I dagens anledning hadde fru Sørensen bakt noen av de blytunge langpannekakene som bare de som led av hungersnød, ville ta sjansen på.
En gang i tiden var de bibliotekarer, men det er bare noe de vil snakke om dersom de er sterkt beruset.
Men du vet aldri hva som kommer til å skje i morgen eller dagen etter der igjen. En dag, en uke, en måned kan forandre alt.
Ens verste fiende var ens eget nervesystem, tenkte han. Når som helst kunne den indre spenningen gi seg uttrykk i et synlig symptom.
En nølende og tvilrådig fugl tok fatt på sin morgenkonsert, og et sted langt borte buldret kanonene.
"Face your life
Its pain, its pleasure,
Leave no path untaken"
Hun kikket på klokka på dashbordet. Hun hadde bare ventet fem i minutter. Det føltes lenger. Hun røykte ferdig røyken og stumpet den. Hun lurte på hvor mange tilfeller av emfysem som kunne ha vært forhindret av punktlighet.
Der du ligger. Der du ligger så ung og gjennomskurt av tårer et rengjort ansikt virker det som det vokser et øye ut av munnen en tunge ut av øyet hvordan kan jeg kysse deg når du vokser så fort? Ett bitt i skulderen den runder deg av som et hjørne i huset du står inntil veggen ryggen mot veggen og bygger en vegg det er halsen mot munnen slik står vi og kysser du snur deg i huset med veggen du bygget jeg biter du faller med ryggen mot gulvet i huset med veggen du gråter.
[...] ingen har heller en vakrere stemme, bare synd at hun nesten aldri bruker den; ja, hun bruker den så sjelden at du hele tida sitter og tenker - snakk, da, jente, jeg lengter så innmari etter å høre stemmen din!
en viss åndelig sløvhet er visst nesten en nødvendighet hos alle dyktige mennesker, iallfall hos dem som går inn for å tjene penger.
Den siste pilegrimen er en veldig god krimdebut som skiller seg ut fra andre bøker i samme sjanger.
(...) Den siste pilegrimen er en ambisiøs krimroman. I motsetning til flere krimromaner som har et mord med en påfølgende etterforskning og konklusjon, har Sveens debut også en innholdsrik historie som er plassert i fortiden. Jeg skal ikke røpe for mye for ikke å ødelegge handlingen for deg som ikke har lest, men stikkordene er nazister, spionasje og motstandsbevegelse. Sveen har blant annet basert boken på det virkelige dødsfallet til motstandsmannen Kai Holst.Det har lenge vært spekulert i om Holst tok sitt eget liv, eller om han faktisk ble drept. Den fortidige handlingen er så spennende og mangesidig at den alene kunne stått fint som spionroman. Sveen skriver med god selvtillit, og har et godt grep på historiske detaljer fra tiden før, under og etter krigen. Han har også en god penn generelt. Noen klisjeer er det her og der, i tillegg til enkelte gjentakelser i teksten, men ikke for mye at det skjemmer historien.
To av Sveens sterkeste sider som forfatter er oppbyggingen av historien og karakterene. Boken starter med at vi tas rett med til åstedet for drapet på motstandsmannen. Så pensles handlingen tilbake til 1945, før vi igjen befinner oss i nåtiden. Alterneringen mellom de ulike tidsperiodene skaper et driv i teksten, og ofte avsluttes et kapittel med en cliffhanger slik at man får følelsen av at man må lese videre for å få vite hva som skjer. Sveen er også god på å porsjonere ut ledetråder om drapet og menneskene i boken, og ofte byr han på overraskelser og vendepunkter i handlingen som jeg ikke så komme. Den siste pilegrimen er en tykk bok, på over 500 sider, men bokens oppbygging og tekstens driv gjør at det aldri blir kjedelig. De siste 200 sidene leste jeg ut på en kveld fordi jeg ikke klarte å legge boken fra meg.
Det er mange interessante og godt skapte karakterer i romanen. Hovedpersonen, Tommy Bergmann, skiller seg litt fra andre krimhelter. Da jeg først ble introdusert for ham, likte jeg ham ikke i det hele tatt. Bergmann har et brutt forhold bak seg, som følge av at han har slått kjæresten. I teksten legges det opp til at han har enkelte psykopatiske trekk. Det er et interessant grep av forfatteren å skape en usympatisk karakter, det kan fort føre til at leseren blir frastøtt og ender med å ikke like fortellingen i det hele tatt. I dette tilfellet synes jeg det fungerer godt, for utover i boken blir bildet av Bergmann mer nyansert og vi får små drypp rundt hvorfor han er blitt som han er. Det skaper nysgjerrighet hos leseren. Portrettet av Agnes Gerner er også veldig godt. Måten Sveen skildrer henne på, gjør at jeg som leser kom godt under huden på henne. Jeg kunne fint lest en bok som handlet bare om henne. For meg var hun romanens hovedperson.
Boken har flere temaer. Et av dem er kjærlighet og svik. Det handler også om valg, spesielt umulige valg. Et annet underliggende tema er forskjellen mellom rett eller galt, og hvor grensen mellom disse to størrelsene går, gjerne i sammenheng med nettopp valg. Hva sier de valgene man gjør om en som menneske? Hva er det egentlig som definerer en som person? Det handler også om å være kvinne i et mannsdominert miljø.
Den siste pilegrimen har, som nevnt, en veldig god oppbygging, men enkelte steder har Sveen tydd til litt lettvinte løsninger. Jeg opplevde det ikke som troverdig hvor fort Bergmann koblet funnet av beinrestene i Nordmarka med drapet på motstandsmannen. Han hopper litt for lett til konklusjoner.
Noe av det jeg liker best med å lese bøker, er å lese en virkelig god bok av en debutant, og vite at jeg har oppdaget en ny forfatter jeg gleder meg til å følge med på fremover. Slik føler jeg det med Gard Sveen og Den siste pilegrimen. Det blir veldig spennende å se hva Sveen kan komme med etter dette. Hvis du skal lese krim i påsken, bør du forsøke deg på denne. Romanen passer ekstra godt for deg som både liker spionthrillere og krim. Jeg håper også at det en gang i tiden blir snakk om en filmatisering av boken, for her har man mange ingredienser til å skape en veldig spennende film eller TV-serie.
Hentet fra bloggomtalen min her
«Pengene skal bli keiser» - det er en profeti fra det ellevte århundre.
Han står ved siden av sengen. Tar den gamle i hånden, slik han har gjort før. Det er som det er første gang, fordi han vet at det er den siste. Underlig å kjenne kraften i dette kraftløse håndtrykket.
Været var til å begynne med fint. Stille. Trostene sang, og på myrene omkring var det noe levende som tutet klagende, som om det blåste i en tomflaske. En ensom rugde fløy over, og skuddet etter den gjallet muntert i vårluften. Men da det mørknet i skogen, blåste det mot all forventning en kald gjennomtrengende vind opp fra øst. Alt tystnet. Isnålene la seg henover vannpyttene, og det ble utrivelig i skogen. Øde og tomt. En lukt av vinter.
Stemningsrapport i første avsnitt i Studenten av A. Tsjekhov
"Vi må søke vår egen lykke. Ingen har noensinne levd våre liv, så det finnes ingen bruksanvisning". Sitat; La meg synge deg stille sanger, Linda Olsson
"Det er umulig å overleve i en tilstand som permanent baserer seg på virkelighet, i allefall for et menneske. Vi bruker derfor en stor del av livet på å drømme, især når vi er våkne". Sitat; Engelens spill, Carlos Ruiz Zafròn
Intet virker så frastøtende på barn som tilgjort vennlighet; den kan narre et voksent,
fornuftig menneske, men ikke et barn som Instinktmessig merker slikt.
Alle trenger tid for seg selv. Tid til å puste og få være i fred. Ellers glemmer vi hvem vi egentlig er.
Det er nøkkelen til lykke. Å innse hva du er og hva du har i øyeblikket, og å være takknemlig for det.
Elsket av de fleste.
Men nå er han dekket med snø.
Inn i drømmenes land han svevde
skyldt bort av tårer.
Side 34