Ja, absolutt. De henger på en måte sammen, men kan leses helt hver for seg. :)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg syns nesten omvendt. I begynnelsen og et par hundre sider utover var den forutsigbar, men leste slutten i natt og sukk og skjelv. Ble helt satt ut av den brå vendingen!

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Jeg tror du må ha fått servert den gamle rekkefølgen av hyllene av nettleseren din sitt mellomlager, for endringen lagres automatisk hos oss om du skifter rekkefølgen.

Om du opplever dette igjen, kan du prøve å "oppfriske" sida med f5 på en pc eller eple+r på en mac, da skal oppdatert rekkefølge vises.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Bokhyllene er i utgangspunktet sortert etter rekkefølgen de opprettes.

Man kan som Morten sier omsortere dem med de nesten usynlige "håndtakene" til venstre for hyllenavnet. Den nye rekkefølgen lagres automatisk ved omsortering, man trenger ikke klikke noen "lagre"-knapp e.l.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ja, den er så søt og morsom! Listene, katten, brødrene, pappaen... mange grunner til å lese denne. :-)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Nobelprisvinneren Marques er det vanskelig å komme utenom. Han spiller også en viktig rolle politisk og kulturelt i det colombianske samfunnet. I tillegg til de obligatoriske Hundre års ensomhet og Kjærlighet i koleraens tid (som jeg ser er foreslått tidligere), kan jeg anbefale Beretningen om et varslet mord og Ingen skriver til obersten.

Andre jeg vil anbefale, er de peruvianske forfatterne Jose Maria Arguedas (blant annet hans glimrende bok De dype floder) og Carlos Castaneda (Reisen til Ixtlan), den kubanske Alejo Carpentier (Riket av denne verden), den chilenske José Donoso (for eksempel Den søndagen), den meksikanske Carlos Fuentes (prøv Hvor luften er klarest) og hvis du liker dikt, ta en titt på den peruvianske poeten Cesar Vallejo.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Følger deg når det gjelder Hanne Ørstavik. (Skrekk) Men Solstad er ikke med som fyrbøter i mitt Helvete. Danielle Steele har jeg aldri lest noe av, men det høres pinefullt ut. Søtter ellers herr Nagel nedenfor.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Jeg har stor interesse for Hamsuns diktning og synes dette er et godt initiativ. Imidlertid har jeg for tiden ikke mulighet til å være med i en slik boksirkel.

Dersom du legger ut dine tanker om de enkelte bøkene som kommentarer her inne (under hver enkelt bok), er jeg sikker på at du får mange synspunkter og at det vil skapes en god litteraturdebatt, som alle bokelskere kan delta i. Det er allerede i gang flere diskusjoner om Hamsuns diktning generelt og om enkeltverkene hans.

Lykke til med de 27 bindene. Det er en stor oppgave du har påtatt deg. :)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Den store Gatsby finnes i FF-serien til Gyldendal i pocket, for tida på salg hos Tanum til 85 kroner tror jeg det var. Den lå i bunkevis på disken. :)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ditt innlegg er et godt eksempel på hvordan "hva man liker" er styrt av hvilke bøker man leser og hvordan man selv oppfatter en fortelling. Dette er svært subjektivt og jeg kan forstå et utsagn som jeg har ikke sansen for bøker som er skrevet i jeg-form. (Du kan også kalle det en førstepersonsfortelling, hvis du vil.) Andre vil si motsatt, at en jeg-fortelling bringer leseren nærmere fortellerstemmen og skaper en bedre intimitet i leseropplevelsen.

Uansett er valg av første eller tredje persons fortellingsform (noen velger til og med andre person (du-fortelling) eller første person flertall (vi-fortelling - for eksempel Vi, de druknede av Carsten Jensen), helt og holdent forfatterens privilegium. Valget kan være styrt av mange ting. En jeg-person kan som regel ikke være allvitende. (Det finnes unntak. For eksempel er jeg-personen en allvitende personifisering av Døden i romanen Boktyven.) Likevel altså: Om man vil ha en allvitende fortellerstemme i en roman, vil som regel forfatteren velge tredje person, fordi han eller hun da kan flytte fortellerstemmen friere rundt i det litterære terrenget forfatteren tegner.

Selv har jeg stor glede av bøker der fortellerstemmen skifter. Dette gir god variasjon i språket og gir oss lesere en utfordring når det gjelder å endre vårt forhold til fortellingen. Orhan Pamuk er en mester i dette. Selv har jeg skrevet en roman der jeg bevisst skiller mellom ulike fortellerplan ved å veksle mellom tredje og førsteperson.

Når det gjelder hva du liker eller ikke liker, vil jeg anbefale deg å lese flere og (med fare for å tråkke midt uti den såkalte salaten) kanskje mer "seriøse" forfattere enn fru Meyer. Det at du føler at det å lese Twilight-serien er som å lese dagboken til en fjortis kan være fordi målgruppa til disse bøkene først og fremst er tenåringsjenter.

Godt sagt! (13) Varsle Svar

Det kan hende du bør ta en titt på Tom Kristensens krimromaner. Ellers har jo også Jo Nesbø korrupsjon i politietaten som gjennomgangstema i flere av sine bøker. Dette berøres også i Roy Jacobsens Marions slør. Det spennende med disse bøkene er at de henter miljø fra norsk samtid.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jøssers, så god du er til å finne fram gamle ting. Det var moro. :)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Vel, som mange vet, er det riktige svaret 42. :)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det var nå jeg gjerne skulle ha funnet tilbake til en tråd jeg startet for sånn omtrent 9 måneder siden. En diskusjon om samme tema. Her kom det fram mange interessante synspunkter det er vanskelig å rekonstruere.

Mitt poeng i diskusjonen den gangen var at det som i all annen kunst, finnes objektive vurderingskriterier for skjønnlitteratur. Disse kriteriene må leve i tett samkvem med synsingen som de fleste av oss driver med, meninger om bøker som bygger på hva den enkelte liker. Litteratur er et fag, men samtidig (i motsetning til kvantefysikk og medisin) også allemannseie.

Noen liker samtidskunst. Noen vil kun ha bilder av impresjonister på veggene sine. Andre liker filmplakater. Slik er det også med bøker. Det klassiske utsagnet er for eksmpel: Den boka likte jeg ikke fordi hovedpersonen var en ufordragelig fyr. Vel. Kanskje nettopp fordi forfatteren greier å skape avsky hos leseren, vil andre si at romanen er en genistrek (for å bruke en metafor fra billedkunsten).

Som sagt, mye av dette er smattet på før. Jeg skulle ønske jeg kunne finne tilbake til diskusjonen jeg var med å starte for lenge siden. Tror den het noe sånt som "Hva kjennetegner god litteratur".

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg har ikke et likegyldig forhold til Nobelprisvinnerne, fordi jeg har respekt for at det sitter seriøse folk med peiling på litteratur og foreslår kandidater hvert år. De kandidatene som velges ut, vil som regel være dyktige forfattere med stor produksjon og mange oversettelser i sekken. Om vi liker dem, se det er en annen sak.

For meg har prisen gjort meg oppmerksom på forfattere jeg sannsynligvis ikke hadde lest om det ikke var for den publisiteten en nobelpris fører med seg. Enkelte forfattere ville neppe vært oversatt til norsk i samme omfang, om det ikke var for den samme publisiteten.

Selv har jeg hatt stor glede av å stifte bekjentskap med Pamuk, Naipaul og Coetzee nettopp pga. den omtalen de har fått i norsk presse etter prisutdeligen. Men, som sagt, å vinne en pris betyr ikke at man nødvendigvis liker det forfatteren skriver. Selv har jeg problemer med Saramago og Herta Müller.

Ingen behøver å like alt.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Jeg var litt usikker på hvilken av de 30 trådene jeg skulle henge meg på - derfor postes denne kommentaren et par steder.

Selv leste jeg denne boka konsentrert over 2 dager. Den er nå blant mine favoritter.

Hvorfor?

1) Forfatteren evner å skildre menneskelige tragedier med glimt i øyet og likevel med en unik nærhet til lidelsen.
2) Forfatteren velger ulike fortellerstemmer og overgangene mellom disse er meget godt orkestrert.
3) Boka er original i sin fortellerform og kaster med dette nytt lys over temaer og historiske begivenheter som har vært skildret mange tusen ganger før.
4) Boka drives framover både av ulike parallelle historier om menneskeskjebner, men samtidig drives den fram språklig gjennom fargetematikk og en ganske så uvant fortellerstemme.
5) Skildringene er vakre i sin enkelhet og forfatteren velger konsekvent ubrukte og til tider geniale metaforer.
6) Forfatteren dveler ved lidelse og død, uten at dette blir klamt eller sentimentalt. Dette krever et sterkt språk og en mengde fortellermot.
7) Narrativt er romanen en genistrek. Den tilsynelatende enkle fortellingen er komponert som et puslespill, i forvarsler og bruddstykker som skaper et genuint hele. Alle tråder bindes opp til slutt.
8) Tematisk må denne boka fascinere de virkelige bokelskerne her inne. Dette er en fortelling om ord, og om den kraften som ligger i ordene.

I sum var dette en flott leseropplevelse.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Jeg var litt usikker på hvilken av de 30 trådene jeg skulle henge meg på - derfor postes denne kommentaren et par steder.

Etter å ha sett mange kommentarer til denne boka, er det åpenbart at det foreligger en del ubrukelige lydbok-versjoner som har ødelagt denne litterære perlen for mange lesere.

Selv leste jeg denne boka konsentrert over 2 dager. Den er nå blant mine favoritter.

Hvorfor?

1) Forfatteren evner å skildre menneskelige tragedier med glimt i øyet og likevel med en unik nærhet til lidelsen.
2) Forfatteren velger ulike fortellerstemmer og overgangene mellom disse er meget godt orkestrert.
3) Boka er original i sin fortellerform og kaster med dette nytt lys over temaer og historiske begivenheter som har vært skildret mange tusen ganger før.
4) Boka drives framover både av ulike parallelle historier om menneskeskjebner, men samtidig drives den fram språklig gjennom fargetematikk og en ganske så uvant fortellerstemme.
5) Skildringene er vakre i sin enkelhet og forfatteren velger konsekvent ubrukte og til tider geniale metaforer.
6) Forfatteren dveler ved lidelse og død, uten at dette blir klamt eller sentimentalt. Dette krever et sterkt språk og en mengde fortellermot.
7) Narrativt er romanen en genistrek. Den tilsynelatende enkle fortellingen er komponert som et puslespill, i forvarsler og bruddstykker som skaper et genuint hele. Alle tråder bindes opp til slutt.
8) Tematisk må denne boka fascinere de virkelige bokelskerne her inne. Dette er en fortelling om ord, og hvilken kraft som ligger i ordene.

I sum var dette en flott leseropplevelse.

Godt sagt! (21) Varsle Svar

Helt enig, en fantastisk bok. Jeg pleier ikke å gi høyeste karakter til en bok, men denne trillet en sekser.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg har vært inne på tanken, på to måter. Dels at jeg skulle lese alle, og dels for jeg ville gi favoritt-tanta mi en bursdagsgave med en bok for hvert leveår når hun fylte jevnt.

Det strandet, for begge tankene, på at jeg ikke fikk tag i alle forfatterne. Prisvinnerne blir gitt ut i ett begrenset opplag, ingen kjøper de og opplaget blir makulert etter en periode. Når jeg nå gikk gjennom lista ser jeg at jeg lyktes å få tag i 32 av forfatterne. Av de har jeg hatt størst vansker med Claude Simon, mannen som skriver uten skilletegn.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg har moderert (eller kanskje prøvd å tydeliggjøre) mitt utsagn lenger ned i denne tråden. For øvrig har jeg vanskelig for å se at visdomsord om liv og død, om kjærlighet og om tro, er totalt "fritatt fra religion", særlig når boka har navnet "Profeten". Men det kommer sannsynligvis an på hva man legger i begrepet religion.

Sjel er kanskje et alernativt ord for sinn? Men da er vi midt oppe i en debatt der religion i hvert fall ikke kan unnlates. :)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

MarteToveIna Elisabeth Bøgh VigreStine SevilhaugAnniken RøilNikkaPiippokattaMetteKirsten LundEllen E. MartolVegardTanteMamieAvaJohn LarsenMarianneNMorten MüllerGodemineSiljeNeraBjørg L.Andreas BokleserTheaGro Anita MyrvangSynnøve H HoelOddvarGJulie StensethKjetilLaila StenbrendenritaolinekriraKarin BergAmanda AHarald KGro-Anita RoenRavnBerit RBjørg Marit TinholtAkima MontgomeryChristofferSigrid Nygaard