Da synes jeg du skal lage en slik tråd, Rose-Marie. Det er en interessant diskusjon. Og det kunne være morsomt å høre de verste og beste metaforene og sammenlikningene folk kan huske. I farta kan jeg huske at Sanson hadde noen skikkelig verstinger i boka Vinter i Madrid. Og at Thomsen konsekvent bruker glimrende billedlige uttrykk i Klokken i Makedonia.
Selv mener jeg at språket må holdes oppe av sin egenart, at forfatterens oppgave må være å finne sitt eget genuine uttrykk, og at virkemidlene ikke er så viktige i seg selv. Kunsten er å beskrive en situasjon, en person eller natur og gjenstander på en slik måte at vi som leser opplever det som nyskapende, at det i beste fall kan gi oss ny erkjennelse eller gjenkjennelse. Hvis dette skapes gjennom fiffig bruk av sammenlikninger, så er hensikten oppnådd. På den andre siden, hvis ord brukes i overført betydning slik at det blir kunstig, virker det mot sin hensikt.
Du har sikkert rett. Uansett om man bruker "som" eller ikke, så snakker vi om et ord eller uttrykk som brukes i overført betydning, ikke en parallell fortelling. Det var dette jeg ønsket å skille mellom. :)
Lenge siden jeg studerte litteratur, men jeg tror det du sikter til er en parallell historie, ikke noe som egentlig har en overført betydning, men en fortelling eller parallell hendelse som har sammenheng eller fellestrekk med en annen.
En metafor tror jeg kan defineres som et bilde. For eksempel "Hun skinner som en sol". Her er sola en metafor. Det er vanskelig å finne gode metaforer som ikke har vært brukt før. Jeg forsøker heller å unngå å bruke bilder enn å bruke forslitte uttrykk.
I en tekst kan forfatteren skape sine egne metaforer. I boka mi er "en flokk hylende indianere" et bilde på hovedpersonens angst, fordi jeg først introduserte indianerne gjennom en annen fortelling. Dette kan være en måte å unngå metaforer som er brukt til kjedsommelighet.
Jan Kjærstad er en mester i dette. Han kan til og med skape egne ord og uttrykk som senere brukes som forklarende bilder. Denne problemstillingen opptar meg som forfatter og leser. Er det mulig å skape nye bilder av virkeligheten som fornyer vår oppfatning av den, eller må vi da som Kjærstad skape et helt nytt språk?
Bokvennen Forlag trommer sammen til en Eldrid Lunden-kveld! I forbindelse med utgivelsen av Poetikk – Tekster til Eldrid Lunden har jeg den glede å invitere til Eldrid Lunden-kveld.
Opplesninger ved Arve Kleiva, Tone Hødnebø, Ole Robert Sunde, Annlaug Selstø, Kjersti Bronken Senderud, Aasne Linnestå m.fl.
Salg av boken Poetikk – Tekster til Eldrid Lunden og en egen “Elevpakke” med bøker som inneholder tekster av elevene til Eldrid Lunden som har en utgivelse hos Bokvennen, Vidarforlaget og Transit.
Onsdag 27.oktober kl 19 i Bokvennen sine lokaler, Universitetsgata 14, 3.etg.
Velkommen skal du og dine bokvenner være!
sjekk ut www.bokvennnen.no
her finner du mange gode bokomslag.
flere er under produksjon!
her er det du finner av eldrid lunden hos bokelskere.no: http://bokelskere.no/finn/?finn=eldrid+lunden&hos=bokelskere.no
mitt første møte med Eldrid Lunden var hennes debutsamling "f. eks juli" fra 1968. Ellers har du en bok med hennes samlede dikt som er fin bok å bli kjent med.
Når det gjelder skrivekunsten og Eldrid Lunden, så er det ikke noe i denne samlingen om Eldrid Lunden som er blitt utgitt nå. Tekstene som er skrevet til henne har ulike innfallsvinklinger. F.eks er teksten til Reidar Ekner fin om det å delta og holde skrivekurs. Diktet til Gro Dahle treffer godt hvordan det er å dele en tekst med en annen for å bygge tekst opp igjen etter å kastet alt på dør. Bygge og rive ned en tekst. En fin åpning av antologien.
Etterhvert skal denne lille teksten jeg har skrevet bli en lengere bloggtekst med flere forslag til lesning om skrivekunst med mere.
Jeg sier meg så enig så enig! Heivoll gjør dette veldig godt!
Eldrid Lunden
I forbindelse med 70-årsdagen til Eldrid Lunden har Bokvennen forlag samlet et knippe tekster fra forfattere, tidligere studenter og kollegaer og lærere innen skrivekunsten for å hedre henne.
Resultatet har blitt Poetikk - tekster til Eldrid Lunden. Kan man lære seg å skrive litteratur? Hva vil det si å undervise i skrivekunst? Dette er boken til og om poeten, essayisten og skrivekunstprofessoren Eldrid Lunden. Boken består av dikt, montasjer, brev, læresetninger, essays, fortellinger, intervjuer, artikler og forelesninger - forskjellige tekster som alle kretser omkring spørsmål om skrift og skriving.
Hver og en av de 31 bidragsyterne har tilknytning til ett eller flere skrivekurs. Forfatterstudiet i Bø i Telemark, Skrivekunstakademiet i Hordaland, Forfatterstudiet i Tromsø, Skrivekunstlinjen på Nansenskolen, Biskops Arnö i Sverige og Forfatterskolen i København.
Nøste Kendzior
I tillegg har de redigert en samling tekster av Nøste Kendzior. Kjøss mæ! Tekster av Nøste Kendzior. Nøste Kendzior (1950- 2006) var litteraturkritiker, oversetter, essayist og radiokåsør. Denne boken - en nøstologi - er et utvalg av hennes beste og mest gjennomborende tekster.
"En kritiker er også en journalist, har jeg latt meg fortelle. Kritikeren skal formidle en nyhet. Kjøss meg. Kritikeren formidler gamle greier. Evige greier." Nøste Kendzior
Om å skrive for scenen
Ådissjen er en antologi med 25 monologer. Den kom ut etter at Norsk Skuespillersenter og Norske Dramatikeres Forbund hadde avholdt en monologkonkurranse i 2008. Det er flere som skal på audtion som har anskaffet seg denne for å finne inspirasjon til opptaksprøver og liknende. Andre har brukt den som inspirasjon til å skrive tekster selv.
MonolUNG er en ny antologi med 19 nyskrevne monologer. For begge antologiene er det Silje Vigerust Vinjar som har stått som redaktør.
Hvis det er av interesse så har vi flere gode skuespill som vi har gitt ut. Vi kan finne en utrolig hyggelig pris slik at vi får formidlet skuespill til de som trenger det, nemlig skuespillerne eller de skriver skuespill. En av de nyeste og hotte utgivelsene er Sverre Udnæs sin Aske, Visittid, I dette hvite lyset.
Mer info om bøkene finner du her:
Ådissjen: [ http://vidarforlaget.no/catalog/product_info.php?products_id=468 ]http://vidarforlaget.no/catalog/product_info.php?products_id=468
MonolUNG: [http://vidarforlaget.no/catalog/product_info.php?products_id=539 ]http://vidarforlaget.no/catalog/product_info.php?products_id=539
Skuespill:
[ http://vidarforlaget.no/catalog/index.php?cPath=75_21 ]http://vidarforlaget.no/catalog/index.php?cPath=75_21
Andre bøker omkring skrive- og lesekunsten
Klassikeren Om kunsten å lese og skrive av Olof Lagercrantz er evig aktuell for de med skrivekløe.
P2 - Akademiet XXXX inneholder blant annet Gro Dahle sin tekst "Språket stuper kråke i gresset. Kunsten om å være til stede i verden gjennom å skrive" handler om det å holde skrivekurs.
Jan M. Claussen sin Kunsten å lese. Forfatteren, forleggeren og tidsskriftredaktøren Jan M. Claussen har samlet et utvalg av sine mange artikler. Her kan man lese om barokke mesterromaner, om salongkulturen, om islendingesagaer, bibelens virkningshistorie, om tidenes norske roman, om eksistensialister og kulturadikalere, om lesningens historie - og ikke minst om å leve med bøker.
Sjekk mer om disse bøkene på deres hjemmeside. For bestilling av bøker, ta kontakt med undertegnede eller oppsøk din nærmeste bokhandler for å få tak i bøkene.
Nøstepakke:
KJøss mæ! - Tekster av Nøste Kendzior, oversettelse: Marja-Liisa Vartio - Fuglene var hans, Mirjam Tuominen - Beskt brygg og andre essays, Christina Hesselholdt - Det enestående og Mirjam Touminen - Ung uvisshet. (Førpris 1016,- Nå: 399,-)
Spennende biologkrim, men skulle gjerne hatt en mer intrikat avslutning
Jeg leste høyt for barna mine hver kveld under en tiårsperiode. Og det var spesielt tre forfattere som ble lest om og om igjen, etter ønske fra krapylene. Som Bjarte skriver under, Roald Dahl og Ole Lund Kirkegaard og så da førstås Astrid Lindgren. De tre forfatterne holdt i ti år.
Fint at du påpeker både det du likte og ikke likte med boka. Det er en viss nærhet mellom forfatter og plot. Helt klart. Ellers kan jeg ikke huske at jeg brukte mye metaforer, men nå er det jo en stund siden jeg jobbet med stoffet ... :)
Tusen takk! Det var en hyggelig melding å få. :)
Whatever.
På dine vitser kan en jo argumentere for både det ene og det andre, men gjør vi det? Nei vi er smartere enn så, vi lar dere tro det dere vil tro.
Far mor og oss leste jeg for noen år siden. Det er sjelden en får le så godt av en bok. Du KAN GLEDE DEG.
Mulig jeg bommer på spørsmålstillingen, menå være leser er å være forsker/oppdager. Med det mener jeg at jeg som leser hele tiden leter etter bøker som kan appellere på min leselyst. Hvis en baksidetekst vekker nyskjerrighet leser jeg boken. Hvis boken gir meg noe, uansett hva, leter jeg etter fler bøker av den forfatteren.
Jeg vil ikke gå i den fellen at jeg leser bøker av en viss forfatter fordi "alle" mener at en burde lese ha/un. Jeg vil finne frem selv.
Er så enig med deg. Denne boka var herlig på alle måter. Gleder meg til å lese mere av denne forfatteren
ser også ut som om det kan være en som kalte seg Pompe eller noe liknende. Den stjernen er borte hos meg, som den eneste. Sist jeg sjekket hadde den signaturen ingen bøker i samlingen sin.