstår et emosjonelt tomrom i glipen mellom forventninger og belønninger, og i denne glipen oppstår en følelse av tomhet, meningsløshet og melankoli. En slik melankoli er ikke en individuell sykdom, men et karakteristisk trekk ved en kultur basert på selvrealisering og forbruk. Så er det kanskje likevel ikke helt opp til deg alene å bestemme din egen lykke og framtid? «Melankolske rom. Om angst, lede og sårbarhet gjennom tidene» minner oss på en overbevisende måte om at summen av tårer i verden er konstant.

Godt sagt! (9) Varsle Svar
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (1) Varsle Svar

Loorie Moore er rett og slett en av de beste forfatterne jeg kjenner til, språklig sett er hun helt fantastisk og inholdsmessig overraskende sår, vemodig og morsom på en og samme tid. Merkelig at ingen har oversatt hennes bøker til norsk ennå!!!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Nydelig!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Intime forvandlinger

Ali Smith: «Jente møter gutt» Roman (Myteserien) 160 sider Cappelen Damm Sigrun Hodne tekst

En sterk litterær stemme

I den romerske dikteren Ovids «Metamorfoser» fortelles myten om Iphis som ble forvandlet fra jente til gutt. Da Iphis’ mor skulle føde, sa mannen hennes at hun måtte kvitte seg med barnet dersom det ble en jente, for de to ville ikke ha råd til å fostre opp et barn det kun fulgte utgifter med. For å spare det nyfødte jentebarnets liv lyver moren om hennes kjønn, og lar henne vokse opp som om hun er en gutt. Alt går bra helt fram til den dagen da gutten Iphis, som altså er en jente, skal til å gifte seg med en ung kvinne. I tolvte time reddes Iphis av gudene, hun forvandles fra kvinne til mann, og kan gifte seg som planlagt. Myten om Iphis går som en rød tråd gjennom skotske Ali Smiths roman «Jente møter gutt», på et mer abstrakt plan er den å gjenfinne i hele hennes forfatterskap, hvor det ofte handler om kjønn, identitet, kjærlighet og homoseksualitet. Historien i «Jente møter gutt» bæres av to fortellerstemmer, de to søstrene Anthea og Imogen, Anthea er fortellingens jeg, Imogen er du, den andre som ser alt litt på avstand. Anthea er den kjønnsoverskridende helten som forelsker seg i en annen kvinne, Imogen er det heteroseksuelle slavemennesket (for å låne en term fra Nietzsche) – den sosiale normen som sier at kjærlighet og sex mellom to personer av samme kjønn er unaturlig, unormalt og motbydelig. Som så mange av Ali Smiths fortellinger handler også denne om identitet og overskridende subjektivitet, om mennesker som velger å leve sine liv på litt andre måter enn folk flest. På en god måte lar forfatteren tekstens komposisjon speile det normutprøvende innholdet. Hun benytter flere fortellerstemmer, hun konstruerer tekststykker fulle av parenteser og innskutte setninger for å gjøre teksten mer kompleks og mindre endimensjonal, og hun bruker myter og historiske hendelser til å sette sin egen fortelling inn i en større kulturhistorisk kontekst. Hennes dyktighet som forfatter kommer ikke minst til syne ved at hun klarer å presentere dette komplekse tekstlige forholdet på en svært enkel måte, i en bok som er lett å lese for alle og enhver, til tross for at den er eksperimentell både i form og innhold. Ali Smith fortsetter der Ovid slapp, hun flytter metamorfosen fra Anthea til Imogen, en kvinne som forelsker seg i en kvinne trenger ikke lenger gudenes hjelp – i våre dager er det den heteroseksuelle normen som skal forvandles.

Godt sagt! (2) Varsle Svar
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

Stein KippersundLars MæhlumHeidi HoltanWenche VargasSolVivaLaLivreReadninggirl30Sigrid NygaardLinda RastengretemorKristine LouiseLisbeth Marie UvaagElisabeth SveeTheaPiippokattaStig TMorten BolstadSynnøve H HoelMalinn HjortlandkntschjrldBerit RBertyFarfalleAnne-Stine Ruud HusevågSilje-Vera Wiik ValeFriskusenHilde H HelsethEgil StangelandNicolai Alexander StyveelmeRufsetufsaHanne Kvernmo RyeJenny Dahl BakkenErlend Rødal VikhagenJakob Lund KlausenPirelliFindusVannflaskeBerit B LieHilde Merete Gjessing