Piker, Wien og klagesang

om Elfriede Jelineks forfatterskap

Gyldendal 2010 Innbundet

Boken handler om den østerrikske forfatteren Elfriede Jelineks forfatterskap. Boken er en blanding av litteraturomtale, biografi, essay, kulturhistorie, dramaskriving og feminismediskusjon, og viser sammenhenger i Jelineks forfatterskap, mellom Jelinek og den litterære tradisjonen, og Jelineks plassering innenfor østerriksk politikk og samfunnsliv. Har litteraturliste.

Originalt og sjangerbrytende om nobelprisvinner Elfriede Jelinek

Elisabeth Beanca Halvorsen blander biografi, essay, reisenotater, kulturhistorie, dramaskriving og feminismediskusjon i denne kloke og morsomme boken. Halvorsen fremhever sammenhenger i Jelineks forfatterskap, forholdet mellom forfatteren og den litterære tradisjonen, og ikke minst forfatterens plassering innenfor østerriksk politikk og samfunnsliv. Piker, Wien og klagesang vil skape debatt om litteratur og teater, feminisme og selviscenesettelse.Elisabeth Beanca Halvorsen (f. 1979) er cand.philol. med hovedfag i tysk og master i faglitterær skriving. Hun har fulgt Elfriede Jelineks forfatterskap siden 2000 og har oversatt flere av Jelineks verker til norsk, som Elskerinnene (Gyldendal, 2006) og Ulrike Maria Stuart (Nationaltheatret, 2007).PRESSESTEMMER«Piker, Wien og klagesang er altså noe så sjelden som eksperimentell sakprosa. De færreste norske akademikere våger seg inn i et såpass ulendt terreng. For det første kan man bli mistenkt for å herme etter studieobjektet, i dette tilfellet Jelinek. For det andre kan det litterære eksperimentet vanskelig ivareta den faglige etterretteligheten ... (Halvorsen) kommer tilbake, gang på gang, i de essayistiske mellompartiene. Her fører Halvorsen en personlig og lett penn. Helt uanstrengt kan hun bruke Jelineks biografi i lesningen av hennes litteratur. Det fungerer spesielt godt i presentasjonen av Jelineks mest berømte bok, Pianolærerinnen. Halvorsen finner parallellene, uten å virke påtrengende overfor forfatterens privatliv. Undertegnede har oppfattet den østerrikske misantropen som en sky og tilbaketrukket person. Men Halvorsen viser hvordan Jelinek på utstudert vis leker med kunstnermyter og spiller på ryktene om sin egen person.»Ingunn Økland, AftenpostenOBS. STORT ARRANGEMENT 16. november PÅ BLÅ I OSLO ...se mer herhttp://www.facebook.com/event.php?eid=129842757070835#!/event.php?eid=129842757070835

ISBN13 9788205399945

EAN 9788205399945

Serie Pegasus

Omtalt sted Østerrike

Omtalt person Elfriede Jelinek

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det er sikkert flere enn meg som har lagt merke til den voksende tendensen mot lengre titler i moderne samtidslitteratur. I denne listen har jeg samlet sammen de mest poetiske, nye som eldre. Og i tråd med temaet er listen også ganske lang.

• "Kvinnereisen - møter med feminismens tenkere" av Birgitte Huitfeldt Midttun
  • "Noe svart" av Jacques Roubaud
  • "Gullfruktene" av Nathalie Sarraute
  • "Smerten" av Marguerite Duras
  • "De langtidsboende - roman" av Cathrine Knudsen
  • "M Train" av Patti Smith
  • "Det lyse rommet - tanker om fotografiet" av Roland Barthes
  • "Slutten for det røde mennesket - tiden second hand" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "En av oss sover" av Josefine Klougart
  • "Alfabet" av Inger Christensen