Voksenting

noveller

Oktober 2010 Innbundet

Denne boken inneholder tretten noveller hvor unge kvinner står i sentrum.

I sentrum for de tretten historiene står seksuelt ladede unge kvinner som med kropp og handling rører ved og berøres av andre. Det handler om muligheten for å finne noen, få noen, ha noen. Om å kaste seg ut i det uten å tenke på følgene. Om å se hvem man selv er i møte med en annen. Og om grunner til å gå videre og grunner til å bli. Å involvere seg med andre kan være bejaende og ekstatisk, hverdagslig og ensomt, helt fantastisk og komplett umulig. Voksenting er en frekk og nærgående novellesamling om alle tingene voksne mennesker kan gjøre med hverandre.

Forlag Oktober

Sex i tide og utide

*Anmeldelse skrevet for Stavanger Aftenblad

Maria Børja utfordrer kulturelle tabuer når hun vier hele sin debutbok til fortellinger om kvinners seksualitet og begjær. Og her snakker vi ikke om erotikk, sensualitet og følelser, men om rett fram og direkte beskrivelser av samleier i alle mulige stillinger og situasjoner, om onanering og kjønnsorganers størrelser og fasonger. Dette er ikke hverdagskost, eller kanskje nettopp det, høyst hverdagslig, men likevel nokså sjelden å se som hovedtematikken hos kvinnelige forfattere – debutanter inkludert. Hun skal ha ros for sitt mot og sin vilje til å sette kvinnelig seksualitet i sentrum, men novellene til Børja mangler ennå mye på å være god litteratur, for det holder ikke med en vågal synsvinkel når man skal skrive skjønnlitteratur. Jeg ser at hun vil vise fram ulike former for seksualitet og begjær, men kan ikke helt se hvorfor hun vil det. Karakterene er som tomme figurer og fortellingene som sexen settes inn i er bleke og utydelige. Børjas noveller mangler med andre ord både innhold og språk, mange av dem fremstår som rotete og ukonsentrerte, uferdige. En god novelle krever en streng komposisjon for å fungere, Børjas tekster spriker i alle retninger. Å lese om andre menneskers seksualitet kan være både pirrende og interessant, og selvfølgelig kan en tekst være både skjønnlitterær og pornografisk, men «Voksenting» er dessverre ingen av delene. Den er i grunnen mer som blotting, helt ufarlig, men likevel, i all sin intimitet, litt ubehagelig anmassende.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Stille når gruppe - antologi for Skrivekunstakademiet i Hordaland 2009" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Natten om ettermiddagen" av Caroline Lamarche
  • "Trampolineland - noveller" av Vidar Kvalshaug